Recursieve formule

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 577

Recursieve formule

Hallo,

ik heb de volgende formule waarmee ik problemen heb:
\( Un = \frac{1,5n}{n+1}\)
is het mogelijk om hiervan een recursieve formule te zoeken?

Heel erg bedankt, TK
To invent something you need to see what everyone sees, do what everybody does and think that nobody has though of.

Berichten: 15

Re: Recursieve formule

de recursieve formule is in principe dezelfde formule maar dan met bv. +1 voor de N

in dit geval zou dat dus het volgende betekenen:

Un(ieuw) = is bij de oude Un een bij de n oftewel = U(n+1)= (1,5(n+1))/((n+1)+1)

heb je hier iets aan? pi.gif
If a man can love a thousand women, why can't he get forgiveness ninehundredninety times?

Berichten: 24

Re: Recursieve formule

Je hebt u(n) al in gesloten vorm. Als je nu u(n+1) in u(n) wilt uitdrukken kan je natuurlijk de 1 tjes erbij optellen. Het is ook mogelijk om de recursieve vergelijking te vinden waarvan je huidige formule de oplossing is.
\( u_n=\frac{3}{2} \frac{n}{n+1} \)
\(u_{n+1}=\frac{3}{2} \frac{n+1}{n+2} = \frac{3}{2} \left( \frac{n}{n+2}+ \frac{1}{n+2} \right)=\left( \frac{u_n(n+1)}{n+2}+\frac{3}{2(n+2)} \right)\)
Dit geeft dus de vergelijking:
\(u_{n+1}=\frac{u_n(n+1)+3/2}{n+2}\)
Bij deze vergelijking hoort nog een randvoorwaarde omdat je anders oneindig veel oplossingen hebt. In de oorspronkelijke formule zien we
\(u_0=0\)
. De bovenstaande vergelijking met deze randvoorwaarde zijn samen equivalent aan wat je had.

Berichten: 225

Re: Recursieve formule

Goed gevonden,

Om de formule helemaal recursief te maken, wil je geen verwijzing naar n, alleen naar u(n).

Dit kun je krijgen door n uit te drukken in u(n), met behulp van je directe formule:

n=u(n)/(1,5-u(n), dan

n+1=1,5/(1,5-u(n)) en

n+2= (3-u(n))/(1,5-u(n))

dit invullen en vereenvoudigen geeft volgens mij:

u(n+1)=1,5^2/(3-u(n))

op evt. rekenfouten na.

ps: je kunt de recursieve formule ook benaderen door dU(n)/dn te berekenen =1/(n+1)^2 ,

dan, bij benadering du(n)/dn gelijk te stellen aan u(n+1)-u(n),

en weer 1/(n+1)^2 uitdrukken in u(n)

Reageer