Springen naar inhoud

Waarom zitten eieren ondersteboven in hun vormpje?

• Log in om te kunnen reageren

robj

robj

• >100 berichten
  • 192 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 september 2007 - 12:15

In een vormpje eieren, zoals je dat in de supermarkt koopt, zitten de eieren bijna altijd ondersteboven. Hiermee bedoel ik, dat de minst gekromde zijde van het ei naar boven wijst (dwz daar waar de luchtkamer zit en waar je een gaatje in het ei prikt om het ei niet te laten barsten tijdens het koken).
Wordt dit bewust en met een bepaalde reden gedaan, of komt het omdat het zwaartepunt van een ei over het algemeen niet in het midden ligt en ze bij het vullen van het vormpje vanaf de 'eier-glijbaan' vanzelf in deze positie terecht komen?
Elektrochemici doen het vol spanning

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

ypsilon

ypsilon

• >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 september 2007 - 12:25

Als ik eieren koop zitten ze meestal met de meest platte kant naar beneden...
Ik kan me toch moeilijk voorstellen dat ze dat in Nederland anders doen :D

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44845 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 02 september 2007 - 13:03

Als ik eieren koop zitten ze meestal met de meest platte kant naar beneden...
Ik kan me toch moeilijk voorstellen dat ze dat in Nederland anders doen :D

Ik heb net even een doosje bekeken met nog 8 van de tien eieren erin. 7 van de 8 zitten met de punt naar beneden, ze zijn overigens wel allemaal aan de stompe kant gestempeld.

Geplaatste afbeelding
die doosjes worden met een pneumatisch systeem gevuld. Leg een ei op een gladde ondergrond en de punt wijst lichtjes naar beneden (zowel vanwege de ovale kromming van de schaal als vanwege die luchtbel aan het stompe eind). Logisch te veronderstellen dat de stompe kant dan ook grotere kans maakt naar boven gezogen te worden, zodat ze met de punt naar beneden in de trays terechtkomen. Een zuignap zal ook sneller en beter pakken op de stompe kant.

Betere foto's van ei-verpakkingsmachines, of de uitleg van iemand die met zulke machines heeft gewerkt, kunnen mogelijk uitsluitsel geven.

Geen idee waar Ypsilon zijn "andersomme" eieren koopt (en dat bedoel ik dan zonder er een nieuwe Belgenmop van te willen maken). In de dozen die ik koop is maar een helft van de doos in cellen ingedeeld, het deksel is vlak. Soms zijn dozen tweezijdig cellulair. Mogelijk heeft dat er iets mee te maken?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

ypsilon

ypsilon

• >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 september 2007 - 13:33

Zou ik me dan toch zo vergissen? Nu moet ik er toch echt eens op letten :D Als ik effectief nog eens eieren van de supermarkt koop, want meestal zien het verse eitjes van bij de boer of uit oma's tuin. En die steken we natuurlijk in het doosje zoals het ons het beste uitkomt. *gaat kijken of er nog eieren zijn*

Er lagen nog eitjes in de koelkast: doosje van zes eieren, de twee eieren uit de winkel zaten inderdaad met de platte kant naar boven (en dat is ook logisch als ik je uitleg volg). Ze waren wel langs de zijkant afgestempeld. Op de vier verse eitjes valt geen staat te maken natuurlijk. *silly me*

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44845 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 02 september 2007 - 13:40

Nog eens goed naar mijn foto kijkend hangen ze allemaal met de stompe kant naar boven in de zuignappen, op volgens mij één eigenwijs ei na (middelste tray)
eigenwijs_ei.png
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

ypsilon

ypsilon

• >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 september 2007 - 13:58

Een reclamefilmpje van een firma die verpakking van eieren verzorgt. Ik heb de indruk dat de platte kant meestal naar boven gaat :D

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8246 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 september 2007 - 15:27

Klinkt als een hele logische uitleg. De eieren in mijn eierdoosje zijn allen met de stompe kant naar boven.
"Meep meep meep." Beaker

Cycloon

Cycloon

• >1k berichten
  • 4810 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 september 2007 - 21:01

Ik ga er ook maar eens op letten :D

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures