Minicursussen en microcursussen in pdf-formaat

Moderator: Miels

Gebruikersavatar
Berichten: 689

Minicursussen en microcursussen in pdf-formaat

Op het wetenschapsforum las ik dit:
Jan van de Velde schreef:
Bert F schreef:
Eventuele verbeteringen die ik zou voorstellen: beschikbaar maken in pdf dan zit je met een soort standaard, gemakkelijker af te printen, en leest nog iets gemakkelijker.
Dat idee nemen we mee.

Daaruit leid ik dan af dat cursussen in PDF-formaat waarschijnlijk handig zouden zijn.


Moest ik nu eens net dit hier gemaakt hebben:

[attachment=568:Wetensch...ntbinden.pdf]


En geloof me, had ik geweten dat er zoveel tijd in kruipt, had ik er waarschijnlijk niet aan begonnen. Vooral de vectortekeningen namen veel tijd in beslag, waardoor ik andere cursussen, zoals de mol-cursus, wel nog zie zitten.


Verder is de versie nog niet compleet. Ik wil dat vooral Jan ze naleest. Ik voegde hier en daar een alinea toe (in totaal ongeveer een pagina of 3-4) en ik hoop dat Jan me het nemen van die vrijheid niet kwalijk neemt. Ik vervang ook vele woorden of zinnen van Jan omdat die dan beter bij mijn tekeningen, getalwaardes of weet-ik-veel pastten. Jan van de Velde moet dus deze versie nalezen en zeggen wat hij er verandert aan wil zien.


Ik weet dat sommige tekeningen misschien klein lijken, maar alles is geschreven in
\(\LaTeX\)
. Ik denk dat enkel zij die weten hoe ze werken met de picture environment mijn lijden begrijpen... :D (Grapje natuurlijk, ik deed dit met plezier!)


Ik hoop dat het wetenschapsforum er wat mee is, zoja, maak ik er in de nabije toekomst nog!
Bijlagen
Wetenschapsforum___Krachten_samenstellen_en_ontbinden.pdf
(159.94 KiB) 450 keer gedownload
"Her face shown like the sun that I strived to reach."

Gebruikersavatar
Berichten: 689

Re: Minicursussen en microcursussen in pdf-formaat

P.S. Ik weet dat de cover van de microcursus er wat ernstig uit ziet, maar dat vond ik wel 'cool' ogen. :D


Ik zou dezelfde cover nemen voor alle andere cursussen, met uitzondering van de titel die aangepast wordt, net las het vakgebied, zoals hier Fysica vermeld staat.
"Her face shown like the sun that I strived to reach."

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: Minicursussen en microcursussen in pdf-formaat

Mooi werk! 1 commentaar: we hebben het liefst dat Wetenschapsforum wordt aangeduid als "Wetenschapsforum", dus zonder "het" en met een hoofdletter. Ook lijkt het me goed als er bij de eerste keer dat je het noemt een internetadres bij komt te staan: niet iedereen zal (gelijk) snappen dat Wetenschapsforum een site is.
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Minicursussen en microcursussen in pdf-formaat

Ik weet wat een werk het is geweest om het te schrijven, besef dus ook wat een werk het geweest moet zijn om het te herschrijven. Het doel van al dat werk is me niet duidelijk


ik heb twee ernstige bezwaren:

1) het gebruik van 4 kenmerken van een kracht (grootte, richting, zin en aangrijpingspunt).

Die "zin" is een totaal overbodig en verwarrend gegeven voor een kracht. Ik weet dat ze in Vlaanderen veel wordt gebruikt (*1) en ben hiervan verklaard tegenstander. Waarom moet ik onder richting verstaan de ligging van een lijn in de ruimte, en onder "zin" de richting óp die lijn vanuit een bepaald punt? Het kenmerk "richting" is voldoende omdat een kracht altijd werkt vanuit een aangrijpingspunt, en dus met aangrijpingspunt en richting te allen tijde die zg. "zin" óók vastligt. Wat moet ik met de betekenis van "zin" in de vectorrekening? (duidelijkste voorbeeld hiervan: ik arriveer op een kruispunt te Gent. Ik kies hier toch enkelvoudig voor mijn verdere richting, dwz naar mijn doel? Ik kies toch niet eerst voor de E19, om vervolgens óp die E19 weer te kiezen voor Kortrijk of Antwerpen? ). Wat moet ik in de praktijk met "zin" voor twee vectoren die een hoek met elkaar maken? Dan krijg ik te maken met twee richtingen en twee zinnen..


