Springen naar inhoud

Viscositeit

• Log in om te kunnen reageren

sk16sk

sk16sk

• >25 berichten
  • 32 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 augustus 2007 - 12:52

Ik ben van plan dit schooljaar een profielwerkstuk te gaan doen over de viscositeit van stoffen.
Nu is mijn vraag of er hier nog mensen zijn die goede ideeŽn hebben voor originele onderzoeksvragen.
Waar ook veel over te vinden is, en waar ook veel proeven mee te doen zijn.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

kleini

kleini

• 0 - 25 berichten
  • 14 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 augustus 2007 - 12:53

wat is viscositeit?

Veranderd door kleini, 30 augustus 2007 - 12:54

299792.458

299792.458

• >250 berichten
  • 379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 augustus 2007 - 12:58

Is toch de stroperigheid van een stof niet. Bv de viscositeit van siroop is groter dan die van water.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44871 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 30 augustus 2007 - 12:59

wat is viscositeit?

Trek eens een halfuurtje uit voor onze handleiding voor Google !!
Dan vind je misschien vaker wat je zoekt pi.gif
Google define: viscositeit
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

sk16sk

sk16sk

• >25 berichten
  • 32 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 augustus 2007 - 13:03

Is toch de stroperigheid van een stof niet. Bv de viscositeit van siroop is groter dan die van water.

De visositeit bepaalt inderdaad de stroperigheid van een stof. De viscositeit is afhankelijk van bijv. temperatuur.
Bijv. water heeft een lage viscositeit, stroop een hogere, en asvalt een hele hoge, want na verloop van jaren kan er spoorvorming optreden bij asvalt, om maar eens een voorbeeld te noemen.

ciderke

ciderke

• >25 berichten
  • 35 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 augustus 2007 - 13:14

Je kan misschien de viscositeit meten van bepaalde stoffen als praktische proef. Je kan dit doen via een vrije val van een bolvormig kogeltje in de vloeistof. Dan bedraagt de viscositeit;

n= (2/9) * ((Rho (k) - Rho (vl)) * R^2 * g) / (v(z))

met Rho (k) = de massadichtheid van het kogeltje.
met Rho (vl) = de massadichtheid van de vloeistof.
met R = de straal van het kogeltje.
met g = natuurlijk de gravitatieconstante
met v(z) = de snelheid van het kogeltje die naar beneden valt. Gemakkelijk te meten door de tijd te chronometreren en de hoogte van de vrije val te meten.

De afleiding zou ik je ook kunnen bezorgen, maar ik zit met een tweede zit dus daar zul je nog even moeten op wachten vrees ik.

sk16sk

sk16sk

• >25 berichten
  • 32 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 augustus 2007 - 13:18

Je kan misschien de viscositeit meten van bepaalde stoffen als praktische proef. Je kan dit doen via een vrije val van een bolvormig kogeltje in de vloeistof. Dan bedraagt de viscositeit;

n= (2/9) * ((Rho (k) - Rho (vl)) * R^2 * g) / (v(z))

met Rho (k) = de massadichtheid van het kogeltje.
met Rho (vl) = de massadichtheid van de vloeistof.
met R = de straal van het kogeltje.
met g = natuurlijk de gravitatieconstante
met v(z) = de snelheid van het kogeltje die naar beneden valt. Gemakkelijk te meten door de tijd te chronometreren en de hoogte van de vrije val te meten.

De afleiding zou ik je ook kunnen bezorgen, maar ik zit met een tweede zit dus daar zul je nog even moeten op wachten vrees ik.

Deze formule ga ik zeker gebruiken. En weet er iemand soms ook nog een paar goede onderzoeksvragen??

Veranderd door sk16sk, 30 augustus 2007 - 13:19

ciderke

ciderke

• >25 berichten
  • 35 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 augustus 2007 - 13:29

Deze formule ga ik zeker gebruiken. En weet er iemand soms ook nog een paar goede onderzoeksvragen??

