Xenotransplantatie

Moderator: ArcherBarry

Xenotransplantatie

Ik ben voor mijn mondeling bezig over xenotransplantaties. Ik ben van plan om een beschouwende mondeling te gaan houden over de voor en nadelen hiervan. Wie kan mij nog helpen enige voordelen te noemen? Het enigste echte voordeel dat ik kan noemen is dat het de organentekort kan oplossen. en weet iemand soms toevallig waar ik iets kan vinden over de historie van xenotranplantaties?

Berichten: 510

Re: Xenotransplantatie

Hier vond ik nog een stukje over voordelen:

Wat zijn de voordelen van xenotransplantatie?

Enkele mogelijke voordelen: Een bijna onbeperkt reservoir van organen om mensenlevens te redden. En verder zijn de organen beschikbaar op een moment dat het goed uitkomt (voor de chirurg EN de patiënt). Nog een voordeel zou kunnen zijn dat mensen zich minder schuldig voelen met een varkensorgaan dan met een menselijk orgaan (geen ander mens dood voor mij).

Bron: http://www.consubiotech.nl/reroute.asp?que...?Subject_ID=321

Hier is ook nog een site met informatie over xenotransplantaties:

http://www.bio-ned.nl/Xeno_nvbd_bestanden/...tanden/art3.htm

Re: Xenotransplantatie

Ik ben voor mijn mondeling bezig over xenotransplantaties. Ik ben van plan om een beschouwende mondeling te gaan houden over de voor en nadelen hiervan. Wie kan mij nog helpen enige voordelen te noemen? Het enigste echte voordeel dat ik kan noemen is dat het de organentekort kan oplossen. en weet iemand soms toevallig waar ik iets kan vinden over de historie van xenotranplantaties?


Kijk eens bij scholieren.com, ga naar werkstukken, typ xenotransplantatie in en dan krijg je heel veel verschillende werkstukken en dus verschillende meningen, redenen, voordelen en nadelen. Er staat soms ook wat geschiedenis bij. Ik ben zelf ook bezig met mondeling betoog xenotransplantatie en heb veel aan die site gehad.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: Xenotransplantatie

Als je op http://www.kennislink.nl/web/show zoekt op 'xenotransplantatie' krijg je ook vier artikelen. Daar heb je vast wat aan.
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Berichten: 2

Re: Xenotransplantatie

Ik ben voor mijn mondeling bezig over xenotransplantaties. Ik ben van plan om een beschouwende mondeling te gaan houden over de voor en nadelen hiervan. Wie kan mij nog helpen enige voordelen te noemen? Het enigste echte voordeel dat ik kan noemen is dat het de organentekort kan oplossen. en weet iemand soms toevallig waar ik iets kan vinden over de historie van xenotranplantaties?
Het idee van xenotransplantatie is niet zo nieuw als je zou denken al in de 17e eeuw deden de russische arten een poging om de hersenpan van een aristocraat te herstellen met de beenderen van een hond. Het is niet geweten of deze man de ingreep overleefde. sinds de jaren'50 is men beginnen experimenteren met xenotransplantatie. eerst uitsluitend op dieren, maar daarna ook met mensn. Zo voerde de nederlandse arts reemtsma in 1964 eeb trabsplantatie uit met de nier van een chimpansee op enkele patienten. enkel 1 van de 6 patienten waarmee hij deze ingreep uitvoerde overleefde nog 9 maanden. de anderen stierven enkele uren of dagen na de ingreep. De beroemdste xenotransplantatie tot nu toe werd in 1984 uitgevoerd. het ging om het engelse meisje Fae, geboren met een hartafwijking. het meisje kreeg het hart van een baviaan maar, overleed amper 20 uur na de ingreep. ook eind 1995 gebeurde er nog een experimentel transplantatie. in dit geval ging het o een aids patient die het beenmerg van een baviaan kreeg. ook hier mislukte de operatie doordat het beenmerg werd afgestoten...