2) Het gebruik van zwart-witplaatjes

In pdf kun je toch gewoon willekeurig afbeeldingen plakken? Waarom zou je die dan allemaal in zwarte lijntjes opnieuw maken? Ik vind dat de cursus veel aan duidelijkheid heeft ingeboet door de vervangende plaatjes. Op deze wijze spreek je een intelligentievorm minder aan dan je met een papieren instrument ter beschikking hebt. Dat is didactisch gezien spijtig.


Voor het overige heb ik de 30 pagina's nog niet in detail doorgenomen.


(*1) in de Vlaamse natuurkundeboeken komen wel meer van dat soort bijzonderheden voor, zoals het uitdrukken van faseverschillen bij trillingen in (delen van) golflengten. Ook in Franse literatuur vinden we een aantal van die, van de rest van de wereld afwijkende en overigens zinloze en niet zelden verwarrende, gebruiken. Rap mee ophouden aub.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Minicursussen en microcursussen in pdf-formaat

Ik kan begrijpen dat je bezwaren hebt tegen het gebruik van richting i.c.m. zin, maar als je deze weglaat lijkt het mij wel dat je er een nota van maakt voor Vlaamse studenten. Je minicursus verliest dan een deel van zijn relevantie voor bepaalde bezoekers. Ik geef toe dat ik niet echt weet hoe we hier moeten omgaan. Voor Nederlanders is het verwarrend als de twee begrippen gebruikt worden, voor Vlamingen ontbreekt er iets.

Gebruikersavatar
Berichten: 689

Re: Minicursussen en microcursussen in pdf-formaat

Het doel van al dat werk is me niet duidelijk

Het doel is een afdrukbare, beter leesbare versie beschikbaar te stellen.

1) het gebruik van 4 kenmerken van een kracht (grootte, richting, zin en aangrijpingspunt).

Die "zin" is een totaal overbodig en verwarrend gegeven voor een kracht. Ik weet dat ze in Vlaanderen veel wordt gebruikt (*1) en ben hiervan verklaard tegenstander. Waarom moet ik onder richting verstaan de ligging van een lijn in de ruimte, en onder "zin" de richting óp die lijn vanuit een bepaald punt? Het kenmerk "richting" is voldoende omdat een kracht altijd werkt vanuit een aangrijpingspunt, en dus met aangrijpingspunt en richting te allen tijde die zg. "zin" óók vastligt. Wat moet ik met de betekenis van "zin" in de vectorrekening? (duidelijkste voorbeeld hiervan: ik arriveer op een kruispunt te Gent. Ik kies hier toch enkelvoudig voor mijn verdere richting, dwz naar mijn doel? Ik kies toch niet eerst voor de E19, om vervolgens óp die E19 weer te kiezen voor Kortrijk of Antwerpen? ). Wat moet ik in de praktijk met "zin" voor twee vectoren die een hoek met elkaar maken? Dan krijg ik te maken met twee richtingen en twee zinnen..
Ik ben inderdaad Vlaming, en ik begreep al niet waarom je de 'zin' had weggelaten bij de beschrijving van een vector. Ik dacht dat je die weggelaten had om simplistische redenen, of omdat ze in Nederland iets anders aanleerden. Blijkbaar gaat het hier dus om het tweede. Ik voegde het toe omdat ik het zo leerde hier op school. Om je voorbeeld tegen te gaan van het kruispunt te Gent waar je enkelvoudig kiest voor je volgende richting, zeg ik dat je ook over de mogelijkheid beschikt je 180° te draaien, en op de andere richtingsstrook terug te rijden.


Maar als we ieders argumenten tegenwerken, komen we er natuurlijk niet. Misschien kan ik de huidige versie aanpassen, en een duidelijk onderscheid aanmerken i.v.m. Nederland en Vlaanderen? Of zou dat juist het geheel ingewikkelder maken?

2) Het gebruik van zwart-witplaatjes

In pdf kun je toch gewoon willekeurig afbeeldingen plakken? Waarom zou je die dan allemaal in zwarte lijntjes opnieuw maken? Ik vind dat de cursus veel aan duidelijkheid heeft ingeboet door de vervangende plaatjes. Op deze wijze spreek je een intelligentievorm minder aan dan je met een papieren instrument ter beschikking hebt. Dat is didactisch gezien spijtig.

