Zeedieren en flatuleren

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 710

Zeedieren en flatuleren

Misschien rare vragen, maar:

- flatuleren vissen?

- flatuleren zeezoogdieren?
De mens is een dier dat met zijn voorpoten Bach speelt.

Berichten: 8.614

Re: Zeedieren en flatuleren

- flatuleren vissen?
Volgens
- flatuleren zeezoogdieren?
Ja. Zie deze (misschien ietwat onbetrouwbare) website.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 284

Re: Zeedieren en flatuleren

Canadese biologen hebben ontdekt dat haringen met elkaar communiceren door scheten te laten:

http://noorderlicht.vpro.nl/artikelen/14772188/
Ir. E. Oosting,hoofdbreker:

"Ik zou bijvoorbeeld wel eens willen weten waar batterijen eigenlijk zélf op lopen."

Gebruikersavatar
Berichten: 284

Re: Zeedieren en flatuleren

Op de site is ook een foto van een zeezoogdier (dwergvinvis) te zien,die net een scheet gelaten heeft.
Ir. E. Oosting,hoofdbreker:

"Ik zou bijvoorbeeld wel eens willen weten waar batterijen eigenlijk zélf op lopen."

Berichten: 308

Re: Zeedieren en flatuleren

De link om te luisteren werkt niet...
The exclamation that follows a worldchanging invention isn't"Eureka". It is "That's funny"

Gebruikersavatar
Berichten: 284

Re: Zeedieren en flatuleren

Beide links werken niet.
Ir. E. Oosting,hoofdbreker:

"Ik zou bijvoorbeeld wel eens willen weten waar batterijen eigenlijk zélf op lopen."

Gebruikersavatar
Berichten: 284

Re: Zeedieren en flatuleren

Ze werken in feite wel,maar de toegang wordt geweigerd.
Ir. E. Oosting,hoofdbreker:

"Ik zou bijvoorbeeld wel eens willen weten waar batterijen eigenlijk zélf op lopen."

Berichten: 8.614

Re: Zeedieren en flatuleren

Canadese biologen hebben ontdekt dat haringen met elkaar communiceren door scheten te laten:
Ik wist dat ik dat ergens gelezen had, maar ik kon er niet opkomen waar. Hier is een Engelse bron te vinden van datzelfde artikel.

Dan nog even een voorbehoud bij de link die ik gaf ter aanleiding van de vraag omtrent flatulatie bij zeezoogdieren. De link gaat specifiek over flatulatie bij walvissen (die wel degelijk flatuleren, en hoe!). Verder is er nog deze site, die een lijstje geeft van dieren die niet flatuleren (als we een wind definiëren als een anale ontsnapping van spijsverteringsgassen):
  1. Dieren die geen darmen of anus hebben:
    1. sponzen
    2. Cnidaria (kwallen, koralen, zeeanemonen, hydra's)
    3. Pogonophora (baardwormen)
  2. Dieren die in de diepzee leven (omdat de druk daar zo hoog is dat de flatus een vloeistof blijft)
Dus sommige diepzeevissen zullen niet flatuleren.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Reageer