Stikstof in lichaam?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4.502

Stikstof in lichaam?

Nav.een gesprek met een chemicus:

Onze ingeademde lucht bestaat globaal uit 19% zuurstof, 80 % stikstof en nog wat andere stoffen.

De zuurstof is tbv.verbranding van oa.glucose-als ik me niet vergis-,maar er worden ook andere stoffen geproduceerd uit onze opnames en wel verteringsstoffen,w.o. gal en maagzuur en dat zou ca. 1 liter van een of van beide zijn.

Een van beide of beide bevat zoutzuur en daar zou een stikstof-verbinding in zitten,waaruit de conclusie viel dat die afkomstig was uit de ingeademde lucht.

Graag uitleg van een deskundige,of dat verhaal juist is! pi.gif

Berichten: 308

Re: Stikstof in lichaam?

Bijna onmogelijk...

ZOUTZUUR = HCl , geen echte stikstofverbinding in te zien toch???

Daarbij heeft stikstof een drievoudige binding en is een van de stabielst gebonden moleculen... Je hebt extreme hitte nodig om die te ontbinden...

Enkel een paar plantjes kunnen stikstof fixeren (bacterien ook), dat wil zeggen dat die stikstof uit de lucht omzetten naar een opneembare vorm voor planten, wat op zijn beurt ervoor zorgt dat wij als mens et kunnen opnemen. Maar nee wij nemen geen stikstof uit de lucht op...
The exclamation that follows a worldchanging invention isn't"Eureka". It is "That's funny"

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Stikstof in lichaam?

Nee, helaas, stikstof moet uit onze voeding komen (vooral uit eiwitten).
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Berichten: 308

Re: Stikstof in lichaam?

en aminozuren...

Fixatie van atmosferische N en conversie van gasvormig stikstof naar een stabiele vorm

Mineralisatie of ammonificatie

Conversie van aminozuren in organisch materiaal

Nitrificatie en denitrificatie

Ammonox

Al deze processen zijn ondersteund door de werking van micro-organismen.

Als je volgend figuurtje beschouwd, staan wij waar staat "afvoer uit kringloop" Afbeelding

---> merk wel dat dit niet wil zeggen dat wij de kringloop stoppen, nee hoor, wij brengen al de stikstof, tot het laatste moleculetje terug in de kringloop via uitwerpselen, afsterven en verteren,...

Het is wel zo dat de mens de kringloop VERSTOORT, door onder andere fossiele brandstoffen, overbemesting...Dit leidt tot eutrofiëring in waterlopen (waterplanten groeien te veel en nemen lucht weg voor vissen en andere organismen).

Het is ook zo dat die stikstofverbindingen die we lozen (zelfs ammoniak uit bijvoorbeeld varkensmest) zorgen voor de vorming van salpeter(ig)zuur in de atmosfeer, mss komt daar je verwarring wel van...

Ter info

Samenstelling van lucht

Afbeelding

Vorming van zure regen

Afbeelding

Hopelijk voldoet dit als antwoord?
The exclamation that follows a worldchanging invention isn't"Eureka". It is "That's funny"

Berichten: 4.502

Re: Stikstof in lichaam?

Mogelijk een overbodige vraag:

Wat doen wij mensen met de opgenomen stikstof (uit dus de voeding);wordt dat een spijsverteringssap of wat dan ook om stoffen te vormen uit de rest van je voedsel,die in de lichaamscellen kunnen worden opgenomen.

Bijv.glucose dmv.insuline.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Stikstof in lichaam?

Ammonox? een typo neem ik aan, je bedoelde annamox?
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 308

Re: Stikstof in lichaam?

Wel stikstof die ons lichaam binnenkomt wordt vooral verwerkt tot aminozuren, eiwitten en die categorie van moleculen... Wat er teveel is wordt via de ureumcyclus uit het lichaam verwijdert. Maar ik weet helemaal niets van "HNO3 of HNO2" in een menselijk lichaam (en ik studeer biochemie)...

Samengevat : WAT DOET STIKSTOF IN ONS LICHAAM

Essentieel onderdeel van DNA : de stikstofbasen die "de ruggengraat" van het DNA vormen samen met pentosen (type suiker)

Afbeelding

Stikstof in DNA

Aminozuursynthese en op hoger niveau eiwitten (eiwitten zijn ketens aminozuren)

Afbeelding

de algemene structuur van een aminozuur

Het wordt verwijdert uit het lichaam via de ureumcyclus (helpt bij de oplosbaarheid van ionen in urine geloof ik)

Afbeelding

de ureumcyclus

En ik geloof dat ammonox een minder gekend synoniem is van annamox (ik heb annamox opgezocht en dat is precies dezelfde beschrijving als wat ik geleerd heb onder ammonox pi.gif )
The exclamation that follows a worldchanging invention isn't"Eureka". It is "That's funny"

Berichten: 4.502

Re: Stikstof in lichaam?

Keith,

Jouw antwoord is m.i. zeer professioneel en voor mij redelijk te begrijpen waar de stikstof binnenkomt en verdwijnt (resp.wordt verwerkt/opgenomen).

Aangezien jij biochemicus bent kunt je wrs. de formules geven van:

Pepsine

Gal

Maagzuur

en mogelijk

Adrenaline,noradrenaline (uit bijnieren)

Serotonine, een van de ca.20 neurotransmitters.

