Betonologie

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 4.502

Betonologie

Welk verschil in opname kracht bestaat er tussen het gebruik van nieuw (niet door roest aangetast) en wel door roest aangetast betonstaal.

Je ziet veel betonstaal die reeds enkele maanden aan de buitenlucht werd blootgesteld en verwerkt wordt en in mindere mate staal dat gloednieuw verwerkt wordt.

In betonvoorschriften komt dat niet duidelijk naar voren (m.i.!)

Re: Betonologie

Het voordeel van oude (geroeste) wapening boven nieuwe is ten eerste het vergaan van de altijd op nieuw staal aanwezige walshuid. Deze walshuid verminderd de hechting van beton aan de wapening, welke natuurlijk tot vermindering van de krachtsoverdracht resulteerd. Na het verdwijnen van de walshuid begint de wapening te roesten, wat na enige tijd resulteerd in vergroting van het oppervlak van de wapening, meer oppervlak is meer wrijving en aanhechting, dus ook grotere krachten overdracht. Vaak ligt de wapening er ook al omdat het er maar vast kan liggen. pi.gif

Berichten: 4.502

Re: Betonologie

Maar vormt die roestlaag geen los laagje op het staal,als je erover wrijft heb je bruine vingers,dus vroeg ik me af of daardoor de hechting verminderde.

Mogelijk verdwijnt die "poeder"bij het storten en blijft de aangetaste oppervlakte wel in verband met het niet aangetaste staal,maar daarover werd in mijn bouwopleiding nooit gesproken en las ik nooit iets daarover in de literatuur.

Hoe zit dat wetenschappelijk,de roestlaag heeft een bepaalde chemische samenstelling,zeg maar ergens Fe2 O? en vormt dan op het grensgebied met het staal Fe +C en nog wat een chemisch geheel?!

Reageer