C++ programma flikkert

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 11

C++ programma flikkert

Ik ben net begonnen met een cursus programmeren met C++.

Ik heb het programma geschreven dat Hello World zou moeten komen op mijn scherm

maar als ik doe compileren en uitvoeren zie ik in een flits een ms-dos venster voorbij en is meteen weer weg,

hoe kan ik dat laten staan?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: C++ programma flikkert

Verplaatst naar informatica, dit is geen wiskunde.

Probeer eens eerst een dos-schermpje te openen (via "start < programma's < bureau-accesoires < opdrachtvenstor of MS-DOS prompt" of "start < uitvoeren < cmd") en van daaruit je programma te openen.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: C++ programma flikkert

Je kan je programma 'pauseren' door getch() toe te voegen op het einde van je programma.

Code: Selecteer alles

#include <conio.h>

#include <iostream>

using namespace std;

int main()

{

  cout << "Hello world";

  getch();

}
Of je kan zoals TD zegt via je DOS scherm naar het bestand gaan.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: C++ programma flikkert

of gewoon

system("pause");

toevoegen

(enkel voor windows)
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: C++ programma flikkert

Of uitvoeren vanaf een command prompt ("in een dos venster").

Of geen console application maken maar een windows application, en dan MessageBox gebruiken.

(Je kunt ook windows applications maken zonder gelijk allerlei ingewikkelde fratsen te moeten doen met windows createn en messageloops enz)
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: C++ programma flikkert

Hoe doe je dat dan? een gui in C++

Met welke tools, modules. want dat heb ik nog nooit gedaan.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 99

Re: C++ programma flikkert

jhnbk schreef:Hoe doe je dat dan? een gui in C++

Met welke tools, modules. want dat heb ik nog nooit gedaan.
Met welk programma ben je aan het programmeren?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: C++ programma flikkert

voorlopig geen c++, maar python.

maar vroeger werkte ik altijd met dev-cpp, maar gui design is mij nooit gelukt, vandaar mijn vraag.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 99

Re: C++ programma flikkert

jhnbk schreef:voorlopig geen c++, maar python.

maar vroeger werkte ik altijd met dev-cpp, maar gui design is mij nooit gelukt, vandaar mijn vraag.
Ik kan hier niet precies op antwoorden maar om te beginnen heb je een prog nodig welke voorziet in een IDE. (Interface Development Environment). Wanneer je dat hebt is het de truc om het sjabloon te zoeken dat, bijvoorbeeld, voor een win32 applicatie zorgt. Wanneer je dan je project een naam geeft en op ok klikt, wordt standaard code gegenereerd en begin je in de grafische editor met een leeg venster. (leeg venster = getekend venster waar niets op staat) Vervolgens kan je besturingselementen naar dat lege venster slepen waarna je de eigenschappen van de besturingselementen kunt manipuleren. Stel nu dat je bijvoorbeeld een grafisch hallo wereld programma wil.

Algemeen te realiseren (abstract):

Zorgen dat het project voor een grafisch programma wordt aangemaakt (sjabloon keuze)

Een tekstvak naar het venster slepen

Een knop naar het venster slepen

Een klik gebeurtenis voor een knop laten genereren

In de gegenereerde code van de klik gebeurtenis de tekst eigenschap van het tekstvak manipuleren

Hoe een bepaalde implementatie van bovenstaante stappen er feitelijk "uitzien" is taal/programma afhankelijk.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: C++ programma flikkert

Met Borland C++ Builder is het vrij simpel, zeker als je ooit al eens iets met Delphi hebt gedaan.

Maar nogmaals, een windows applicatie hoeft geen complete gui te bevatten. Een c++ prog met alleen maar zoiets:

Code: Selecteer alles

#include <windows.h>

WINAPI WinMain(HINSTANCE hInst, HINSTANCE hInstPrev, LPSTR lpszCmd, int nCmdShow)

{

MessageBox(NULL,"Hallo Wereld","Bla",MB_ICONINFORMATION);

return 0;

}
voldoet al.

Als je trouwens toch met complete gui's aan de gang wil zou je ook eens naar open source libraries zoals wxWidgets moeten kijken. Da's een zeer bruikbare library die al die troep voor je oplost, met veel voorbeelden, handleiding en grote community.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: C++ programma flikkert

deze vraag is zeker not done, maar kan ik voor C++ een ide krijgen die werkt zoals Visual Basic of Delphi?

Ik ben wel nooit ver opgeschoten met C++, en ben daarom overgeschakeld op python. Visual Basic gebruik ik slechts om dat ze dat geven bij ons (Jammer maar helaas, ik had anders wel graag lessen C++ of iets anders gehad, die VB lessen hebben geen nut gehad voor mij :D ).

EDIT: wxWidgets ken ik al, maar met C++ is het mij nooit gelukt zonder ide (anders ook wel niet)
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: C++ programma flikkert

Je kunt Visual Studio 2005 Express gratis van Microsoft downloaden, dit is een uitstekende IDE. Makkelijk en wel veel features (krachtige debugger, goed onderhoudbare project setup, enz).

Er zit geen kant en klare "klik & sleep gui" in, maar met wxWidgets is het prima te combineren.

Wil je toch een klik & sleep gebeuren (bedenk wel dat je project daardoor van binnen qua opzet juist eerder een ondoorzichtige rotzooi wordt), kijk dan eens naar Borland C++ Builder. Dat is precies de C++ variant van VB of Delphi.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: C++ programma flikkert

liever een sleep IDE, maar zo'n grote projecten maak ik ook niet hoor.

thx voor de info!
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 11

Re: C++ programma flikkert

EN hoe doe je dat met pascal

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: C++ programma flikkert

EN hoe doe je dat met pascal
Daar is Delphi voor
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Reageer