Het probleem is dat ik voorlopig alles in
\(\LaTeX\)
schrijf, en dat met een TeX-verwerker omzet in PDF. Met mijn huidige kennis van zaken kan ik voorlopig nog geen kleuren invoegen, hoewel ik door je post nu zeker de moeite zal doen online een handleiding te vinden om hiervoor een oplossing te vinden. Verder vind ik dat je wel gelijk hebt, kleuren zijn zeer zeker een didactisch hulpmiddel. Ik vond het ook jammer dat ik geen kleuren kon invoegen, hoewel ik toch enigzins mijn best deed de tekeningen zo duidelijk mogelijk uit te leggen, ook in zwart-wit. Indien de mogelijkheid bestaat kleuren in te voegen, beloof ik een tweede versie van deze microcursus te maken.

In de Vlaamse natuurkundeboeken komen wel meer van dat soort bijzonderheden voor. Rap mee ophouden aub.

Ik lig niet aan de oorzaak hiervan, ik snap niet hoe ik hier mee zou kunnen ophouden. Het spijt me als ik irriterend overkom, maar ik verwerkte het in de microcursus zoals het mij aangeleerd is op school.


Verder wil ik ook zeggen dat ik met de PDF-versie van deze microcursus zéker niet de spotlight van Jan van de Velde wil roven en die op mij richten. Ik begrijp dat Jan hier veel meer werk in heeft gestoken dan ik. Al wat ik wou doen is een makkelijker handelbare versie uitbrengen, eventueel met enkele veranderingen. Indien Jan niet tevreden is met de vrijheden die ik nam (zoals de extra alinea's, de zin van een vector, zwart-wit-tekeningen, ...) ben ik bereid me daarbij neer te leggen door mijn versie aan te passen, of zelfs, indien aanpassing niet mogelijk is, mijn versie van het wetenschapsforum te verwijderen. Het blijft Jan's cursus uiteraard.


Denis
"Her face shown like the sun that I strived to reach."

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Minicursussen en microcursussen in pdf-formaat

Ik zou dan ook voorstellen om de naam van de auteur wel mee te vermelden, naast Wetenschapsforum. Overigens denk ik wel dat het handig is om een printervriendelijke versie (pdf dus) van de cursussen beschikbaar te hebben.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Minicursussen en microcursussen in pdf-formaat

Op zich is het geen slecht idee om de cursussen (mits ze "af" zijn) in pdf-formaat te hebben. Als je dat doet, zou ik ze wel exact hetzelfde als de html-versie laten. Als je denkt iets te kunnen/moeten toevoegen of verbeteren, zou ik dat in het betreffende topic melden en bespreken.


@Denis: ik weet niet in welke tex-editor je werkt, maar je kunt gewoon plaatjes in je tekst voegen. Dat doe je bijvoorbeeld met de code

Code: Selecteer alles

\begin{figure}[h!]

  \center

  \includegraphics[width=3.3in]{plaatje1.jpg}

  \caption{\scriptsize{onderschrift}

  \label{fig:plaat1}

\end{figure}

Hiervoor is wel het graphics-package nodig, te laden door "\usepackage{graphicx}" in te voegen bovenaan je document.

Het plaatje waarnaar je verwijst (hier "plaatje1.jpg") moet dan in dezelfde directory staan als de tex-file.

Ik moet wel zeggen dat dit niet altijd op de gewenste manier gaat wat betreft plaats in het document, en bovendien gaat het niet altijd even soepel qua bestands-typen.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Minicursussen en microcursussen in pdf-formaat

Laat ik eerst en vooral wat rechtzetten:
Jan van de Velde schreef:In de Vlaamse natuurkundeboeken komen wel meer van dat soort bijzonderheden voor. Rap mee ophouden aub.
Ik lig niet aan de oorzaak hiervan, ik snap niet hoe ik hier mee zou kunnen ophouden. Het spijt me als ik irriterend overkom, maar ik verwerkte het in de microcursus zoals het mij aangeleerd is op school.
Mijn opmerking was zeker niet persoonlijk naar HosteDenis gericht, al kan hij achteraf bezien zo gelezen worden. Dus het moet mij spijten geïrriteerd overgekomen te zijn (en dat spijt me ook).


