Probleem wisselschakelaar

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 169

Probleem wisselschakelaar

Hey,

een vriend van mij heeft een probleem met een wisselschakelaar in zijn huis. Deze heeft al altijd gewerkt maar sinds kort doet hij heel raar: de ene wisselschakelaar werkt normaal, ongeacht de stand van de tweede wisselschakelaar, maar de 2de wisselschakelaar werkt enkel in één bepaalde stand van de andere wisselschakelaar...

Nu vroeg ik mij af hoe dit mogelijk is? :D ik geraak er niet uit, ik heb alles al geprobeerd maar het lukt me niet om dit effect in een schakeling om te zetten... Zou er iemand een tekeningetje kunnen maken waarin de 2 wisselschakelaars zich gedragen zoals ik hierboven heb beschreven?

Bedankt!

Melissa

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Probleem wisselschakelaar

<edit>

Ik had hier beschreven wat er mis zou kunnen zijn, maar bij nader inzien bleek mijn verklaring niet te kloppen.

Nu is het enige wat ik kan verzinnen dat er iemand aan de bedrading heeft zitten klooien, waar door het niet meer volgens de regels is aangesloten.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Probleem wisselschakelaar

dit past, tenminste als je bedoelt met:
maar de 2de wisselschakelaar werkt enkel in één bepaalde stand van de andere wisselschakelaar...
dat in een stand van de ene schakelaar het licht altijd uit is (maar nooit altijd aan)
hotelschakeling.png
hotelschakeling.png (6.85 KiB) 3430 keer bekeken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 169

Re: Probleem wisselschakelaar

Hmm, maar in jouw schakeling werkt die "andere" schakelaar helemaal niet meer, niet?

Zoals het daar getekend staat mag je de "andere" wisselschakelaar zoveel schakelen als je wil, het licht zal altijd branden. En als de "ene" wisselschakelaar anders staat, dan brandt de lamp nooit...

Wat ik bedoel is nog iets anders, ik zal voor de gemakkelijkheid schakelaar 1 en 2 gebruiken:

Schakelaar 1 werkt altijd, dus daarmee kun je het licht altijd aan- en uitzetten ongeacht de stand van schakelaar 2.

Schakelaar 2 werkt perfect bij één bepaalde stand van schakelaar 1, dus m.a.w. je kan met schakelaar 2 het licht aan- en uitdoen bij deze stand van schakelaar 1. Als schakelaar 1 echter in de andere stand staat, dan werkt schakelaar 2 niet meer... :D

Melissa

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Probleem wisselschakelaar

Als schakelaar 1 echter in de andere stand staat, dan werkt schakelaar 2 niet meer... :D
m.a.w. is het licht uit en blijft het uit....?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 169

Re: Probleem wisselschakelaar

m.a.w. is het licht uit en blijft het uit....?
Inderdaad. Ofwel dat het licht aan is en het aan blijft...

Melissa

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Probleem wisselschakelaar

Ik heb nog eens over dit probleem nagedacht, maar ik kan geen foutsituatie verzinnen waarbij de beschreven verschijnselen zich voordoen. Maar dat komt omdat ik nog steeds niet goed snap wat je bedoelt met wel of niet werken.

Kun je nog eens concreet aangeven wat er gebeurt? En dan op de volgende manier: noem de schakelaars 1 en 2, elke schakelaar heeft 2 standen, noem die A en B.

Er zijn nu 4 mogelijke combinaties van schakelaarstanden, nl. 1A+2A, 1A+2B, 1B+2A, 1B+2B.

Geef eens voor elke combinatie aan of de lamp aan of uit is.

Berichten: 169

Re: Probleem wisselschakelaar

Ok, dus je hebt schakelaar 1 en 2 en elk van deze schakelaars heeft 2 standen, stand A en stand B.

Schakelaar 1 zal de schakelaar zijn die altijd werkt, schakelaar 2 zal de schakelaar zijn die enkel werkt in een bepaalde stand van schakelaar 1 (in dit geval kies ik ervoor om stand A te nemen als "goede" stand, dus schakelaar 2 werkt WEL normaal in stand 1A, maar niet normaal in stand 1B...

