Ph sterk zuur + zwak zuur

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 53

Ph sterk zuur + zwak zuur

Als je H2SO4 (1.00 L) (1M) bij KHSO4(1.00 L en 0.500M) ( HSO4- is zwak zuur) voegt, en de pKz gegeven is(2.00), hoe bereken je dan de pH? Met welke formule? Ik weet al dat het zeker geen buffer kan zijn, en dat er waarschijnlijk [H3O+] bijdrage is van het sterke en zwakke zuur, maar hier zit ik al vast. Ik hoop dat er mij iemand kan helpen.

Alvast bedankt!!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.364

Re: Ph sterk zuur + zwak zuur

Dit hoort thuis bij Huiswerk en Practica.
“Quotation is a serviceable substitute for wit.” - Oscar Wilde

Berichten: 40

Re: Ph sterk zuur + zwak zuur

wij hebben gezien dat bij mengels van een sterk en een zwak zuur het zwakke zuur verwaarloost mag worden....

hierbij dus gewoon de formule gebruiken voor een sterk zuur met de gegevens van het sterke zuur volgens mij...

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Ph sterk zuur + zwak zuur

Denk eerst eens na wat er gebeurt als je een zwak met een sterk zuur mengt.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Ph sterk zuur + zwak zuur

Kijk, je mengt dus een zwak en een sterk zuur. Je mag hier niets verwaarlozen. Begin eerst en vooral met een goede reactie op te schrijven.

Dan reken je alles om naar mol, en zet je reactie in een soort tabel. Bepaal de beginsituatie, met andere woorden, hoeveel mol van elk is aanwezig? Bepaal van elke stof in je zelfgemaakte tabel wat er gevormd wordt en wat er verdwijnt. Van de stoffen waar je niet zeker van bent in welke mate ze gevormd worden zet je -x (indien ze verdwijnen), of x indien ze toenemen. Nu moet je het evenwicht bepalenn m.a.w zet je beginconcentratie hierin en breng een verandering aan (bv 0.1 mol - x) of gewoon x. Als je weet dat een bepaalde stof helemaal verdwijnt mag je natuurlijk gewoon nul zetten.

Nu moet je X berekenen

Deel de uitkomst van je eindproducten door de uitkomst van de beginproducten, en hoogstwaarschijnlijk kom je wel een vierkantsvergelijking uit.

Steek je uitkomst in het evenwicht. Steek deze X in de stof die de zuurtegraad bepaalt (normaal H+), neem de -log hiervan en je hebt je PH

Indien andere forumleden een betere methode hebben of een fout in de mijne ontdekken, mogen zij mij gerust verbeteren, het is slechts een sugestie hoe ik het zou doen
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Berichten: 288

Re: Ph sterk zuur + zwak zuur

Kijk, je mengt dus een zwak en een sterk zuur. Je mag hier niets verwaarlozen. Begin eerst en vooral met een goede reactie op te schrijven
ik denk niet dat er tussen zuren onderling een zuurbase kan optreden. ik zou ook het zwak zuur verwaarlozen.

Berichten: 40

Re: Ph sterk zuur + zwak zuur

ik heb het nog even nagekeken in mijn cursus analytische chemie: (kahosl gent)

en daarin staat:

mengsel van sterk zuur en zwak zuur : de bijdrage van het zwakke zuur verwaarlozen, alleen het sterkste zuur in rekening brengen.

Berichten: 53

Re: Ph sterk zuur + zwak zuur

Wel maar H2SO4 is niet in evenwicht met HSO4- (is een uitzondering), dus kan je volgens mij die methode niet toepassen. Ik dacht dat je misschien eerst de reacties uitschrijft, H2SO4 + H20 -> HSO4- + H3O+ en

HSO4- + H2O -> SO4 2- + H3O+ en dan eventueel met de pKz (via Kz) die gegeven is de concentratie van H30+ bepalen want volgens mij zijn beide H3O+ bij de bepaling van de pH niet te verwaarlozen. Maar mogen ze dan gewoon opgeteld worden?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Ph sterk zuur + zwak zuur

Hahaha maar kielemoes da is en blijft en toch een speciale he?
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Berichten: 40

Re: Ph sterk zuur + zwak zuur

Hahaha maar kielemoes da is en blijft en toch een speciale he?
idd, ik heb ze dit jaar gehad voor algemene en anorganische chemie, en voor beschrijvende chemie..... (analytische heb ik gehad van lippens)

Berichten: 288

Re: Ph sterk zuur + zwak zuur

Wel maar H2SO4 is niet in evenwicht met HSO4- (is een uitzondering), dus kan je volgens mij die methode niet toepassen. Ik dacht dat je misschien eerst de reacties uitschrijft, H2SO4 + H20 -> HSO4- + H3O+ en

HSO4- + H2O -> SO4 2- + H3O+ en dan eventueel met de pKz (via Kz) die gegeven is de concentratie van H30+ bepalen want volgens mij zijn beide H3O+ bij de bepaling van de pH niet te verwaarlozen. Maar mogen ze dan gewoon opgeteld worden?
misschien is die redenering wel ok

Voor jona en freekie uit de cursus van Lippens:

Zwavelzuur gedraagt zich in de eerste ionisatie als een sterk, en in de tweede als een zwak zuur. Zodoende zijn de eenvoudige afgeleide formules voor sterk en zwak zuur niet toepasselijk.

H2SO4 + H2O ---> H3O+ + HSO4- Ka: groot

HSO4- + H2O ==== H3O+ + SO42-

Ka = 1,1 x 10-2

ca = concentratie in oplossing gebracht

Ka= ( H3O+ )*( SO42- )/( HSO4 -)

de pH van verschillende H2SO4-oplossingen op kan op 3 manieren berekend.

pHI: berekeningswijze waarbij enkel de 1ste ionisatie in aanmerking werd genomen pHI = - log ca

pHII: hierbij wordt H2SO4 als tweewaardig sterk zuur beschouwd pHII = - log 2 ca

pHIII: de pH wordt berekend uit de hierboven afgeleide formule dus uit de Ka

Conclusie

1)H2SO4 kan beschouwd worden als éénwaardig sterk zuur indien ca ≥ 0,1 mol/l

2)H2SO4 kan beschouwd worden als tweewaardig sterk zuur indien ca ≤ 10-3 mol/l

3)Bij concentraties tussen 10-1 en 10-3 mol/l moet de complexe formule gebruikt worden.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Ph sterk zuur + zwak zuur

Inderdaad, dat lijkt mij de enige mogelijke oplossing
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Berichten: 40

Re: Ph sterk zuur + zwak zuur

idd, nu je het zegt :D

zwavelzuur is idd zo een geval apart....

thx voor toelichting leen

Berichten: 53

Re: Ph sterk zuur + zwak zuur

Bedankt Leen!

Reageer