De discussie over zin en onzin van het gezamenlijk gebruik van "zin" en "richting", de redenen daarvoor en de geografische verspreiding ervan in het natuurkunde-onderwijs wil ik liever ergens anders voeren. Laten we het hier als een feit beschouwen dat:
Voor Nederlanders is het verwarrend als de twee begrippen gebruikt worden, voor Vlamingen ontbreekt er iets.
Dát als gegeven beschouwend (hoe triest ik dat ook vind) is de enig mogelijke conclusie dat er in dat opzicht iets aan de cursus moet worden veranderd.


Deze opmerking:
BertF schreef:Eventuele verbeteringen die ik zou voorstellen: beschikbaar maken in pdf dan zit je met een soort standaard, gemakkelijker af te printen, en leest nog iets gemakkelijker.
Dat idee nemen we mee.
was ik eerlijk gezegd al weer lang vergeten. Ik ben veel te druk geweest met andere cursussen om dit op een prioriteitenlijstje te zetten. Het is een extra stukje service waar ik het zeker mee eens ben. Als iemand zich daarmee bezig kan en wil houden, graag, en ik zou het zeker geen strobreed in de weg willen leggen. Anderzijds, en zonder het werk van HosteDenis te willen geringschatten, in 5 minuten maakte ik dit:


word 2000 versie microcursus krachten samenstellen en ontbinden

Als gewoon gebruiker gekopieerd van het scherm en zonder omhaal geplakt in Word (versie 2000). Op enkele punten wordt de lay-out onoverzichtelijk, een handiger paginascheiding is te bedenken en nog zowat details, maar dat is zonodig in minder dan een uurtje opgeknapt.

voor-en nadelen:
  • Wat ik hier deed kan iedereen zelf doen (er is dus als het zó kan niet eens een downloadversie nodig).
  • Ik heb de cursus hier op het forum geschreven zonder gebruik van Word (behalve om de plaatjes met ruitjes en pijlen te maken, die ik daarna via een screendump in Paint laadde om ze verder te bewerken en te kunnen plaatsen) dus het kan niet zo zijn dat dit alleen bij mijn computer vrijwel perfect gaat, om redenen dat ik het op mijn eigen computer heb gemaakt. (en zulke geavanceerde apparatuur heb ik overigens niet). Blijft een feit dat Microsoft nou niet bekend staat om de kwaliteit van zijn conversieprogramma's, mogelijk dat recentere versies van Word er een hondenontbijt van maken.
  • Word kost geld, en iedereen kan Acrobat Reader gratis downloaden.
  • Als het goed is zal een pdf versie in bytes minder omvangrijk zijn dan een wordversie.
  • Verzin nog eens wat ter overweging...............

Dan, áls we dit soort dingen gaan doen ben ik het eens met Phys dat de forum-versie en de downloadversie identiek moeten zijn, op mogelijk wat noodgedwongen lay-outdetails na. De teksten zoals ze zijn gepubliceerd zijn een resultaat van discussies, over de inhoud en presentatie, in het microcursusforum. Hoewel die discussies minder intensief en minder breed zijn dan ik het me zou wensen vind ik dat toch een reden om dat als een in wezen goede tekst te beschouwen, waar we niet spontaan in moeten gaan zitten wijzigen. Hiermee wil ik geenszins beweren dat ik de huidige tekst als ideaal beschouw, en over de krachtencursus heb ik zelf ook nog wel wat dingen waar ik achteraf minder blij mee ben (simpel voorbeeldje, in § 4.4 komt de benoeming van hoeken en zijden niet overeen met wat in de wiskunde te doen gebruikelijk is, en dat kan verwarrend werken). Ik denk als ik eens goed door HosteDenis' versie ga dat ik nog wel dingen tegenkom waarvan ik vind dat het verbeteringen zijn. Maar die discussies heb ik dan liever in een gebruikersdiscussie aansluitend op de cursus, en/of in het MC-forum. Ook qua tijdsbesparing voor auteurs en downloadversiemakers lijkt me dat zinvol.


Spotlights boeien me overigens niet zo, tenzij op een of andere wijze commercieel gebruik gemaakt zou gaan worden van (delen van) mijn werk, dat overigens ook weer niet 100% het mijne is. Gezien het werk wat in die cursusjes kruipt is een copyright-clausule in die richting mogelijk zinvol. Ik kijk hiervoor ook richting beheer, en zal hierover eens een topic openen in het MC-forum.

HosteDenis schreef:Ik vond het ook jammer dat ik geen kleuren kon invoegen, hoewel ik toch enigzins mijn best deed de tekeningen zo duidelijk mogelijk uit te leggen, ook in zwart-wit. Indien de mogelijkheid bestaat kleuren in te voegen, beloof ik een tweede versie van deze microcursus te maken.