Ik weet niet wat je juist bedoeld met deelvragen, maar zoek nog eens op turbulente en laminaire stromingen. Heeft ook heel veel te maken met je viscositeit. Daarmee moet je het getal van Reynolds bepalen a.d.h van volgende formule;

Re= (Rho * v * L) / n

met Rho = massadichtheid vloeistof
met v = snelheid vloeistof t.o.v voorwerp of omgekeerd
L = lengte van een 'hindernis' (voor een cilindrische buis is dat bv. 2* R)
n= viscositeit.

Kom je een getal onder 2000 uit, is het laminair
boven 3000, is het turbulent.
Ertussen is moeilijk te zeggen.

Turbulentie in een vloeistof is dus eigenlijk dat het niet meer 'vloeiend' stroomt bij een hindernis bijvoorbeeld. Laminair dat het juist wel nog vloeiend stroomt. Eigenlijk moeilijk uit te leggen. Probeer een paar foto's te zoeken op het net, het zal wel duidelijk worden. pi.gif

sk16sk

sk16sk

• >25 berichten
  • 32 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 augustus 2007 - 13:41

Ik weet niet wat je juist bedoeld met deelvragen, maar zoek nog eens op turbulente en laminaire stromingen. Heeft ook heel veel te maken met je viscositeit. Daarmee moet je het getal van Reynolds bepalen a.d.h van volgende formule;

Re= (Rho * v * L) / n

met Rho = massadichtheid vloeistof
met v = snelheid vloeistof t.o.v voorwerp of omgekeerd
L = lengte van een 'hindernis' (voor een cilindrische buis is dat bv. 2* R)
n= viscositeit.

Kom je een getal onder 2000 uit, is het laminair
boven 3000, is het turbulent.
Ertussen is moeilijk te zeggen.

Turbulentie in een vloeistof is dus eigenlijk dat het niet meer 'vloeiend' stroomt bij een hindernis bijvoorbeeld. Laminair dat het juist wel nog vloeiend stroomt. Eigenlijk moeilijk uit te leggen. Probeer een paar foto's te zoeken op het net, het zal wel duidelijk worden. pi.gif

Ik begin het een beetje te snappen, stel je hebt een rustige waterstraal die door een pijpje loopt, en binnenin zit een opstakel, en het water blijft gewoon rustig doorstromen zonder allerlei vervelingen te maken, dan heb je te maken met een laminaire stroming, en als het water dan helt wild zou worden, met allerlei stromingen door elkaar heen dan heb je te maken met een turbulente stroming.

Alleen heeft dit alles nog wel te maken met Scheikunde, en niet met natuurkunde, want je krijgt hier meer te maken met krachten, want ik zit namelijk al vast aan het vak Scheikunde.

ciderke

ciderke

• >25 berichten
  • 35 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 augustus 2007 - 13:49

Ik begin het een beetje te snappen, stel je hebt een rustige waterstraal die door een pijpje loopt, en binnenin zit een opstakel, en het water blijft gewoon rustig doorstromen zonder allerlei vervelingen te maken, dan heb je te maken met een laminaire stroming, en als het water dan helt wild zou worden, met allerlei stromingen door elkaar heen dan heb je te maken met een turbulente stroming.

Alleen heeft dit alles nog wel te maken met Scheikunde, en niet met natuurkunde, want je krijgt hier meer te maken met krachten, want ik zit namelijk al vast aan het vak Scheikunde.

Ah, dat was ik even uit het oog verloren. Dit is inderdaad eerder natuurkunde... Mag je niet vakoverschrijdend werken? Want viscositeit hangt zo'n beetje tussen chemie en fysica in.

sk16sk

sk16sk

• >25 berichten
  • 32 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 augustus 2007 - 13:56

Ah, dat was ik even uit het oog verloren. Dit is inderdaad eerder natuurkunde... Mag je niet vakoverschrijdend werken? Want viscositeit hangt zo'n beetje tussen chemie en fysica in.