(1) Mogelijkheid 1A + 2A: stel de lamp is aan in deze stand

(2) Mogelijkheid 1A + 2B: de lamp is uit

(3) Mogelijkheid 1B + 2B: de lamp is aan

(4) Mogelijkheid 1B + 2A: de lamp is uit

(1): men kan met schakelaar 1 de lamp gewoon uitzetten en terug aanzetten zoveel als men wil, dus van 1A naar 1B en terug naar 1A enzovoort... Met schakelaar 2 kan je ook de lamp uitzetten en terug aanzetten zoveel als je wil, dus van 2A naar 2B en terug naar 2A enzovoort...

(2): men kan met schakelaar 1 de lamp gewoon aanzetten en terug uitzetten zoveel als men wil, dus van 1A naar 1B en terug naar 1A enzovoort... Met schakelaar 2 kan je ook de lamp gewoon aanzetten en terug uitzetten zoveel als men wil, dus van 2B naar 2A en terug naar 2B enzovoort...

(3): men kan met schakelaar 1 de lamp gewoon uitzetten en terug aanzetten zoveel als men wil, dus van 1B naar 1A en terug naar 1B enzovoort... Met schakelaar 2 kan je NIETS, m.a.w. de lamp blijft aan ook al ga je van 2B naar 2A!

(4): men kan met schakelaar 1 de lamp gewoon aanzetten en terug uitzetten zoveel als men wil, dus van 1B naar 1A en terug naar 1B enzovoort... Met schakelaar 2 kan je NIETS, m.a.w. de lamp blijft uit ook al ga je van 2A naar 2B!

ik hoop dat het wat duidelijk is :D :D

Melissa

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Probleem wisselschakelaar

als ik het dan goed heb werkt deze zoals je beschrijft:
melissa2.gif
melissa2.gif (6.14 KiB) 3387 keer bekeken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Probleem wisselschakelaar

ik hoop dat het wat duidelijk is :D :D
Nee, het is mij niet duidelijk. Je geeft nl. twee beschrijvingen van de 4 toestanden, eerst een korte, dan een uitgebreide.

De korte beschrijving klopt wel. Als beide schakelaars in dezelfde stand staan, dus beide in A of beide in B, dan brandt de lamp. Staan ze verschillend, dan is de lamp uit. Dat is het normale gedrag van zo'n wisselschakeling.

Maar de tweede beschrijving bevat tegenstrijdigheden met de eerste. Met name de toestanden (3) en (4) kloppen niet met de korte beschrijving. Dus ik kan er nog steeds geen chocola van maken.

Berichten: 169

Re: Probleem wisselschakelaar

:D het is niet gemakkelijk om uit te leggen, ik weet het, ik probeer :D

Klazon, mijn korte beschrijving is inderdaad de normale werking van zo'n schakeling. Ik heb even de 4 mogelijke toestanden gegeven. Daarna heb ik beschreven wat er bij mijn vriend thuis gebeurt als hij in elk van die 4 mogelijke toestanden één van beide schakelaars bediend. In toestand 3 en 4 gebeurt er inderdaad iets tegenstrijdig, dat is het gene wat hij (en ik) ook zo raar vinden. Normaal gezien zouden beide schakelaars allebei correct moeten werken in elk van de 4 mogelijkheden, maar nu blijkt dat schakelaar 2 slechts werkt als schakelaar 1 in stand A staat en NIET werkt wanneer schakelaar 1 in stand B staat.

Bekijk mijn "korte beschrijving" niet als een beschrijving van de werking want dat is het niet, het zijn gewoon de 4 mogelijke toestanden waarin het systeem zich kan bevinden. De "lange beschrijving" vertelt wat er gebeurt als men met de schakelaars begint te schakelen vertrekkende vanuit één van die 4 mogelijke toestanden.

@ Jan van de Velde: het is nog niet echt wat ik bedoel, in jouw schakeling is het namelijk zo dat als je schakelaar 1 schakelt (vertrekkende van de tekening) deze niet werkt, want het licht blijft aan, maar schakelaar 1 moet altijd werken... dus m.a.w. 1B + 2A zou de lamp uit moeten zijn, maar dan brandt de lamp wél op jouw tekening. Voor de rest is jouw tekening wél goed.