Zoals je ziet ben ik ook bezig geweest met een werk over xenotransplantatie... Ook ik heb niet echt rationele voorbeelden gevonden, maar als ik je met iets anders buiten de historiek kan helpen, zeg je het maar... :wink:

Re: Xenotransplantatie

de voordelen zijn De kans is heel groot dat het menselijk lichaam het orgaan gaat afstoten.

Een ander nadeel is dat het orgaan virussen kan overbrengen. Elk dier, ziek of niet, draagt virussen met zich mee. Zo is aids ook overgebracht van een aap naar een mens.

Een ander nadeel is dat andere mensen anders tegen je aan gaan kijken. Ze vinden je vies, omdat je toch een dierlijk orgaan in je hebt.

En waarschijnlijk, wanneer xenotransplantatie verder wordt doorgevoerd, krijg je minder donoren. De donoren die denken zo van: ze hebben nu toch al een orgaan, weefsel en/of cellen.

Ook is xenotransplantatie erg duur.

Veel controles en operaties. En veel medicijnen.
Anonymous schreef:Ik ben voor mijn mondeling bezig over xenotransplantaties. Ik ben van plan om een beschouwende mondeling te gaan houden over de voor en nadelen hiervan. Wie kan mij nog helpen enige voordelen te noemen? Het enigste echte voordeel dat ik kan noemen is dat het de organentekort kan oplossen. en weet iemand soms toevallig waar ik iets kan vinden over de historie van xenotranplantaties?
Kijk eens bij scholieren.com, ga naar werkstukken, typ xenotransplantatie in en dan krijg je heel veel verschillende werkstukken en dus verschillende meningen, redenen, voordelen en nadelen. Er staat soms ook wat geschiedenis bij. Ik ben zelf ook bezig met mondeling betoog xenotransplantatie en heb veel aan die site gehad.
:shock:

Re: Xenotransplantatie

???? worden die organen dan iej getest op virussen en ziektes????

Lijk me wel toch, :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: Xenotransplantatie

(Nog) niet alle ziektes kunnen met testen aangetoond worden. Prionenziektes bijvoorbeeld niet. (Zoals Creutzfeld Jacob - of hoe je dat ook spelt...)
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Xenotransplantatie

Ja maar dat geld ook voor normale transplantaties. Ik denk dat ziektes niet de grootste drijfveren zijn om het wel of niet te doen. De ethische discussie weegt vrij zwaar. (persoonlijk graag, ik heb suikerziekte en zou een goed werkende varkens alfvleesklier prima vinden). Vind je het dierenleed waard. Het is natuurlijk wel zo dat die dieren erg steriel er voor worden gekweekt, en er heel veel dieren eerst getest moeten worden voordat ze worden gebruikt. Je kan niet zomaar een koe nemen die toch al geslacht zou worden.

Ik denk dat de kostenprobleem of het probleem dat de mensenlijke donoren denken dat er toch genoeg zou zijn niet echt mee zal wegen.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: Xenotransplantatie

Het ziekterisico is inderdaad miniem, maar de regels voor dit soort dingen zijn extreem streng. Ik vermoed vergelijkbaar met de regels voor transgene dieren. Om daar een voorbeeld van te geven: Stier Herman mocht, hoewel hij gecastreerd was, nooit van zijn leven zijn stal uit. Veiligheidsvoorschrift.

Dus misschien geen risico voor mensen, maar wel een praktisch bezwaar.
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Re: Xenotransplantatie

Samen met een vriendinnetje maak ik een profielwerkstuk over xenotransplantatie. Enige probleem hierbij is dat wij ook een experiment/paracticum hierbij moeten doen en wij echt geen idee hebben wat we kunnen doen? Heeft iemand misschien een goed idee?

Gebruikersavatar
Berichten: 323

Re: Xenotransplantatie

Ik kan alleen experimenten bedenken waarbij je proefdieren nodig hebt, of materiaal uit proefdieren en ik denk dat dat moeilijk te regelen is voor jullie.

Ik zou eens op internet zoeken naar laboratoria in Nederland die werken met xenotransplantatie of aan immunologie (host vs graft reactie en graft vs host reactie; het grootste probleem bij xenotransplantatie denk ik) en ik zou hen een email sturen met dezelfde vraag erin.
"You're really full of yourself, aren't you?"