Indien Jan niet tevreden is met de vrijheden die ik nam (zoals de extra alinea's, de zin van een vector, zwart-wit-tekeningen, ...) ben ik bereid me daarbij neer te leggen door mijn versie aan te passen, of zelfs, indien aanpassing niet mogelijk is, mijn versie van het wetenschapsforum te verwijderen. Het blijft Jan's cursus uiteraard.

Concluderend zou ik het volgende willen voorstellen:
  • we starten een inhoudelijke discussie over zin en richting om dat helemaal duidelijk te krijgen
  • we zoeken een manier om dat zó in te bouwen in die cursus dat zowel Vlamingen als Nederlanders er zonder verwarring mee kunnen omgaan
  • we verwerken gelijk overige suggesties tot verbetering
  • we gaan eens naar dat copyrightverhaal kijken
  • we onderzoeken of en zo ja hoe (vrijwel) elke gebruiker van de cursussen zélf een printbare versie kan maken.
    • Zo ja, dan plaatsen we die suggestie in het topic dat naar de cursussen verwijst.
    • Zo niet, als er vrijwilligers zijn maken we downloadbare versies, die echter wel nagenoeg identiek moeten zijn aan de forumversie, inclusief afbeeldingen en kleuren.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Minicursussen en microcursussen in pdf-formaat

we onderzoeken of en zo ja hoe (vrijwel) elke gebruiker van de cursussen zélf een printbare versie kan maken.
  • Zo ja, dan plaatsen we die suggestie in het topic dat naar de cursussen verwijst.
  • Zo niet, als er vrijwilligers zijn maken we downloadbare versies, die echter wel nagenoeg identiek moeten zijn aan de forumversie, inclusief afbeeldingen en kleuren.
Zoals je zelf vertelt duurt het nog geen 5 minuten om alles te plakken in WORD en dan nog een uurtje schuiven en alles op zijn plaats zetten. Als dat klaar is dan zet je gewoon alles vanuit WORD met PrimoPdf naar pdf-formaat en het is opgelost. Ik denk dus wel dat het maken van printbare versies wel moet lukken.

Gebruikersavatar
Berichten: 689

Re: Minicursussen en microcursussen in pdf-formaat

@Denis: ik weet niet in welke tex-editor je werkt, maar je kunt gewoon plaatjes in je tekst voegen. Dat doe je bijvoorbeeld met de code

Code: Selecteer alles


\begin{figure}[h!]

  \center

  \includegraphics[width=3.3in]{plaatje1.jpg}

  \caption{\scriptsize{onderschrift}

  \label{fig:plaat1}

\end{figure}


Ik ken inderdaad de graphics package, en weet dat je foto's kan invoegen. (Wel enkel met de extensie .eps en .pnp, maar daar bestaan waarschijnlijk converters voor.) Maar hoevaak en op hoeveel manieren ik het ook al geprobeert heb, mijn foto's willen niet in mijn document verschijnen. Dat probleem is echter wel al bezig met zich op te lossen, ik deed al rondvraag op ICT-forums om tot de oplossing van dit probleem te komen.

Dan, áls we dit soort dingen gaan doen ben ik het eens met Phys dat de forum-versie en de downloadversie identiek moeten zijn, op mogelijk wat noodgedwongen lay-outdetails na. De teksten zoals ze zijn gepubliceerd zijn een resultaat van discussies, over de inhoud en presentatie, in het microcursusforum. Hoewel die discussies minder intensief en minder breed zijn dan ik het me zou wensen vind ik dat toch een reden om dat als een in wezen goede tekst te beschouwen, waar we niet spontaan in moeten gaan zitten wijzigen.

Ben ik mee eens. Ik weet dat er veel werk kruipt in het maken van deze microcursussen, en zou het dus ook verkeerd zijn als ik deze ging gaan veranderen alsof ik het beter weet. Daarom zeg ik dat ik, buiten enkele alinea's, dezelfde cursus heb. Die alinea's mogen dan dramatisch klinken, maar het enige waarin mijn versie verschilt met die van Jan is de 'zin'. Verder heb ik inderdaad nog enkele zinnen en alinea's toegevoegd, maar dat is dan vooral omdat het in mijn PDF-versie om zwart-wit-plaatjes gaat, waardoor ik formulering moest aanpassen, of omdat ik vond dat ik af en toe nog iets toe te voegen had. Bij het typen van deze post besef ik dat ik met dat laatste inderdaad wat teveel vrijheid nam. Ik wou op geen manier een 'betere' versie van Jan's werk maken (als die al bestaat).