Het is dus eigenlijk zo:

schakelaar 1 werkt altijd

schakelaar 2 werkt als schakelaar 1 in stand A is

schakelaar 2 werkt NIET als schakelaar 1 in stand B is

Met "werken" bedoel ik: als je de schakelaar schakelt, dan gaat het licht aan of uit. (als de lamp aan was, dan gaat hij uit, als de lamp uit was, dan gaat hij aan)

Melissa

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Probleem wisselschakelaar

Het blijkt inderdaad niet makkelijk te zijn om te beschrijven wat er gebeurt. Bij die korte beschrijving vertel je wat er normaal hoort te gebeuren, maar dat had ik niet gevraagd. Ik wil graag weten wat er echt gebeurt. Laten we het nog eens zo proberen:

Stap 1. Begin in een situatie waarin de lamp uit is.

Stap 2. Zet schakelaar 1 om, wat gebeurt er?

Stap 3. Zet schakelaar 2 om, wat gebeurt er?

Stap 4. Zet schakelaar 1 om, wat gebeurt er?

Het moet toch niet zo moeilijk zijn om hier een exact antwoord op te geven? :D

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Probleem wisselschakelaar

Of liever nog, maak een "waarheidstabelletje"

schakelaars staan meestal omhoog of omlaag ingedrukt

Dit is de waarheidstabel voor mijn laatstgetekende schakeling:

Code: Selecteer alles

		  2 hoog	2 laag

1 hoog	  aan	   uit

1 laag	  aan	   aan
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 169

Re: Probleem wisselschakelaar

Hm ok, ik zal proberen, maar het probleem is dat zich eigenlijk ELKE mogelijke situatie kan voordoen, dus bijvoorbeeld ook:

1B + 2B: de lamp is aan en ook 1B + 2A: de lamp is ook aan!! Dat is het rare, dit komt omdat de 2de wisselschakelaar niet werkt zoals hij zou moeten dus kun je in principe in elke stand van de 2 wisselschakelaars de lamp aan of uit hebben, ik denk dat dit het probleem vormt om de situatie uit te leggen...Hieruit volgt ook dat een waarheidstabel weinig zin heeft...

Ik zal doen zoals Klazon vraagt:

ik begin in situatie 1A + 2A en ik veronderstel dat de lamp brandt.

nu schakel ik schakelaar 1: dus wordt het 1B + 2A en de lamp brandt niet

nu schakel ik schakelaar 2: dus het wordt 1B + 2B maar de lamp brandt nog steeds niet!! Schakelaar 2 werkt namelijk niet als schakelaar 1 in stand B staat!!

nu schakel ik terug schakelaar 1: dus het wordt 1A + 2B: de lamp brandt wel (schakelaar 1 werkt altijd!)

nu schakel ik terug schakelaar 2: dus het wordt 1A + 2A: de lamp brandt niet (want schakelaar 2 werkt wél als schakelaar 1 in stand A staat)

Dus nu zie je duidelijk dat ik van 1A + 2A vertrokken ben en dat de lamp brandt, en ik ben geëindigd bij 1A + 2A en de lamp brandt niet. Dit is uiteraard niet de juiste werking van 2 wisselschakelaars! Dus schakelaar 2 werkt niet naar behoren wanneer schakelaar 1 zich in stand B bevindt...

En als ik doorga zoals hierboven, kom je uiteindelijk elke mogelijke positie tegen, dus m.a.w.

1A + 2A: lamp brandt

1A + 2B: lamp brandt

1B + 2A: lamp brandt

1B + 2B: lamp brandt

1A + 2A: lamp brandt niet

1A + 2B: lamp brandt niet

1B + 2A: lamp brandt niet

1B + 2B: lamp brandt niet

Deze 8 mogelijkheden zijn dus allemaal mogelijk!

Melissa

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Probleem wisselschakelaar

Wat voor soort schakelaars zijn dat eigenlijk? Ik bedoel, zijn het gewone wipschakelaars, of zijn het nog van die ouderwetse draaidingen?

Reageer