"Yeah. I like that about me."

- U Turn

Berichten: 1

Re: Xenotransplantatie

Sophia? schreef:Ik kan alleen experimenten bedenken waarbij je proefdieren nodig hebt, of materiaal uit proefdieren en ik denk dat dat moeilijk te regelen is voor jullie.

Ik zou eens op internet zoeken naar laboratoria in Nederland die werken met xenotransplantatie of aan immunologie (host vs graft reactie en graft vs host reactie; het grootste probleem bij xenotransplantatie denk ik) en ik zou hen een email sturen met dezelfde vraag erin.
ik vroeg me af als ze dit ooit hebben uitgevoerd op mensen?

ik doe ook een spreekbeurt over xenotrans. ik volg orthopedagogie en ik denk dat we in de toekomst mss wel cellen van dieren zou kunnen gebruiken om mensen met een beperking (of een ziekte) mss een beter leven te kunnen geven.

wil iemand zijn mening geven?

Berichten: 8.614

Re: Xenotransplantatie

Is het nu je vraag of xenotransplantatie ook op mensen wordt toegepast? Het antwoord is ja. Interessant in dezen is deze link.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 347

Re: Xenotransplantatie

Het idee van xenotransplantatie is niet zo nieuw als je zou denken al in de 17e eeuw deden de russische arten een poging om de hersenpan van een aristocraat te herstellen met de beenderen van een hond. Het is niet geweten of deze man de ingreep overleefde.
Ah, in feite is er een oud-Egyptische legende die vertelt hoe een soldaat wiens hart werd doorboort door een wapen een stieren hart ingeplant kreeg, en naar ik herinner vrolijk verder leefde. Dit laatste deel is zwak gezegd niet al te waarschijnlijk, maar het kan best dat dergelijke experimenten al uitgeprobeerd werden.

Vandaag de dag is het aller grootste probleem met xenotransplantatie de immuun incompatibiliteit tussen dieren en mensen; een menselijk immuun systeem accepteert een hart van een ander mens vaak wel als er sterke medicijnen bij worden gegeven, maar een varkenshart wordt niet zomaar geaccepteerd.

Daarom proberen wetenschappers om varkens genetisch te modificeren om organen te krijgen die niet worden afgestoten, door bijvoorbeeld antigenen te verwijderen of aan te passen, maar daarbij wordt weleens vergeten dat die stofjes er voor een reden zitten. Je loopt dus het risico varkens te krijgen die veel sneller ziektes oplopen wat de organen minder geschikt maakt.

Dan heb je ook het probleem van de grootte van de organen. Een hart van een koe is toch nog groter dan dat van een mens, dat zet je niet zomaar over. Het hart van een varken is wel ongeveer gelijk, dus dat zou kunnen, maar het limiteert wel de mogelijke soorten waar je organen van kan krijgen. En bij sommige organen is de werking ook niet helemaal gelijk tussen soorten, dit zou ook tot problemen kunnen leiden.

Ziektes die in dieren voorkomen (vooral bij apen en varkens) kunnen vaak overspringen op mensen, dit kan sneller optreden bij orgaantransplantatie juist omdat het virus of de bacterie de kans krijgt om zich aan te passen aan de nieuwe gastheer, waardoor je opeens een ziekteverwekker hebt die mensen kan besmetten maar waaraan het menselijk immuunsysteem niet gewend is en het niet makkelijk kan bestrijden. Om deze reden is het in Australie nog steeds verboden om xenotransplantaties uit te voeren omdat de risicos te groot zijn.

Last but not least, is het niet erg ethisch om dieren als orgaan fabriekjes te houden, zeker niet als hun immuunsysteem of andere kenmerken worden aangepast wat tot gezondheidscomplicaties hunner zijde kan leiden.

Ik raad je aan om stemcel therapie en het kweken van nieuwe organen in het lab te vermelden, deze methoden zullen veel succesvoller blijken te zijn dan het implanteren van een orgaan van een ander organisme, dit blijft namelijk appels aan perenbomen naaien (je mag me er op quoten :eusa_whistle: .

Reageer