Hiermee wil ik geenszins beweren dat ik de huidige tekst als ideaal beschouw, en over de krachtencursus heb ik zelf ook nog wel wat dingen waar ik achteraf minder blij mee ben (simpel voorbeeldje, in § 4.4 komt de benoeming van hoeken en zijden niet overeen met wat in de wiskunde te doen gebruikelijk is, en dat kan verwarrend werken). Ik denk als ik eens goed door HosteDenis' versie ga dat ik nog wel dingen tegenkom waarvan ik vind dat het verbeteringen zijn.

Daarom juist zie ik nu ook het maken van deze PDF-versie als een opvolger van het je werk van jaren terug. Misschien is nu de tijd om er enkele schoonheidsfoutjes uit te halen, om zo een ideale versie te bekomen? Indien je geen tijd hebt, misschien door anderen?


Over je punten:

  1. Wat ik hier deed kan iedereen zelf doen (er is dus als het zó kan niet eens een downloadversie nodig).

Iedereen kan het inderdaad zelf doen. Er is misschien niet écht nood aan, maar ik vind het nuttig een afdrukbare, beter leesbare versie beschikbaar te stellen. Er is misschien weinig nood aan, maar ik vind persoonlijk (en misschien anderen met mij) dat ze netter oogt aangezien ze niet in een post in het forum is opgenomen en in sommige gevallen gebruikersvriendelijker is (qua afdrukken i.p.v. er in Word een uur mee gaan knutselen).

  1. we zoeken een manier om dat zó in te bouwen in die cursus dat zowel Vlamingen als Nederlanders er zonder verwarring mee kunnen omgaan

Die discussie zal er zeker komen. En indien Jan en het beheer besluiten de PDF-versie te houden, zal ik de versie aanpassen naar de oplossing waarmee die discussie opkomt.

  1. we verwerken gelijk overige suggesties tot verbetering

Dat vind ik een goed idee. Ook ik zie dit nu misschien als een kans de ideale cursus te maken door er enkele schoonheidsfoutjes uit te halen. Een microcursus 1.2 als het ware. (Of is het 1.1? Begint het bij 1.0? :D )

  1. we gaan eens naar dat copyrightverhaal kijken

Meer over copyright op het internet is hier te vinden. Ik las het niet helemaal (eigenlijk las ik enkeel het begin, en aan een hoog tempo) maar als ik het zo lees zou ik zeggen dat het forum reeds zeggenschap heeft over de cursussen.

  1. we onderzoeken of en zo ja hoe (vrijwel) elke gebruiker van de cursussen zélf een printbare versie kan maken.

Ik vind het dan weer handiger een printbare versie voor handen te stellen, zodat elke gebruiker kan printen, zonder dat ze zelf naar Word moeten kopiëren en plakken. Ook moeten ze dan niet knutselen om een mooi eindresultaat te bekomen. Ik wil overigens ook mezelf vrijwilliger melden voor het maken van downloadbare versies. En zoals je stelde:
als er vrijwilligers zijn maken we downloadbare versies, die echter wel nagenoeg identiek moeten zijn aan de forumversie, inclusief afbeeldingen en kleuren.
Ik zal mijn best doen me hieraan te houden. Rond die kleuren zal ik wel nog het één en ander moeten opzoeken. I.v.m. afbeeldingen kan ik het probleem van mijn afbeeldingen in TeX-verwerker proberen op te lossen waarmee ik reeds bezig ben, maar voorlopig vind ik de huidige afbeeldingen wel degelijke vervangers. Volgens mij zijn ze wel duidelijk. Vanaf ik kan originele afbeeldingen te gebruiken, zal ik de versie aanpassen.


Denis
"Her face shown like the sun that I strived to reach."

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Minicursussen en microcursussen in pdf-formaat

Ik zal mijn best doen me hieraan te houden. Rond die kleuren zal ik wel nog het één en ander moeten opzoeken. I.v.m. afbeeldingen kan ik het probleem van mijn afbeeldingen in TeX-verwerker proberen op te lossen waarmee ik reeds bezig ben, maar voorlopig vind ik de huidige afbeeldingen wel degelijke vervangers. Volgens mij zijn ze wel duidelijk. Vanaf ik kan originele afbeeldingen te gebruiken, zal ik de versie aanpassen.


Ik snap niet wat je probleem is met het gebruik van originele afbeeldingen, je kunt deze naar mijn weten gewoon kopieren uit de topic waar de minicursus instaat.

Daarna plak je de afbeelding in Word en pas op het einde converteer je het Word document. Makkelijker kan toch niet ?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Minicursussen en microcursussen in pdf-formaat

Het idee om een een printbare PDF op te zetten is erg goed. Immers, niet iedereen houdt ervan om op een computerscherm te lezen. Verder kun je met een papieren versie ook leren waar je geen computer/internet tot je beschikking hebt.


Echter, Als we printbare PDF's op gaan zetten, moeten we dat vanaf het begin goed en professioneel doen. De opzet van Denis is een leuk begin, maar er het haalt het niet bij een professioneel printbaar document. Enkele punten:

  • Op de voorpagina staan dingen die niets met het wetenschapsforum te maken hebben (Fysica 2007)
  • Wie zijn de auteurs en wat is het wetenschapsforum?
  • Ontbreken van het wetenschapsforumlogo
  • De LaTeX document klasse is een boek. Het is echter een minicursus en deze hoort niet in een boekformaat thuis. Dus geen hoofdstukken, maar secties en subsecties.
  • Resolutie. De resolutie van zowel de plaatjes als tekst is te laag om te printen en daarmee schet het PDFje zijn doel voorbij
  • Er staat te weinig tekst op een pagina. Misschien maakt dit het lezen wel makkelijker, maar je moet teveel heen hen weer bladeren.

Voorstel:

We moeten een LaTeX layout verzinnen en schrijven (in een documentklasse zoals 'article' en 'book') zodat uniformiteit gegarandeert blijft en dat bij eventuele wijzigingen in de layout, alle documenten snel gewijzigd kunnen worden (kwestie van her-compileren). Verder moeten we iets voor de plaatjes gaan bedenken. Zowel de getekende plaatjes in Denis zijn document, als de plaatjes op het forum zelf zijn van een te lage resolutie om voor een printable PDF gebruikt te worden. De minimale resolutie moet 300dpi zijn. Voor een pagina-breedt plaatje (zo'n 15 cm) zijn dit dus minimaal 1800 pixels (!).


Misschien kom ik wat te onsubtiel en kritisch over (bij voorbaat mijn excuses), maar als we dit willen aanpakken, moeten we het in een keer goed en professioneel doen.


Ik heb trouwens aardig wat ervaring in LaTeX. Hoewel ik nog nooit een eigen documentclasse heb geschreven, heb ik dat altijd al wel een keer willen doen. Ik houd mij dus aanbevolen om aan printable PDF's mee te werken.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Minicursussen en microcursussen in pdf-formaat

Jan van de Velde schreef:voor-en nadelen:
  • Wat ik hier deed kan iedereen zelf doen (er is dus als het zó kan niet eens een downloadversie nodig).
  • Ik heb de cursus hier op het forum geschreven zonder gebruik van Word (behalve om de plaatjes met ruitjes en pijlen te maken, die ik daarna via een screendump in Paint laadde om ze verder te bewerken en te kunnen plaatsen) dus het kan niet zo zijn dat dit alleen bij mijn computer vrijwel perfect gaat, om redenen dat ik het op mijn eigen computer heb gemaakt. (en zulke geavanceerde apparatuur heb ik overigens niet). Blijft een feit dat Microsoft nou niet bekend staat om de kwaliteit van zijn conversieprogramma's, mogelijk dat recentere versies van Word er een hondenontbijt van maken.
  • Word kost geld, en iedereen kan Acrobat Reader gratis downloaden.
  • Als het goed is zal een pdf versie in bytes minder omvangrijk zijn dan een wordversie.
  • Verzin nog eens wat ter overweging...............
Als bovenstaande opmerkingen van Bart meegenomen worden, komt een pdf er professioneler uit te zien dan een word-document. Ik denk dat iedereen wel beschikking heeft over Word (ofwel een compacte basisversie, OpenOffice,...), en normaal gezien zouden nieuwere versies er mee om moeten kunnen. Ik weet niet of het meespeelt, maar de meeste mensen kunnen geen pdf's bewerken, dus je kan er vrij zeker van zijn dat men niet meer aan de cursus gaat prutsen voor hij afgedrukt wordt.