Ben benieuwd hoe die gestructureerd zijn

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Stikstof in lichaam?

Ik neem aan dat je met 'formule' de chemische formule bedoeld en niet de structuurformule?

Het zure bestanddeel van maagzuur is HCl.

Gal is ook een mengsel van stoffen. Te weten water, geconjugeerde galzouten, cholesterol en bilirubine.

Pepsine is een enzym. De 'formule' hiervan bestaat dus niet. Het is een polypeptide keten. Wel is hiervan natuurlijk eenvoudig de aminozuursequentie te achterhalen. Het nut hiervan ontgaat me met betrekking tot dit topic echter wel. De exacte aminozuursequentie zal tussen diersoorten ook nog eens verschillen. Dit is in principe zelf eenvoudig uit te zoeken. Het is een kwestie van deze link volgen. Een beetje zoekwerk kan je dan vervolgens deze aminozuursequentie opleveren:

Code: Selecteer alles

		1 mkwllllslv vlseclvkvp lvrkkslrqn likngklkdf lkthkhnpas kyfpeaaali

   61 gdeplenyld teyfgtigig tpaqdftvif dtgssnlwvp svycsslacs dhnqfnpdds

  121 stfeatsqel sitygtgsmt gilgydtvqv ggisdtnqif glsetepgsf lyyapfdgil

  181 glaypsisas gatpvfdnlw dqglvsqdlf svylssndds gsvvllggid ssyytgslnw

  241 vpvsvegywq itldsitmdg etiacsggcq aivdtgtsll tgptsaiain iqsdigasen

  301 sdgemviscs sidslpdivf tingvqypls psayilqddd sctsgfegmd vptssgelwi

  361 lgdvfirqyy tvfdrannkv glapva
Adrenaline: C9H13NO3

Noradrenaline: C8H11NO3 methylering van noradrenaline levert adrenaline op.

Serotonine: N2OC10H12

Van praktisch elke chemische stof staat de chemische en structuur formule verwerkt in wikipedia.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 4.502

Re: Stikstof in lichaam?

Bedankt voor je reactie Wouter;je bent blijkbaar een nachtdier,net als ik vaak!!

Berichten: 3

Re: Stikstof in lichaam?

Wouter_Masselink schreef:Ik neem aan dat je met 'formule' de chemische formule bedoeld en niet de structuurformule?

Het zure bestanddeel van maagzuur is HCl.

Gal is ook een mengsel van stoffen. Te weten water, geconjugeerde galzouten, cholesterol en bilirubine.

Pepsine is een enzym. De 'formule' hiervan bestaat dus niet. Het is een polypeptide keten. Wel is hiervan natuurlijk eenvoudig de aminozuursequentie te achterhalen. Het nut hiervan ontgaat me met betrekking tot dit topic echter wel. De exacte aminozuursequentie zal tussen diersoorten ook nog eens verschillen. Dit is in principe zelf eenvoudig uit te zoeken. Het is een kwestie van deze link volgen. Een beetje zoekwerk kan je dan vervolgens deze aminozuursequentie opleveren:

Code: Selecteer alles

		1 mkwllllslv vlseclvkvp lvrkkslrqn likngklkdf lkthkhnpas kyfpeaaali

   61 gdeplenyld teyfgtigig tpaqdftvif dtgssnlwvp svycsslacs dhnqfnpdds

  121 stfeatsqel sitygtgsmt gilgydtvqv ggisdtnqif glsetepgsf lyyapfdgil

  181 glaypsisas gatpvfdnlw dqglvsqdlf svylssndds gsvvllggid ssyytgslnw

  241 vpvsvegywq itldsitmdg etiacsggcq aivdtgtsll tgptsaiain iqsdigasen

  301 sdgemviscs sidslpdivf tingvqypls psayilqddd sctsgfegmd vptssgelwi

  361 lgdvfirqyy tvfdrannkv glapva
Adrenaline: C9H13NO3

Noradrenaline: C8H11NO3 methylering van noradrenaline levert adrenaline op.

Serotonine: N2OC10H12

Van praktisch elke chemische stof staat de chemische en structuur formule verwerkt in wikipedia.
Dan heb ik de vraag:: wat is de structuurformule van maagzuur en galzuur?

MvG,

Dark1

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Stikstof in lichaam?

In het bericht dat je qoute, staat het zure bestanddeel van maagzuur. Google, wikipedia.. zo'n bekende stof mag toch zeker niet moeilijk te vinden zijn?

Gal heet in het engels bile. Als je zo'n vertaling niet weet, ga dan in het vervolg naar de NL wiki pagina van de stof die je zoekt en klik dan links in beeld door naar de engelse wiki.

Google-ze, maar ik kan je vast verklappen dat gal uit verschillende stoffen bestaat. Gal bevat overigens meer dan 1 zuur en er gaat zelfs een hele pagina van de engelse wiki over.

Het komt op me over dat dit is een vraag die je uit luiheid stelt. Het antwoord op beide vragen kan je namelijk vinden ik je eerste hit van google.

Heb je niet gezocht? Niet gevonden wat je zocht? Pas als je de goede vraag stelt, kan iemand het goede antwoord geven, besteed daar in het vervolg aub meer aandacht aan.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Reageer