werking van een klok

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer

werking van een klok

hey iedereen,

ik wil graag weten hoe een klok werkt, maar niet zomaar een klok, zo-ene waarvan de secondewijzer niet verspringt, maar continu beweegt. kan iemand me hier iets meer over vertellen of me doorverwijzen?

alvast bedankt

willy

Berichten: 866

Re: werking van een klok

Doorverwijzen kan ik niet maar ik heb vroeger nog wel zo'n wandklok gehad (toen transistors enz nog niet bestonden) Er zat een heel klein motoortje in dat constant draaide en waarvan de seconde wijzer continu bewoog. Dat de klok juist liep zal wel iets met 50 periodes per seconde van wisselstroom te maken hebben;

IK herinner me ook dat de klok stopte als de stroom uitviel. Nogal wiedes zal je denken , maar als de electriciteit terug kwam ging ze niet vanzelf terug lopen; je moest dan een stootje geven (en nog wel in de juiste draairichting) om het ding terug te laten lopen

Helpt dit?

Gebruikersavatar
Berichten: 420

Re: werking van een klok

zo-ene waarvan de secondewijzer niet verspringt, maar continu beweegt.


Ik denk dat een klok waarvan jij denkt dat de wijzer gelijkmatig ronddraait in feite toch hele kleine stapjes maakt. Ook door de massa van de wijzer, zal deze niet helemaal meer stil komen te staan tussen 2 stappen, maar echt contimu is het niet, denk ik.

Berichten: 866

Re: werking van een klok

Chablis schrijft "echt contimu is het niet, denk ik."

Ik was in de tijd dat m'n ouders die klok hadden, reeds hevig in mekaniek geinteresseerd en heb ze toen aan een grondig onderzoek onderworpen . De sekondewijzer zat wel degelijk via een reductie tandwielstel met het motortje verbonden, zonder enig ontsnappingsmechanisme (zoals in mechanische horloge of een slingerklok) en van een electronisch stappensysteem (zoals in een moderne electriche wandklok of polshorloge) was er nog helemaal geen sprake. Ik heb in de vorige posting gezegd dat men een duwtje moest geven om de klok terug te starten na een stroomonderbreking. Nauwkeuriger had ik moeten zeggen dat er vooraan op de wijzerplaat een klein (minder dan 1cm) wieltje zat dat rechtstreeks op de as vd rotor zat. Het was dat wieltje dat men een duwtje moest geven om de motor in gang te lopen. Daarna bleef dat wieltje meedraaien zolang de klok werkte. Later heb ik in een electriciteits cursus gehoord dat voor dat soort toepassingen asynchroon motoren gebruikt werden. Ook het feit dat een motor(niet alle soorten ) niet uit zichzelf begon te draaien as hij stroom kreeg, was toen gewoner dan nu. Zelfs om onze ouderwetse wasmachine te starten moest men aan het vliegwiel draaien en pas dan de schakelaar aanzetten. Belast, maar ook onbelast startte de motor eenvoudigweg niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 420

Re: werking van een klok

De sekondewijzer zat wel degelijk via een reductie tandwielstel met het motortje verbonden, zonder enig ontsnappingsmechanisme


Reductietandwielen zullen er altijd tussen zitten anders kunnen de wijzers niet met een verschillende snelheid draaien. Maar ik vermoed dat alleen de ideale (niet bestaande) tandwieloverbrenging zonder schokken werkt.

Reageer