Springen naar inhoud

Axonen en hun directie van impulsen !

• Log in om te kunnen reageren

M. Mulder

M. Mulder

• >100 berichten
  • 118 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 februari 2005 - 16:32

Normaliter zouden axonen de impulsen geleiden van het lichaam af (perifeer), maar in het boek van Campell "Biology" kom ik toch regelmatig tegen dat zenuwen van receptorcellen middels axonen hun impulsen naar het brein toe leiden. Dit is in mijn ogen naar het lichaam toe.

O.a. worden de olfactoire receptoren (reukdetectie) genoemd die door hun chemoreceptoren een impuls kunnen laten opwekken en die via axonen naar het reukcentrum brengt.

Klopt dit wel? Moeten dit niet dendrieten zijn? Alle sensoren (tast, geur, smaak, warmte, CO2, pH, O2, geluid e.d.) voeren hun zenuwen toch eerst af door dendrieten?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

wigsbol

wigsbol

• >250 berichten
  • 284 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 februari 2005 - 18:11

Normaliter zouden axonen de impulsen geleiden van het lichaam af

Bedoeld is hier het cellichaam : het deel van de cel dat de uitlopers draagt.
Dendrieten ontvangen prikkels en leiden ze naar het cellichaam. Axonen leiden de prikkels van het cellichaam weg naar een volgende zenuwcel, naar een spiersynaps, enz.
Deze prikkels hebben twee mogelijke richtingen :
1) van zintuigcellen naar de hersenen
2) van hersenen naar spieren

http://proto.thinkqu...06/zenuwcel.php
http://www.digischoo...Ncellulair.html

M. Mulder

M. Mulder

• >100 berichten
  • 118 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 februari 2005 - 23:46

Ha, okee !

Het cellichaam wordt bedoeld, dat verklaard een heleboel. Jah het boek is helemaal in het engels en dan maak je gemakkelijk van deze missertjes.

Om even het sequentiepad aan te geven hoe een impuls verloopt wanneer het een stimulus betreft:

receptor --> dendriet --> cellichaam --> axon --> meerdere opties.

Alle receptoren hebben een dendriet eraan gekoppeld dus, tenzij een cellichaam zelf een receptor is, maar dat ben ik nog niet tegengekomen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures