Loodrechte val

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 5

Loodrechte val

beste allemaal,

ik heb een ongeluk gehad en heb daarbij letsel opgelopen.

met betrekking tot het ongeluk en letsel heb ik de volgende info en vragen, in de hoop dat u mij kunt helpen.

ik zat op een hoogte van 2½ meter in een tillift toen de ophanging afbrak en ik loodrecht naar beneden gestort ben. eerst ben ik op een betonnen trap met mijn onderlichaam terecht gekomen en daarna op de vloer en rand van het zwembad waarbij mijn benen en voeten helemaal klem zaten, om vervolgens naar voren "afgeschoten" te worden, waarbij mijn nek en bovenlichaam een enorme zwaai hebben gemaakt. helaas ben ik niet in het water terecht gekomen.

de loodrechte val is niet afgeremd; ik zat rechtop; was 69 kg.

wat was de kracht van de klap?

om hoeveel g-kracht gaat het?

wat was de opwaartse druk?

klopt het, dat als een hoofd 5 kg weegt, dat de kracht op mijn nek 500kg is geweest?

misschien kan ik u vragen om de afkortingen geheel aan te duiden, zodat ik als leek op dit gebied, ook begrijp wat er geschreven is.

met dank voor uw moeite.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Loodrechte val

Je gaat enkel kunnen bereken wat je snelheid was net voor je de grond raakt (en die snelheid is nog maar de snelheid moest er geen luchtwrijving zijn). De kracht van de klap kan je niet bereken omdat je niet weet hoeveel van de schok je botten/gewrichten/ondergrond opvangen.

Hoezo denk je dat de kracht op je net 500kg was?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Loodrechte val

stichting handicamp overijssel

Afbeelding

Uit zoiets val je 2,5 m rechtstandig naar beneden?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Re: Loodrechte val

beste Rov en Jan,

even over de 500kg....iemand heeft mij dit uitgelegd, maar omdat ik niet weet of het klopt vroeg ik het erbij.

nee Jan, het lijkt er niet eens op, dus deze foto is helemaal niet wat de situatie was.

ik zal even verder uitleggen:

het was een "oude" lift, want ze maken ze blijkbaar niet meer; de lift kon 160kg tillen.

stel je het volgende voor: een stoel gemaakt van een licht soort metaal(rvs), vier poten en de poten steunen op vier wielen. de zitting van de stoel is van kunststof, zoals een douchestoel, de omlijsting van de zitting is ook van dezelfde soort lichte uitvoering rvs.

in iedere hoek zit een haak, waaraan touwen vastgemaakt worden; die touwen komen boven de stoel bij elkaar en zitten vast op één punt; dat punt zit vast in de ophanging van de tillift. op het moment van tillen , blijft de onderkant van de stoel staan en ga je met de zitting alleen omhoog,

de tillift zit vast in het plafond en als je op het hoogste punt bent, komt alles in beweging en wordt alles geleid langs een rails.

als het dan goed gaat, eindig je boven het water, zakt de stoel en wordt de stoel in het water gelaten.

toen ik dus op het hoogste tilpunt was en de stoel helemaal stil hing, brak de ophanging af.

ik ben eerst terecht gekomen op mijn bekken/onderrug.

de val was meteen gestopt en daarna werd ik gelanceerd.

en zo val je loodrecht naar beneden, met 1/2 stoel en al.

ik hoop dat dit helpt.

ik heb nog steeds 58 letsel punten; mijn voet is afgeschreven, mijn nek heeft ernstig letsel etc.

mijn hele lichaam heeft letsel.

ik begrijp dat de vraag dus moeilijk is, maar ik heb in iedere geval iets aan antwoord nodig, zoals de eerdere vragen, om te weten wat voor klap ik heb gemaakt.

hoe meer duidelijkheid, des te meer inzicht voor mij.

de tegenpartij heeft gedrag wat bij een tegenpartij blijkbaar hoort :D :D :D

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Loodrechte val

OK, je dendert dus inderdaad 2,5 meter omlaag. En laten we daarbij even veronderstellen dat je een star blok rubber bent in de vorm van een mens. Er zijn vast wel simulatieprogramma's die dit kunnen nabootsen (in de hoek van de botsproef-laboratoria), hier zullen we moeten werken met vooraannames in de trant van "let us consider a spherical cow"

Je potentiële energie daarboven is uit te drukken als m·g·h

m= massa = 5 kg

g= valversnelling aan het aardoppervlak = 9,81 afgerond 10 m/s²

h= je hoogte t.o.v. een nulpunt, hier 2,5 m

De potentiële energie van je hoofd = m·g·h = 5 x 10 x 2,5 = 125 J (joule, eenheid van energie)

Vlak voordat je de grond bereikt heb je bijna geen potentiële energie meer over, want de hoogte h is nagenoeg nul geworden. Echter, energie gaat niet verloren, we hebben een wet van behoud van energie. Die potentiele energie is omgezet in bewegingsenergie (kinetische energie). Die is uit te drukken als Ekin ½·m·v², met m weer die massa en v voor snelheid in m/s (meter per seconde)

m= 5 kg

E= 125 J

v= ?? m/s

E= ½mv² ==> v = ;) E/(½m) = 125/(0,5 x 5) = pi.gif 50 ≈ 7 m/s.

Je klapte dus tegen de grond met een snelheid van ca 7 m/s ofwel ongeveer 7 x 3,6 = 25 km/h

dat lijkt weinig, maar is NIET leuk.

Gesteld wordt nu dat het even geleken heeft of je hoofd 500 kg woog. Klinkt op zich niet zo'n gekke waarde. Dat betekent dat je nekwervels je hoofd hebben afgeremd met een kracht van afgerond 5000 N (newton, eenheid van kracht).

Die kracht is dus gebruikt om de bewegingsenergie van je hoofd weer tot 0 terug te brengen. De arbeid (arbeid is toe-of afvoeren van energie) is dus 125 J, die moet weg. De kracht die je daarvoor nodig hebt hangt af van de vraag over welke afstand je je kracht kunt uitoefenen.

W= arbeid (W-ork) = 125 J

F= kracht in N

s = afgelegde weg in m.

Stel nou dat je ruggengraat en zo in totaal 2,5 cm kan inveren bij deze botsing, dat is 0,025 m remweg.

W= F·s

125 J = F x 0,025 ==> F= 5000 N. Dat komt overeen met de zwaartekracht op een massa van 500 kg.

Die 2,5 cm inveren voor een ruggengraat klinkt niet "out of this world", al ben ik zeker geen biomechanicus.

Die 500 kg als schijnbaar gewicht van je hoofd op je nekwervels tijdens die botsing met de grond klinkt dus ook al redelijk plausibel.

NB: een mensenlichaam is geen "spherical cow". In werkelijkheid kan die kracht op je nekwervels nog makkelijk twee maal zo groot (of tweeemaal zo klein) zijn geweest. Dat valt alleen maar te benaderen met een professioneel simulatieprogramma, en een gedetailleerde kennis van de biomechanica, én een filmpje van de val, waarin de beginstand van het hoofd vlak voor de botsing etc is te zien. Neem deze berekening niet mee naar een rechtbank of zo, want ik kan met even groot gemak een paar andere net zo plausibel klinkende aannames doen en daarmee op heel andere (ergere of minder erge) uitkomen. Alleen die botssnelheid van 7 m/s staat redelijk buiten kijf. Een auto die met die snelheid tegen een betonblok aanbotst is, ondanks kreukelzone's die een veel grotere remweg toestaan, hoogstwaarschijnlijk total-loss. En stel je eens voor om op topsnelheid rennend tegen een betonblok aan te botsen. au. :D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 5

Re: Loodrechte val

beste jan,

ik ben heel blij met de uitleg, ik kan me nu beter voorstellen hoe één en ander heeft gewerkt pi.gif tijdens de val.

u heeft helemaal gelijk, het is inderdaad au en eigenlijk bijzonder erg.

men was er eigenlijk vanuit gegaan dat ik nek en/of rugwervels gebroken had ;) en hebben mij daar drie keer op gecontrolleerd.

dank voor het uitgebreide antwoord; wees voorzichtig en pas op uzelf :D

met vriendelijke groeten,

annette.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Loodrechte val

Mijn hele lichaam heeft letsel.
Ik wens je zo veel mogelijk beterschap en een goede afwikkeling van je letselschadeclaim.

Reken er maar op, dat die juridische afwikkeling wel tien jaar kan duren.

Bewaar alle bonnen die samenhangen met extra uitgaven.

Maak verslag van alle gebeurtenissen in verband hiermee (logboek),

want na een jaar weet je alle details niet meer zo precies.

Over een paar jaar probeert de tegenpartij je met een schijntje af te kopen.

Ik heb die ervaring, hoewel lang niet zo dramatisch als bij jou.

Berichten: 5

Re: Loodrechte val

dag Thermo,

bedankt voor de adviezen, zal ze zeker verder opvolgen.

als het zo is dat de tegenpartij ervoor gaat zorgen dat ze dit vreemde "spel" gaan rekken tot het oneindige, dan kan ik u zeggen, dat het aan mij is om de spelregels te veranderen wanneer het mij beter uitkomt.

of wel: ik ben het slachtoffer en ik bepaal welke tijd ík nodig heb om hun gedoe te elimineren.

waar ik wel helemaal doodziek van word is dat ik alles, maar dan ook alles moet bewijzen.

daar willen ze uiteraard hun voordeel in proberen te halen, maar dat gaat tot nu toe niet echt goed voor de heren.

zij hebben blijkbaar nu al haast om te schikken......heel vreemd is dat zeker, maar waarschijnlijk heeft u gelijk dat ze graag een fooitje willen geven.

ik moest voorheen al gebruik maken van een rolstoel, maar nu door de klap is dit permanent; verschillende functies heb ik niet meer, maar ben wel blij dat ik het nog kan na vertellen.

het ga u goed en nogmaals bedankt!

annette.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Loodrechte val

... ik ben het slachtoffer en ik bepaal welke tijd ík nodig heb om hun gedoe te elimineren. ...
Goed, dat de vechtlust volop aanwezig is maar laat de juridische aspecten maar liever aan de advocaat over!

Mazzel!

Reageer