Mens in Vacuüm

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 21

Mens in Vacu

Wat gebeurt er als je in een vacuum ruimte gaat staan?

Dan gaan je ogen en je mond toch koken?

En mijn natuurkundeleraar zei dat je dan helemaal in elkaar deukt en je longen deuken in elkaar enz.

Maar dit klopt toch niet ? Want er is alleen druk van binnenuit, en geen druk van buiten. of...... :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 647

Re: Mens in Vacu

stel je een ballon voor

als je díe in vacuüm legt, zal hij alsmaar groter worden, tot die ontploft

een beetje vergelijkbaar met een mens(alleen zijn wij niet zo elastisch), volgens mij knal je gewoon uit elkaar

(en dan zullen de aparte onderdeeltjes idd beginnen koken)

(in elkaar deuken, dat lijkt me onwaarschijnlijk, tenzij die fysici daar weer ergens iets ingewikkelds bij foefelen :shock: )
???

Berichten: 109

Re: Mens in Vacu

Ik denk dat de vloeistoffen in je lichaam idd na korte tijd beginnen te koken maar ik denk minder spectaculair dan de meeste mensen denken. Er zit ook nog een huid tussen die voor flinke vertraging zal zorgen. Verder zal je de lucht niet in je longen kunnen houden maar dat wilt niet zeggen dat ze in elkaar klappen lijkt me...er is geen druk van buitenaf die daarvoor kan zorgen (zoals je zelf al aangaf). Ontploffen doe je ook niet, de holtes in je lichaam worden wel groter maar de overdruk is hooguit 1 bar (en waarschijnlijk na korte tijd een stuk minder) en geldt alleen voor holtes gevuld met lucht...dus zomaar ontploffen doe je niet.

Ik denk dat je gewoon door verstikking om het leven komt en anders wel door een hartstilstand door de luchtbellen in je bloed.

Gebruikersavatar
Berichten: 19

Re: Mens in Vacu

er is geen druk van buitenaf die daarvoor kan zorgen (zoals je zelf al aangaf). Ontploffen doe je ook niet, de holtes in je lichaam worden wel groter maar de overdruk is hooguit 1 bar (en waarschijnlijk na korte tijd een stuk minder) en geldt alleen voor holtes gevuld met lucht...dus zomaar ontploffen doe je niet.
Je zet toch uit, omdat de luchtdruk weg is?
Writing my life in the book of space and time

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: Mens in Vacu

Mijn leraar natuurkunde kon dit altijd zeer gruwelijk beschrijven. Ik dacht dat als eerste je oogbollen explodeerden :shock:
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Gebruikersavatar
Berichten: 334

Re: Mens in Vacu

Kan iemand mij uitleggen waarom je zou koken? :shock:

Berichten: 510

Re: Mens in Vacu

Bij een druk lager dan 1 Bar zal het kookpunt dalen. En bij drukken groter dan 1 bar zal het kookpunt juist stijgen.

Berichten: 9

Re: Mens in Vacu

Water kookt namelijk al bij 70 graden op de mount everest, dus hoe hoger je gaat hoe lager het kookpunt.

Re: Mens in Vacu

Je zet toch uit, omdat de luchtdruk weg is?
Alleen de gedeeltes zetten uit waarin lucht "gevangen" zit. Je longen, maag en dergelijke worden meteen leeggezogen. Er is dus geen lucht die deze organen zou opblazen. Er blijven dan alleen kleine worden holtes over in het lichaam en deze zetten wat uit maar zullen niet meteen uiteenspatten ofzo...er staat hoogstens 1 bar overdruk op, voor zo'n kleine oppervlaktes is dat niet zo schokkend veel.

Holtes gevuld met vloeistof gebeurd niets mee, de vloeistof oefent geen kracht uit op de wanden van deze holtes.
Ik dacht dat als eerste je oogbollen explodeerden


Lijkt mij een beetje onzin. Een oog is gevuld met vloeistof en deze oefent geen druk uit op de binnenkant van de oogbol. Als de luchtdruk wegvalt gebeurd er dus niets. De vloeistof in het oog gaat ook niet koken, de vloeistof staat immers niet in direct contact met het vacuum gedeelte.

Re: Mens in Vacu

Niemand heeft hier zeker ooit '2001 a space oddyssy' gezien?

Nou daarin ging de hoofdrolspeler op een bepaald moment uit z'n werkcapsule en door het vacuüm naar het moederschip. dat was een afstand van ongeveer 3 meter. In de kijk stond er een tijdje geleden een stukje over dat het echt kan! ja na een uurtje ofzo zal je wel verdampen door de lage (niks eigenlijk) druk, maar eventjes kan best!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Mens in Vacu

Uhm.. ik denk dat je begint met bevriezen.

Uit elkaar spatten zal alleen gebeuren als je met gas gevulde ruimtes hebt (longen bijvoorbeeld). Koken zal wel gebeuren, als het niet zo verdomde koud was - als het water dus vloeibaar blijft.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Mens in Vacu

eventjes kan best!


hoe wil je die kou dan overleven?
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 21

Re: Mens in Vacu

Volgens mij zul je toch echt binnen korte tijd doodgaan aan een hartstilstand ten gevolge van het koken van je bloed. Het bloed zal gaan koken doordat er een vacuum heerst. Zoals al eerder gezegd kan water ook bij lage temperaturen al koken, zolang de druk maar laag genoeg is...

Berichten: 683

Re: Mens in Vacu

Ik volg het niet meer. De één zegt dat je bloed kookt, en de ander vraagt zich af hoe je de kou overleeft. Voelt het dan koud af warm aan om in vacuüm te zijn?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: Mens in Vacu

En mijn leraar natuurkunde heeft mij dus gewoon voorgelogen dat je dan op gruwelijke wijze sterft, oogbollen uit elkaar barsten enz.? Slecht hoor...
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Reageer