De relevante scheikundestof voor een studie biologie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

De relevante scheikundestof voor een studie biologie

Hallo mensen van het wetenschapsforum!

Ik wil komend jaar biologie studeren in Amsterdam, maar ik mis hiervoor jammer genoeg een certificaat scheikunde. Ik heb contact opgenomen met de universiteit, en ik word toegelaten als ik slaag voor een toelatingsexamen in dit vak.

Ik heb dit net gehoord en het examen is al over 10 dagen :D De stof die getoetst gaat worden is niet alle scheikunde van het vwo, maar alleen de stof die te maken heeft met de biologie (de kennis die ik aan het begin van mijn studie biologie nodig heb). Er werd als voorbeeld gegeven PH berekeningen maken en oplossingen maken. Ik heb niet zo heel veel scheikunde gehad, en ik weet ook niet precies welke onderwerpen met de biologie overlappen.

Mijn vraag is daarom of jullie mij zouden kunnen vertellen welke onderwerpen belangrijk zijn. Zo kan ik in de korte tijd die ik heb heel gericht leren op de stof. Ik heb scheikunde boeken (de methode Curie) geleend van een klasgenoot, ik zal de hoofdstukken onderaan mijn bericht zetten voor een beetje houvast.

Alvast heel erg bedankt! :D Groeten,

Kevin
  • 1 Mengen, scheiden en reageren
  • 2 Koolstofchemie
  • 3 Atoombouw en Periodiek Systeem; Metalen
  • 4 Zouten
  • 5 Oplossen en mengen
  • 6 Rekenen aan reacties
  • 7 Energie, reactiesnelheid en evenwicht
  • 8 Zuren en basen; pH (deze zal dus belangrijk zijn)
  • 9 Koolstofchemie
  • 10 Macromoleculaire stoffen
  • 11 Reacties met elektronenoverdracht
  • 12 Stereo-isomerie en biochemie
  • 13 Chemische industrie
  • 14 Energie-effecten en energieniveaus
  • 15 Analysetechnieken

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: De relevante scheikundestof voor een studie biologie

Ik wil je niet ontmoedigen, maar... 10 dagen?? Dat lukt alleen als je ofwel heel erg intelligent bent of met extreem intensieve begeleiding ben ik bang. Maar goed, wil je het toch proberen, kies dan in elk geval de hoofdstukken 2 (heel belangrijk), 6, 7 (ook erg belangrijk), 8, 9 (wat is het verschil met H2?), 10, 11, 12 (vanzelfsprekend belangrijk) en misschien ook wel 14.

Succes, je zal het nodig hebben...
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Berichten: 3

Re: De relevante scheikundestof voor een studie biologie

Hoi Bas,

Bedankt voor je antwoord! Het is eigenlijk jammer dat er zoveel hoofdstukken van belang zijn (al scheelt het zeker), omdat ik inderdaad maar kort de tijd heb. Ik heb wel al wat scheikunde gehad, dus er is wel een basis, ik hoop dat het genoeg is om snel de rest te leren... ik geef het zeker nog niet op :D Hoofdstuk 9 gaat trouwens dieper in op de koolstofchemie.

Nogmaals dank.

Berichten: 12.262

Re: De relevante scheikundestof voor een studie biologie

Ik denk dat het gemakkelijker is uit te zoeken wat waarschijnlijk niet gevraagd zal worden op je colloquium doctum. Voor biologie is veel relevant, maar ik vermoed dat men niet ver zal ingaan op de anorganische chemie, dus 3, 4, 13, 14, 15 zullen -denk ik- van ondergeschikt belang zijn.

Handiger is echter als je aan de examens van voorgaande jaren zou kunnen komen, dan kun je daar een aantal van maken en daarmee de stof oefenen die men werkelijk vraagt... dat is denk ik veel effectiever dan een poging om in anderhalve week een compleet scheikundeboek te verwerken.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: De relevante scheikundestof voor een studie biologie

De lijst die is opgegeven door Bas zou ik ook aanhouden. Verder ben ik het met Benm eens dat het beter is om in en dusdanig korte tijd te kiezen voor het maken van oude tentamens. Als je een stuk of 6-8 tentamens weet te bemachtigen dan zijn de hoofdlijnen te herkennen en kan je heel gericht deze onderwerpen in je boek opzoeken. Mocht je er dan alsnog niet uitkomen, dan zijn er nog altijd internetfora (WSF bijvoorbeeld) waar je terecht kan met je vragen.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 704

Re: De relevante scheikundestof voor een studie biologie

uit ervaring uit de opleiding biomedische wetenschappen weet ik dat je ook de analysetechnieken moet kenne, vooral de colorimetrie (wet van lambert-beer)

en ik wil je niet ontmoedigen, maar eigenlijk komt alles terug in je bachelor bioloogie/biomedische wetenschappen.

Berichten: 72

Re: De relevante scheikundestof voor een studie biologie

Ik studeer biologie en je zult inderdaad alles terug zien in je eerste jaar.Ik zou inderdaad de hoofdstukken leren die bas je heeft opgegeven als je die kent sta je al heel ver.

Berichten: 3

Re: De relevante scheikundestof voor een studie biologie

Bedankt voor de tips mensen!

Ik ga in ieder geval oude examens oefenen, maar dan gewoon oude vwo examens omdat er geen oude toelatingstoetsen zijn die ik in mag zien. Ik zal vooral veel aandacht besteden aan het lijstje van Bas en het onderwerp dat sdekivit noemt, daarnaast ga ik proberen om toch alles eens gelezen te hebben. Als ik er niet uitkom kunnen jullie vragen verwachten in het scheikunde subforum 8-)

Ik snap dat jullie je afvragen of 10 dagen niet te kort is, dat dacht ik ook van tevoren maar ik heb het met de universiteit besproken en zij hadden er best vertrouwen in. Zij kennen de toets, en weten van mij wat al wel en niet kan, dus ik zie het nog steeds wel goed komen pi.gif

Ik duik de boeken weer in, ik zal jullie laten weten hoe het afloopt!

Bedankt,

Kevin

Reageer