Dutje doen

Moderator: Rhiannon

Reageer

Dutje doen

Men zegt dat het gezond is om een dutje tussen de middag te doen/of vlak na het avondeten.

Wat vinden jullie van een dutje doen?

Berichten: 191

Re: Dutje doen

Je bedoelt de zogenaamde powernap? Eventjes rust nemen is soms wel fijn om even op te laden tussendoor, geen gek idee dus. Slapen kan ik niet overdag en zeker niet zo 'op commando'...

Vanwaar je vraag?

Berichten: 294

Re: Dutje doen

ik ken veel mensen die een dutje doen na het eten, maar zelf kan ik dat niet.. tis te zeggen, ik kan dat wel, maar ik loop derna echt mottig rond, vreselijk slechte smaak in mond enzo... geen flauw idee hoe het komt, maar da heb ik elke keer als ik overdag gedurende korte periode slaap...

op zich niets mis mee...

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Dutje doen

Een dutje doen om slaap in te halen haalt i.i.g. weinig uit, daar je nooit alle stadia kan doorlopen op korte tijd.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Dutje doen

Ik heb toch de indruk dat het werkt. Als ik heel moe ben ik slaap even van 16u tot 18u ofzo dan ben ik de hele avond kiplekker. Zo erg zelfs dat ik dan 's avonds heel moeilijk in slaap kom.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Dutje doen

't Hangt er waarschijnlijk vanaf hoe lang je dutje duurt. De hoeveelheid slaap 's nachts zal ook wel meespelen. Ik geloof dat, als je slaap tekort komt, de slaapstadia korter worden (en je ze dus op twee uur zou kunnen doorlopen).

Edit: ik ging er blijkbaar iets te snel over. Het feit dat je niet in de "slow-wave" slaap komt kan blijkbaar positief zijn:
The short duration of a power nap prevents nappers from entering Slow-wave sleep. Waking up after a person has entered this deeper state of sleep can result in a phenomenon known as sleep inertia, perhaps causing the person to feel groggy.[wiki=en]power nap[/wiki]
Het artikel draagt wel de waarschuwing dat het wat "opkuis" kan gebruiken... Ik mis bijvoorbeeld iets over het langetermijneffect.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Dutje doen

Dus het feit dat ik mij 'groggy' voel heeft te maken doordat ik een stadia oversla na een middagdutje?

Voor sommige mensen blijkt het te helpen zo een powernap maar voor sommigen zoals mij en andy voel je je er bijzonder miserabel door.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Dutje doen

Het komt omdat je wakker word uit de "diepe" (slow-wave) slaap, dat je je groggy voelt. Als je een kortere tijd zou slapen zou je dit slaapstadium niet bereiken en er minder last van ondervinden.

Reageer