zwaartekracht

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 86

zwaartekracht

Kvond het vreemd dat de lector fysica beweerde dat de vector van de zwaartekracht ( die inwerkt op iets ) zich richt naar het middelpunt van de aarde richt, en niet naar het zwaartepunt van de aarde, zoals ik dacht.

Kan iemand me meer uitleg verschaffen?

Dankje

Berichten: 106

Re: zwaartekracht

Ge schreef:Kvond het vreemd dat de lector fysica beweerde dat de vector van de zwaartekracht ( die inwerkt op iets ) zich richt naar het middelpunt van de aarde richt, en niet naar het zwaartepunt van de aarde, zoals ik dacht.

Kan iemand me meer uitleg verschaffen?

Dankje
De algemene gravitatiewet van Newton

De legende vertelt dat Newton, door een appel te zien vallen, op het idee kwam dat de val van lichamen en het draaien van de maan om de aarde eigenlijk een en dezelfde oorzaak hebben, namelijk een aantrekkingskracht die de aarde op deze lichamen uitoefent. Maar de aarde en de andere planeten draaien om de zon. Beetje bij beetje begon bij Newton de gedachte te rijzen dat er één wet is die het gedrag van alle hemellichamen beheerst: alle massa's zouden mekaar aantrekken.

Hij ging meteen op zoek naar de factoren waarvan deze aantrekkingskracht afhing en vond de 'wet van de algemene gravitatie': twee massa's (m en m') trekken elkaar aan met een kracht, die recht evenredig is met die massa's, en omgekeerd evenredig met het kwadraat van de afstand, r, tussen hun zwaartepunten.

Formule van Newton: F = f . (m . m')/r2 met f = de constante van Newton of gravitatieconstante 67E-12 N.m2/kg2

Hoe komt het nu dat we die aantrekkingskracht duidelijk waarnemen als één van beide massa's de massa van de aarde is, maar niets merken als het gaat om twee voorwerpen die zich op de aarde bevinden? Voor voorwerpen met relatief kleine massa's zijn deze krachten zó klein dat de optredende wrijvingskrachten elke beweging onder invloed van deze gravitatiekrachten onmogelijk maken.

De zwaartekracht

De zwaartekracht is de aantrekkingskracht die de aarde op elk voorwerp uitoefent. De grootte van de zwaartekracht op een bepaald voorwerp noemen we het gewicht van dat voorwerp. Om het gewicht van een lichaam te bepalen, moeten we alleen maar de wet van Newton toepassen, die ons de onderlinge aantrekking tussen het voorwerp (massa m) en de aarde (massa mA) levert.

G = f . (m . mA)/r2

r is de afstand van het zwaartepunt van het voorwerp tot het middelpunt van de aarde. Voor een voorwerp op het aardoppervlak is r dus bij benadering gelijk aan de aardstraal rA.

Bij kunstmatige satellieten rondom een planeet en bij kleine planeten rondom een ster kan het massamiddelpunt gelijk worden gesteld aan het middelpunt van het zwaarste lichaam, waardoor vanuit een satelliet gezien, de Aarde stil staat. Anders wordt het als de verschillen in massa kleiner zijn

Eigenlijk heb je gelijk. Sssssssssst :wink:

Berichten: 46

Re: zwaartekracht

Hier kun je een mooi overzichtje vinden met alle formules mbt zwaartekracht

Berichten: 86

Re: zwaartekracht

Dankje

Ik dacht wel dat ik gelijk had. Maar het is toch best eens bevestiging te krijgen. 8)

Hij heeft trouwens al nog fouten verteld. De lengte van een meridiaan is niet gelijk aan die van de aardomtrek :wink:

Opletten voor nog meer fouten dus.

Berichten: 86

Re: zwaartekracht

De grootte van de zwaartekracht op een bepaald voorwerp noemen we het gewicht van dat voorwerp.
Sorry, maar ik denk dat dit niet helemaal correct is. Astronauten in een ruimteveer om de aarde (bv) zijn gewichtsloos. Er werkt echter wel zwaartekracht op hen in.

[/quote]

Gebruikersavatar
Berichten: 174

Re: zwaartekracht

Inderdaad, gewicht is de kracht die een voorwerp door de zwaartekracht op zijn steun uitoefent.
You can't predict a fool's behaviour

Reageer