Springen naar inhoud

- - - - -

Men with younger women have more children

• Log in om te kunnen reageren

Wien Ee

Wien Ee

• >1k berichten
  • 3133 berichten
  • VIP

Geplaatst op 30 augustus 2007 - 08:14

A woman should get together with a man several years older than herself if she wants a lot of children Ė at least in Sweden.
The analysis of Swedish birth records reveals that men who partner with women six years younger than themselves produce the most offspring.

Lees meer ... Newscientist
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Symone

Symone

• >100 berichten
  • 191 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 september 2007 - 19:34

Leuk feitje, maar oorzakelijke verbanden worden niet aangetoond. Da's dan toch weer jammer :D.

(Mogelijke oorzaak (die ik niet lees in het artikel), zou m.i. ook kunnen zijn dat een man op latere leeftijd gemakkelijker aan een 'tweede leg' kan doen dan een vrouw, en dat die vrouw natuurlijk jonger is, omdat oudere vrouwen verminderd vruchtbaar zijn?)

PY7

PY7

• >25 berichten
  • 85 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 september 2007 - 19:48

Een oudere man biedt (meestal) ook meer financiele zekerheid, niet onbelangrijk voor een grote kroost.

Veranderd door PY7, 01 september 2007 - 19:49

Symone

Symone

• >100 berichten
  • 191 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 september 2007 - 09:47

Ah, had ik nog niet aan gedacht! :D

Zou een oudere man ook emotioneel meer zekerheid bieden? Omdat er meer kans is dat ie z'n wilde haren kwijt is? 8-)

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8807 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 september 2007 - 12:13

Artikel zegt er ook wel iets over:

Fieder speculates that men evolved a preference for younger women because these women have a longer fertility span than older female counterparts. He adds that women, meanwhile, might give birth to more children when they choose older partners because such men are likely to have greater financial resources to support a family than younger men do.

Overigens vind ik dat fertility-span argument erg zwak, dan gaat in een westers land met 100% family planning eigenlijk nergens over, hoogstens een beperkende factor als een stel trouwt terwijl de vrouw qua leeftijd al op het randje zit.
Victory through technology

Bart

Bart

• >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 september 2007 - 14:05

Artikel zegt er ook wel iets over:
Overigens vind ik dat fertility-span argument erg zwak, dan gaat in een westers land met 100% family planning eigenlijk nergens over, hoogstens een beperkende factor als een stel trouwt terwijl de vrouw qua leeftijd al op het randje zit.

Met de technologie van tegenwoordig hoeft zelfs dat geen probleem meer te zijn.

Zoals met zoveel nieuwsberichten had ik wel graag wat meer willen weten omtrend de statistische methode van het onderzoek. Waarom zijn er bijvoorbeeld meer mannen dan vrouwen ondervraagd en hoe selecteer je "random" een groep mensen?
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 03 september 2007 - 06:34

Het probleem is dat die statistische methode zelden of nooit in het artikel vermeld wordt. De enige mogelijkheid is dan aan de hand van trefwoorden uit het artikel het oorspronkelijke wetenschappelijke artikel/abstract te pakken te krijgen.

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures