Oude fouten

Moderator: Miels

Berichten: 8.614

Oude fouten

Zoals verschillende mensen hier al zullen weten, duik ik regelmatig de oudere delen van dit forum in, op zoek naar interessante informatie of onbeantwoorde vragen waar ik misschien het antwoord op weet. Tijdens dergelijke omzwervingen kom ik regelmatig fouten van de volgende aard tegen:
  • persoonlijke problemen;
  • topics die in een verkeerd (sub)forum staan;
  • topics/posts die niet op Wetenschapsforum thuishoren (bijvoorbeeld topics over grenswetenschap);
  • ...
Omdat deze topics/posts vaak rond de 3 jaar oud zijn, ziet het er niet naar uit dat ze nog zullen worden verbeterd/gesloten/verwijderd.

Omdat het echter gaat om oude en vaak lichte overtredingen, ben ik van mening dat het gebruik van de reportknop om dergelijke fouten te melden overdreven is. Telkens een PB sturen naar een moderator die op dat ogenblik aanwezig is, lijkt mij ook geen optie. De fout aankaarten in het topic zelf ten slotte, zou zorgen voor een offtopic-discussie.


Om de algemene gesteldheid van het forum te verbeteren start ik dus - naar analogie met het spelfouten-in-topictitelstopic van Jan van de Velde - deze topic, waarin 'oude' fouten gerapporteerd kunnen worden. Moderators die niets te doen hebben (een zeer zeldzaam fenomeen, dat wel) kunnen ze vervolgens oplossen.


Vooraleer ik de eerste 'overtredingen' rapporteer, zal ik wachten op feedback van moderators/beheer, om te zien of dit idee als nuttig ervaren wordt of als een iets te enthousiaste bemoeienis met de gang van zaken op dit forum.


PS: Ik heb wel degelijk het balkje 'Iedere melding apart a.u.b.' gelezen, maar aangezien het om meldingen van dezelfde aard gaat en aangezien de meldingen nadat ze zijn opgelost geen eeuwigheidswaarde meer hebben (zoals ook het geval is met de meldingen in de topic over spelfouten in topictitels) negeer ik dat balkje eventjes. Mijn excuses als dit als storend ervaren wordt.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: Oude fouten

Ik vind het een prima initiatief! Ook het centraal posten in dit topic kan geen kwaad (sterker nog, lijkt me alleen maar bevorderlijk voor de overzichtelijkheid)
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Berichten: 8.614

Re: Oude fouten

Ik ben blij dat mijn initiatief geapprecieerd wordt door het beheer. Hier komt het eerste 'probleempje', voorzien van een korte toelichting:


http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=2997

Deze topic, bol staand van de taalfouten, werd op 18 september 2004 door een gast gepost in het biologieforum. Afgezien van het feit dat het onderwerp de ontwikkelingsstoornis PDD-NOS betreft en het dus eigenlijk in het geneeskundeforum zou moeten staan, gaat het om een persoonlijk probleem. Bovendien lijkt het een reactie te zijn op een eerder geopend topic, waarschijnlijk deze.

Mijn mening: aangezien de topic geen inhoudelijke bijdrage bevat, moeilijk leesbaar is en indruist tegen de regels van het forum, mag het onverwijld verwijderd worden.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 8.614

Re: Oude fouten

Hier komen de volgende twee (twijfelgevallen):


http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=4279

Deze topic getiteld ' Stageplaatsen in research laboratoria' komt bij mij over als reclame.


http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=4652

Zie de toelichting hierboven.


[edit door Miels: tot hier bijgewerkt]
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 8.614

Re: Oude fouten

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=2672

Deze topic uit het biologieforum gaat over een persoonlijke medische vraag en bevatte een e-mailadres (vooraleer dat er door toenmalige moderator Elmo werd uitgeknipt). Verder draagt de inhoud niets bij aan het forum.


http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=34

In deze wel heel erg oude topic die ik bij toeval ontdekte wordt een inhoudloze, onnuttige vraag gesteld.


[Ger: Done en nogmaals done.]
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Oude fouten

In deze wel heel erg oude topic die ik bij toeval ontdekte wordt een inhoudloze, onnuttige vraag gesteld.
Zo hebben we rond kerst 2006 eens grote schoonmaak gehouden in het huiswerkforum. Slavenwerk kan ik je zeggen. Slechts twee vrijwilligers hebben zich eraan gewaagd (Veertje en ik zei de gek) Ik vraag me echt af of het zinnig is aan oude rommel aandacht aan te besteden. Zinnige, nuttige topics die wegens een fout permanent over het hoofd gezien zouden worden, ja. Maar voor het overige lijkt me dat we onze tijd nuttiger kunnen besteden. En áls we dan ooit nog eens werkloos worden...... :D .
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 8.614

Re: Oude fouten

Ik vraag me echt af of het zinnig is aan oude rommel aandacht aan te besteden.
We moeten natuurlijk niet heel het forum in één keer opruimen, zoals met het huiswerkforum gebeurd is. Maar als je stukje bij beetje af en toe enkele topics opruimt, wordt de algemene gesteldheid van het forum er geleidelijk aan enkel maar beter op.


Zinnige, nuttige topics die wegens een fout permanent over het hoofd gezien zouden worden, ja. Maar voor het overige lijkt me dat we onze tijd nuttiger kunnen besteden. En áls we dan ooit nog eens werkloos worden...... :D .
Ik zeg absoluut niet dat het complete moderatorteam met de fijne kam door het forum moet gaan op zoek naar topics zoals ik in mijn vorige posts vermeldde! Maar aangezien ik toch vaak in die regionen verkeer, kan ik het even goed melden als ik een fout/overtreding tegenkom. Vervolgens moeten de moderators zelf maar kiezen wat ze ermee doen.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Oude fouten

Volgens mij doelde Jan meer op het feit dat dit jou veel onnodig werk kost. Je moet toch telkens weer de link kopiëren en een uitleg erbij typen.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 3.165

Re: Oude fouten

Klintersaas schreef:Zoals verschillende mensen hier al zullen weten, duik ik regelmatig de oudere delen van dit forum in, op zoek naar interessante informatie of onbeantwoorde vragen waar ik misschien het antwoord op weet. Tijdens dergelijke omzwervingen kom ik regelmatig fouten van de volgende aard tegen:
  • persoonlijke problemen;
  • topics die in een verkeerd (sub)forum staan;
  • topics/posts die niet op Wetenschapsforum thuishoren (bijvoorbeeld topics over grenswetenschap);
  • ...
Omdat deze topics/posts vaak rond de 3 jaar oud zijn, ziet het er niet naar uit dat ze nog zullen worden verbeterd/gesloten/verwijderd.

Omdat het echter gaat om oude en vaak lichte overtredingen, ben ik van mening dat het gebruik van de reportknop om dergelijke fouten te melden overdreven is. Telkens een PB sturen naar een moderator die op dat ogenblik aanwezig is, lijkt mij ook geen optie. De fout aankaarten in het topic zelf ten slotte, zou zorgen voor een offtopic-discussie.
Ik weet niet hoe de overige moderators hier over denken maar ik zou dat laatste nu juist een prima oplossing vinden. Je hoeft niet bang te zijn voor een offtopic-discussie aangezien wij zo'n post ogenblikkelijk verborgen kunnen maken.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Oude fouten

Ik weet niet hoe de overige moderators hier over denken maar ik zou dat laatste nu juist een prima oplossing vinden. Je hoeft niet bang te zijn voor een offtopic-discussie aangezien wij zo'n post ogenblikkelijk verborgen kunnen maken.
Dan liever zoals Klintersaas het nu doet. Wat ik tot nu toe gezien heb gaat het echt over topics met als enige inhoud een "losse" vraag die vaak nog eens nergens over gaat ook. Hier even een vermelding die wij dan opruimen is beter dan een "bump" met vermelding. Het duurt toch even voordat de forummoderator(s) dit opvalt, waardoor het slechte reclame oplevert.


Ik verplaats dit trouwens even naar het algemene "over dit forum". Het gaat niet echt over technische zaken.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Oude fouten

Maar met zo'n bericht wordt zo'n topic wel weer naar omhoog geschopt, en als wij het toevallig niet meteen zouden opmerken, kan de discussie alweer in gang geschoten zijn vooraleer wij ingrijpen op de fout die gemeld is.


Als Klintersaas tevreden is met de huidige gang van zaken, vind ik dit eigenlijk prima.


Edit: Ger was me voor.

Berichten: 8.614

Re: Oude fouten

Volgens mij doelde Jan meer op het feit dat dit jou veel onnodig werk kost. Je moet toch telkens weer de link kopiëren en een uitleg erbij typen.
Dat vind ik niet zo erg hoor. Anders was ik er nooit mee begonnen.


Ik weet niet hoe de overige moderators hier over denken maar ik zou dat laatste nu juist een prima oplossing vinden. Je hoeft niet bang te zijn voor een offtopic-discussie aangezien wij zo'n post ogenblikkelijk verborgen kunnen maken.
Zoals Ger en ypsilon al zeiden: het is mogelijk dat jullie zoiets niet onmiddellijk zien (er is niet altijd een moderator aanwezig). Bovendien vind ik dit een elegantere oplossing: zo is alles gecentraliseerd.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 8.614

Re: Oude fouten

Twee opmerkingen:
  1. Het subforum 'Feedback' is redelijk recent. Er zijn dan ook veel topics met vragen over het ingrijpen van moderatoren die nu nog gewoon in het centrale 'Over dit forum'-forum staan. Is het nodig om deze topics te verplaatsen naar 'Feedback'? Als jullie het nut ervan inzien maak ik wel een lijst, anders laat ik alles bij het oude.
  2. Hier heb ik ook al gezegd dat 'Over dit forum' m.i. wel een opknapbeurt verdient. Ongeveer een kwart van de topics is gesloten omdat:
    • er een wetenschappelijke vraag werd gesteld die er uiteraard niet thuishoort;
    • er een vraag voor de tiende keer werd gesteld;
    • andere reden.
    Ik zal een lijst van deze topics in deze topic posten zodra we eindelijk de kaap van 300.000 berichten bereikt hebben (tenzij jullie het nut van een grote kuis in 'Over dit forum' niet inzien).
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: Oude fouten

Klintersaas schreef:Twee opmerkingen:
  1. Het subforum 'Feedback' is redelijk recent. Er zijn dan ook veel topics met vragen over het ingrijpen van moderatoren die nu nog gewoon in het centrale 'Over dit forum'-forum staan. Is het nodig om deze topics te verplaatsen naar 'Feedback'? Als jullie het nut ervan inzien maak ik wel een lijst, anders laat ik alles bij het oude.
  2. Hier heb ik ook al gezegd dat 'Over dit forum' m.i. wel een opknapbeurt verdient.
ad 1: om dubbel werk te voorkomen lijkt het mij eigenlijk wel zo handig als ik je (tijdelijk) rechten geef om berichten uit het centrale forum te verplaatsen naar het feedbackforum.

ad 2: wat zou je willen doen met die gesloten topics? Verwijderen?
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Berichten: 8.614

Re: Oude fouten

ad 1: om dubbel werk te voorkomen lijkt het mij eigenlijk wel zo handig als ik je (tijdelijk) rechten geef om berichten uit het centrale forum te verplaatsen naar het feedbackforum.
Mij best (waarschuw me wel even vanaf wanneer ik die rechten heb).


ad 2: wat zou je willen doen met die gesloten topics? Verwijderen?
Inderdaad. Het gaat om topics zoals deze, deze en deze die enkel plaats innemen en niets nuttigs vertellen of vragen.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Reageer