Boksbal (versnelling vs constante snelheid)

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 2

Boksbal (versnelling vs constante snelheid)

Geachte Natuurkundigen,

Tijdens onze excursie naar het warme Rhodos botsten ik en mijn jaarclubgenoten op het volgende vraagstuk:

Tijdens het uitgaan kwamen wij een boks-automaat tegen. Jullie kennen ze wel; Een boksbal (verbonden aan een metalen arm dat scharnierd) hangt verticaal naar beneden. De bedoeling is om hier zo hard mogelijk tegen aan te slaan. Deze boksbal scharniert dan 90 graden om vervolgens tegen een horizontaal platform aan te komen die de kracht meet.

Het volgende vroegen wij ons af. Is de kracht die het apparaat meet groter wanneer je met een versnelling tegen de boksbal slaat of met een constante snelheid. Wel moet je ervan uitgaan dat de eindsnelheid waarmee de vuist op de bal komt gelijk is.

Met vriendelijke groeten

Bryan van de Wall (Jaarclub Kopstuk Utrecht)

Gebruikersavatar
Berichten: 124

Re: Boksbal (versnelling vs constante snelheid)

Wel moet je ervan uitgaan dat de eindsnelheid waarmee de vuist op de bal komt gelijk is.
De eindsnelheid is gelijk, dus de impuls (massa maal snelheid) van je vuist is beide keren gelijk. De stoot (impulsverandering) die de boksbal dan ondervind is dus ook gelijk.

Je moet dus of je eindsnelheid veranderen voor meer impuls of het gewicht van je vuist/arm

Berichten: 32

Re: Boksbal (versnelling vs constante snelheid)

Hallo Bryan.

Het antwoord van Merin is volkomen correct.

Ik wil het nog even anders formuleren:

Op het moment dat je de boksbal raakt is een eventuele versnelling die daaraan voorafging geschiedenis geworden. De boksbal heeft vast geen video-opnamen gemaakt van de nadering van je vuist, dus heeft geen weet van die geschiedenis.

Overigens denk ik dat je vuist altijd versneld naar de boksbal toe gaat. Je spieren gaan voluit, de weerstand is bijna nihil, dus tijdens de zwaai neemt de snelheid van je vuist flink toe. Maar dat terzijde.

Groet

Jan

Berichten: 33

Re: Boksbal (versnelling vs constante snelheid)

JanMan schreef:Hallo Bryan.

Het antwoord van Merin is volkomen correct.

Ik wil het nog even anders formuleren:

Op het moment dat je de boksbal raakt is een eventuele versnelling die daaraan voorafging geschiedenis geworden. De boksbal heeft vast geen video-opnamen gemaakt van de nadering van je vuist, dus heeft geen weet van die geschiedenis.

Overigens denk ik dat je vuist altijd versneld naar de boksbal toe gaat. Je spieren gaan voluit, de weerstand is bijna nihil, dus tijdens de zwaai neemt de snelheid van je vuist flink toe. Maar dat terzijde.

Groet

Jan
De energieoverdracht is ook nog een beetje complex:

Hoeveel deukt het leer in en wat is daarvan de weerstand

hoe ver sla je met de boksbal mee om hem verder te versnellen als hij al beweegt.

Het gaat dus verder dan behoud van impuls.

( Deze wet was volgens mij ook niet bekend bij de alcoholisch benevelde krachtpatsers die ik wel eens met bewondering heb gadegeslagen bij deze attractie :D

Berichten: 32

Re: Boksbal (versnelling vs constante snelheid)

Klopt allemaal, Boerenverstand.

Heb er zelf één keer op gemept. Zodanig beneveld, dat ik vergat dat ik geen krachtpatser was. Gaf nog wel een redelijke score, maar een pokerface houden terwijl je je vuist bijna verbrijzeld hebt valt niet mee...

Jan

Reageer