Het is namelijk zo dat ik voor de vakantie al een onderwerp heb moeten kiezen, en dat ik waarschijnlijk niet meer van vak kan wisselen denk ik, aangezien er al een indeling gemaakt is met de leraren. Als het onderwerp veranderd maakt het denk niet zo erg uit, als het maar binnen het zelfde vak blijft.

Viscositeit heeft lijkt mij meer met scheikunde nog te maken, maar hangt er eigenlijk meer tussenin nog.
Maar dat van die stromingen, dat gaat al meer over krachten en AŽrodynamica, wat meer bij Natuurkunde hoort.

Veranderd door sk16sk, 30 augustus 2007 - 13:58

ciderke

ciderke

• >25 berichten
  • 35 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 augustus 2007 - 14:20

Het is namelijk zo dat ik voor de vakantie al een onderwerp heb moeten kiezen, en dat ik waarschijnlijk niet meer van vak kan wisselen denk ik, aangezien er al een indeling gemaakt is met de leraren. Als het onderwerp veranderd maakt het denk niet zo erg uit, als het maar binnen het zelfde vak blijft.

Viscositeit heeft lijkt mij meer met scheikunde nog te maken, maar hangt er eigenlijk meer tussenin nog.
Maar dat van die stromingen, dat gaat al meer over krachten en AŽrodynamica, wat meer bij Natuurkunde hoort.

Inderdaad, je zou dan best dat laatste niet vermelden in dit geval. Tja en op chemisch vlak heeft viscositeit waarschijnlijk veel te maken met het aantal bindingen (enkelvoudige bindingen zijn soepeler) en soorten bindingen (sigma, Pi of datieve) in koolstofketens enzo, al weet ik dat niet heel zeker.

sk16sk

sk16sk

• >25 berichten
  • 32 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 augustus 2007 - 15:16

Inderdaad, je zou dan best dat laatste niet vermelden in dit geval. Tja en op chemisch vlak heeft viscositeit waarschijnlijk veel te maken met het aantal bindingen (enkelvoudige bindingen zijn soepeler) en soorten bindingen (sigma, Pi of datieve) in koolstofketens enzo, al weet ik dat niet heel zeker.

Ok, maar eigenlijk ben ik meer op zoek wat simpelere onderzoeksvragen, die ik dan met proeven kan beantwoorden.
Zoals bijv. waar de visositeit van een stof van afhankelijk is, en dit dan ook aan te tonen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44871 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 30 augustus 2007 - 15:19

Ok, maar eigenlijk ben ik meer op zoek wat simpelere onderzoeksvragen, die ik dan met proeven kan beantwoorden.
Zoals bijv. waar de visositeit van een stof van afhankelijk is, en dit dan ook aan te tonen.

Temperatuur en dat soort dingen, en daarmee kom je bijna onvermijdelijk vrijwel geheel in de natuurkunde terecht denk ik. Of je zou hoogstens nog eens wat isomeren van alkanen kunnen testen op viscositeit afhankelijk van plaats en soort van de zijgroepen, en daaraan scheikundige conclusies (samenhang van moleculen afh. vd vorm) proberen te verbinden. Geen vaag idee van de kans op succes in dezen.

Veranderd door Jan van de Velde, 30 augustus 2007 - 15:20

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Keith

Keith

• >250 berichten
  • 308 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 augustus 2007 - 15:40

viscositeit is meer fysica dan scheikunde...Fluidomechanica eigenlijk...

Ik heb wel het een en ander erover...

Een leuke proef die je kan gebruiken

Bepaal de viscositeit van verschillende fluida door kleine stalen kogeltjes in een met die vloeistof gevulde maatcillinder (hoog genoeg) te laten vallen en hun snelheid hieruit te bepalen...

Als je meer info wil, stuur maar pm of mailtje dan zend ik wel iets door
The exclamation that follows a worldchanging invention isn't"Eureka". It is "That's funny"

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures