Hoe komen beurskoersen tot stand?

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 175

Hoe komen beurskoersen tot stand?

Weet iemand een goed artikel over hoe beurskoersen van specifieke aandelen totstandkomen? Ik kan daar op google niks over vinden, overspoelt door gegevens van bedrijven. Of kan iemand dat hier uitleggen?

Ik snap uiteraard het principe er achter maar hoe worden deze werkelijk berekent?

Kan ik stellen dat als een aandeel 100 euro waard is. En de volgende dag is er een vraag van 0 dat de koers dan daalt naar 0 euro. Dat lijkt mij het meest logisch. En als de vraag 80 procent bedraagt van het aanbod is het aandeel dan ook nog maar 80 procent waard?

Er worden 100 aandelen van 100 euro op de dag ervoor aangeboden, gelijk aan 10.000 euro. De volgende dag is er een vraag van 80%, van het aangeboden aandelen. De totale vraag heeft dus waarde van 8.000. De aandelen zijn dus nog maar 80 euro waard.

Klopt dit? Of heeft ook de verhouding van het totaal uitgegeven aandelen ten opzichte van de aandelen die op de markt worden verhandelt een invloed? Is dit niet zo dan kunnen de koersen extreem stijgen en dalen lijkt mij.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Hoe komen beurskoersen tot stand?

De koers van een aandeel is de prijs waarvoor hij het laatste verhandeld (ge- en verkocht) is. Als er op een dag geen vraag en aanbod is, wordt er niet in dat aandeel gehandeld, en blijft de koers op het niveau van de vorige keer staan.

Het is niet zozeer een kwestie van hoeveel vraag en aanbod er is in een bepaald aandeel, maar meer voor welke prijs, anders gezegd bied- en laatkoersen. De biedkoers is wat mensen voor een aandeel willen betalen, de laatkoers is waarvoor mensen het aandeel willen verkopen. Daar zit een ruimte tussen, op het moment dat iemand die het aandeel wil verkopen voor de prijs die wordt geboden, dan zakt de koers een beetje, en op het moment dat iemand het aandeel wil kopen voor de op dat moment laagste laatkoers, dan stijgt de koers een beetje.

Door gebrek aan vraag en aanbod kan een koers nooit stijgen of dalen. Er moet juist in het aandeel gehandeld worden om de koers te doen veranderen, en verhandelen houdt in dat er iemand is die het aandeel wil verkopen en iemand anders die het aandeel wil kopen. Er is dan dus per definitie vraag én aanbod.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 379

Re: Hoe komen beurskoersen tot stand?

Wil dat zeggen dat wanneer ik op een dag besluit een aandeel meer te betalen dan daarvoor omdat ik er van overtuigt ben dat ik het voor nog meer kan verkopen.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Hoe komen beurskoersen tot stand?

Wil dat zeggen dat wanneer ik op een dag besluit een aandeel meer te betalen dan daarvoor omdat ik er van overtuigt ben dat ik het voor nog meer kan verkopen.
Ik snap je zin niet helemaal..?

Als jij een aandeel wilt kopen omdat je ervan overtuigd bent dat het in de toekomst gaat stijgen, kun je de op dat moment geldende laatprijs bieden, en dan heb je ze voor die prijs. Je kunt ook iets daaronder gaan bieden, en dan wachten tot iemand die de aandelen wil verkopen ze voor jouw biedprijs kwijt wil.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Re: Hoe komen beurskoersen tot stand?

Het princiepe is eigenlijk heel simpel te vatten aldus een docent bij ons.

De koers wordt bepaald door wat een gek er maximaal voor wil geven. Natuurlijk is het wel zo dat als iemand minder wil geven, en er mensen zijn die iets voor deze lagere koers willen verkopen, dit de prijs (koers) van het aandeel wordt.

De koers van een aandeel is dan ook de huidige prijs waarvoor het aandeel op de beurs verhandeld kan worden.

Berichten: 1

Re: Hoe komen beurskoersen tot stand?

Goede vraag; hoe komen beurskoersen tot stand. Het antwoord 'wat de gek er voor geeft' en de 'laatst verhandelde prijs' lijken mij al te simpel. Ik neem aan dat de beurs zelf (het bedrijf) verantwoordelijk is voor het publiceren van de koersen, maar dan weet ik eigenlijk nog niks. Als ik de laat prijs bied, dan is er volgens mij iemand die garandeert dat ik inderdaad geleverd krijg (dat mijn order gaat) en niet blijft hangen. Stel dat ik ver boven de laat prijs biedt en een handelaar zou daar op ingaan, dan zou ik met een heel kleine order een heel grote piek kunnen bewerkstelligen. (En wellicht elders, op de optiebeurs, een enorme klapper kunnen maken.) Dus wat er nu precies op de beurs gebeurd is mij onduidelijk. Vroeger waren er hoekmannen die voor de handel in één bepaald aandeel stonden en die gaven de prijzen af. Als de bank die jouw handel verzorgt dan een afspraak heeft met zo'n hoekman van een fonds dan is levering gegarandeerd dus. Een akelig idee is natuurlijk dat van der Molen en AOT zelf ook weer beursnoteringen hadden met dezelfde aandelen mochten handelen, als waar de voor stonden en dus winst (provisies) moesten maken. Tegenwoordig zijn er market makers, die geloof ik, niet voor eigen rekening mogen handelen, maar wel bied en laat prijzen afgeven. Het is en blijft een schimmig gebeuren, wat mij betreft, zie ook de diverse afleveringen van VPRO's tegen tegenlicht (Trilogie, Marije Meerman)
 
Quants: de Alchemisten van Wall Street, 17feb2010
http://tegenlicht.vpro.nl/afleveringen/2009-2010/Crisis-als-kans/quants-de-alchemisten-van-wall-street.html
 
 
Money & Speed; inside the Black Box (pag 5) 31jan2011
http://tegenlicht.vpro.nl/afleveringen/2010-2011/the-future-of-finance/money-and-speed.html
 
 
The Wall Street Code (pag 2) 4nov2013
http://tegenlicht.vpro.nl/afleveringen/2013-2014/de-wall-street-code.html
 

Reageer