Newmanprojectie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Newmanprojectie

Hallo,

Moet voor mijn examen de newman projectie kennen, ik ben niet zo grafisch ingesteld en ik kan de overstap nogal moeilijk vatten. Is er soms iemand die mij in het kort kan uitleggen wat er juist moet gebeuren en of er niet een soort trukje bestaat om deze projectie tot een goed einde te brengen?

groetjes

Afbeelding
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Newmanprojectie

De projectie is niets meer of minder dan een 2d-projectie op een vlak loodrecht op de as die de C-C binding maakt. Je kijkt dus "door de C-C binding heen".

Wat je zou kunnen doen is dit: De C-C binding staat nu overdwars getekend. Je moet het molecuul dus 90 graden draaien (uit het papier) om door de C-C binding heen te kunnen kijken en de goede projectie te krijgen. Vergelijk het met een dobbelsteen. Stel, je draait tegen de wijzers van de klok in: Dan wordt wat aan de voorkant zit rechts, wat aan de achterkant zit links, en boven blijft gewoon boven. En: Links wordt voorkant, rechts wordt achterkant.

In dit voorbeeld zit het H-atoom aan de voorkant, en de NO2-groep aan de achterkant. Die komen in het plaatje dus nu rechts en links te zitten. Het F-atoom zat boven en blijft boven. Hetzelfde geldt voor de atomen en groepen aan het andere koolstofatoom. C2H5 komt rechts, Br komt links, en H blijft boven.

En: Het linker C-atoom teken je vooraan, de rechtse achteraan.

Verder komt het (helaas...) voor een groot deel aan op ruimtelijk inzicht.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Newmanprojectie

Net zoals kunstkenners een schilderij keuren vanuit verschillende hoeken dus?

ik denk dat het wel zal lukken als ik het op jouw manier probeer. Zal mij dan een paar minuten extra concentreren op men examen :D

Bedankt voor mijn vraag te beantwoorden.

Groetjes
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Newmanprojectie

Daarbij kun je je misschien bedenken dat een gewoon lijntje altijd OP het papier ligt, en dus, als je de zaak draait, altijd naar 12 uur of naar 6 uur zal wijzen. Dan ga je zó draaien dat eht eerste C-atoom naar je toe komt. De bindingen met de losse streepjes, die dus IN het papier wijzen, zullen dus altijd links in de ochtenduren terechtkomen (halfacht of halfelf) en de perspectivische driehoekjes, die dus UIT het papier wijzen altijd rechts in de middaguren (halftwee of halfvijf)
newmanprojectie.gif
newmanprojectie.gif (14.4 KiB) 398 keer bekeken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Newmanprojectie

Haaaa dat is ook heel bruikbaar. Met deze tips zou het zeker moeten lukken (ben al blij dat ik niet meer hoef te gokken)

Bedankt marco en jan
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Reageer