Gebruikersavatar
Berichten: 689

Re: Minicursussen en microcursussen in pdf-formaat

Ik snap niet wat je probleem is met het gebruik van originele afbeeldingen, je kunt deze naar mijn weten gewoon kopieren uit de topic waar de minicursus instaat.

Daarna plak je de afbeelding in Word en pas op het einde converteer je het Word document. Makkelijker kan toch niet ?

Ik typ niet in Word, om daarna te converteren in PDF. Ik maak alles dus rechtstreeks in een TeX-verwerker. Ik zou dus waarschijnlijk wel Jan's foto's kunnen invoegen als ik het op jou manier doe. Welk programma gebruik je precies? PrimoPDF?


Ik zie het wel zitten over te schakelen van programma als we daarmee een beter eindresultaat bekomen.

Op de voorpagina staan dingen die niets met het wetenschapsforum te maken hebben (Fysica 2007)

Daar heb je gelijk ik. Ik wist dat de eerste versie wel wat kritiek kon verwachten en dus dat er ook versies zouden volgen. Daarom ook zei ik in mijn eerste (of was het mijn tweede) post dat ik de cover wat dramatisch liet ogen, omdat ik dat wel leuk vond. Ik wist dat deze versie immers toch niet ging blijven, en zowieso aangepast ging worden. Ik dacht dat ik wel een beetje mocht spelen. 'Gedeeltelijke verrijking van de fysica' :D !

Wie zijn de auteurs en wat is het wetenschapsforum?

Ik kan auteurs toevoegen aan de coverpagina, of aan het abstract. Wat het wetenschapsforum is, zou ik in het abstract plaatsen, samen met de huidig aanwezige uitleg over wat een microcursus is. Wel zou ik misschien al de wetenschapsforumlink plaatsen op de cover.

Ontbreken van het wetenschapsforumlogo

Daar kan voor gezorgd worden. Is dat dan het logo linksboven aan deze site?

- De LaTeX document klasse is een boek. Het is echter een minicursus en deze hoort niet in een boekformaat thuis. Dus geen hoofdstukken, maar secties en subsecties.

- Resolutie. De resolutie van zowel de plaatjes als tekst is te laag om te printen en daarmee schet het PDFje zijn doel voorbij

- Er staat te weinig tekst op een pagina. Misschien maakt dit het lezen wel makkelijker, maar je moet teveel heen hen weer bladeren.

I.v.m. je volgende puntjes stel ik voor een aparte topic te openen, waar we met zen allen aan de code kunnen schrijven.

Voorstel:

We moeten een LaTeX layout verzinnen en schrijven (in een documentklasse zoals 'article' en 'book') zodat uniformiteit gegarandeert blijft en dat bij eventuele wijzigingen in de layout, alle documenten snel gewijzigd kunnen worden (kwestie van her-compileren). Verder moeten we iets voor de plaatjes gaan bedenken. Zowel de getekende plaatjes in Denis zijn document, als de plaatjes op het forum zelf zijn van een te lage resolutie om voor een printable PDF gebruikt te worden. De minimale resolutie moet 300dpi zijn. Voor een pagina-breedt plaatje (zo'n 15 cm) zijn dit dus minimaal 1800 pixels (!).

Ook hiervoor stel ik voor een aparte topic te openen waar we met zen allen aan de code kunnen schrijven. Ook de afbeeldingen kunnen hier gecreëerd worden.

Misschien kom ik wat te onsubtiel en kritisch over (bij voorbaat mijn excuses), maar als we dit willen aanpakken, moeten we het in een keer goed en professioneel doen.

Ik ben het volkomen met je eens, ook ik wou een goede en professionele versie. Alle kritiek is welkom, zodat we Jan's sublieme werk helemaal naar de top kunnen brengen door het beschikbaarder en gebruikersvriendelijker te stellen.

Ik heb trouwens aardig wat ervaring in LaTeX. Hoewel ik nog nooit een eigen documentclasse heb geschreven, heb ik dat altijd al wel een keer willen doen. Ik houd mij dus aanbevolen om aan printable PDF's mee te werken.

Dan zijn wel al met twee. Ik heb wel wat LaTeX ervaring, maar die is beperkt. Die groeit echter bij het maken van ieder document, dus dat zijn dan twee redenen om me vrijwilliger te stellen.


Denis
"Her face shown like the sun that I strived to reach."

Reageer