[informatica] excel

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 95

[informatica] excel

hoi hoi

ik heb als huiswerk gekregen om een excel bestand te maken van mijn bioritme. Volgens wetenschappers geeft bioritme aan in welke fase een mens zich bevindt. 3 fasen zijn: lichaamsritme, emotioneel ritme en intellectueel ritme. Elk met een eigen periode. Lichaamsritme heeft periode van 23 dagen, emotioneel ritme 28 dagen en intellectueel ritme heeft 33 dagen.De opdracht is nu dat ik mn eigen bioritme grafisch moet weergeven voor de komen de maanden. Het is sowieso een goniometrische functie, want aan het begin is een dieptepunt, ergens in het midden een hoogtepunt , en aan het eind weer een dieptepunt. Alle drie de bioritme moeten in de figuur staan

tips:

- een datum in de cel wordt automatisch herkend als datum.

- met datumcellen kan gerekend worden.

- bepaal eerst het aantal dagen sinds de geboorte.( begrijp ik niet echt)

- bepaal dan in welke fase van de periode de ritme zich bevinden.

- maak gebruik van een goniometrische functie.

wie o wie kan me aub helpen, ik begreep het niet tijdens de les

alsvast heel erg bedankt!

groetjes floooor

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: [informatica] excel

Voor een datum in een cel te herkenen, als een datum, moet je bij celeigenschappen als categorie datum nemen. Met datumcellen kan inderdaad gerekend worden, net zoals met andere cellen (zelfde formules enzo). Ze bedoelen hoogstwaarschijnlijk met "geboorte", dat je het begin van elke fase vastlegd, en uitzoekt over welke fase het gaat.

Ik denk dat je deze handleiding wel kunt gebruiken:

http://cripe03.rug.ac.be/Studenten/practic...isbegrippen.pdf

goniometrische functies zijn aanwezig in excel en eenvoudig te berekenen zoals sin(getal1, getal2,...) of cos/tan...

Je resultaten zul je dus (elk appart) moeten steken in sin(resultaat1, resultaat2,...) en van je uitkomsten een grafiek maken.

Groetjes
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Berichten: 95

Re: [informatica] excel

jah dankje voor je hulp, maar ik weet echt niet hoe ik moet beginne,

hoe bepaal ik het aantal dagen sinds de geboorte

groetjes

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [informatica] excel

hoe bepaal ik het aantal dagen sinds de geboorte
zet je geboortedatum in cel a1, de datum van vandaag in cel b1, en trek in cel c1 a1 af van b1. Verander de eigenschappen van cel c1 in "getal".

4-8-2007 4-9-2007 31,00

bovenstaande persoon blijkt 31 dagen oud. (klopt wel..... pi.gif )
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: [informatica] excel

Zal het nu lukken?

Voor je grafiek te maken moet je die assen zorgvuldig ijken. Aangezien een goniometrische functie slechts kan varieren tussen -1 en 1 heb je hier al meteen je ijkpunten.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Berichten: 95

Re: [informatica] excel

hoe moet ik de assen noemen pi.gif

als jullie me helpen met de formule, dan ben ik jullie echt dankbaar, ik hoop dat ik het snap voor de toets, dit is slechts een oefenopgaven. Ik moet hem echt goed snappen.

jullie zijn schatjesss :D

thanx iedereen die me helpt

xxxxxx

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: [informatica] excel

floortje schreef:hoe moet ik de assen noemen pi.gif

als jullie me helpen met de formule, dan ben ik jullie echt dankbaar, ik hoop dat ik het snap voor de toets, dit is slechts een oefenopgaven. Ik moet hem echt goed snappen.

jullie zijn schatjesss :D

thanx iedereen die me helpt

xxxxxx
Standaard gebruikt men de x as van je grafiek, als variabele voor de tijd (in dagen in jouw geval) (BV 4-9-07)

Standaard gebruikt men de y as als variabele voor de groei, in jouw geval de fasen.

geef deze assen dan ook toepasselijke naam.

Tip: indien je grafiek op een gegeven moment erg stijl zou stijgen, kan alles heel onduidelijk worden. Je kunt bij de grafiek kiezen om hem "logaritmisch weer te geven". Maar ik denk niet dat jouw grafiek zo exponentieel zal stijgen dat dit nodig is. Zorg dat je legende duidelijk is, en gebruik voor elke fase kleuren die sterk van mekaar afwijken (bv Groen, rood, geel)

ik denk dat de formule voor elke variabele hetzelfde zal zijn. Schrijf in Cel A1 B1 C1 D1 de dag waarover het hem gaat,

Respecievelijk Schrijf je dan in A2 B2 C2 D2 de bekomen resultaten van die dag, voor je eigen gemak neem je meteen maar de goniometrische functie.

VB Dag----- Bekomen waarde------goniometrisch

1 juli--------------------- 5-----------------FORMULE = sin(5) UITKOMST -0.95

2 Juli----------------------1-----------------FORMULE = sin(1) UITKOMST 0.85

Als je klaar bent, grafiek maken, en klaar is kees
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Berichten: 95

Re: [informatica] excel

hoe kom je aan die bekomen waarde Jona??

je hebt me echt geholpen thanx :D

het begint duidelijk te worden pi.gif

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: [informatica] excel

Excel bezit deze ingebouwde functies

als je waarde 5 is, en je neemt daar de sinus van, kom je aan -0.95

Elke formule in excel begint met =

dys typ je in de betreffende cel =sin(5)

De cel zal -0.95 als uitkomst geven. Vergeet niet dat je de goniometrische functie vrij mag kiezen dus mag je evengoed =cos(5) als =sin(5) als =tan(5) zetten. Eens je begint met cos moet je verderdoen met cos, en hetzelfde geldt indien je tan of sin zou gebruiken. Ook voor de verschillende fasen gebruik je best dezelfde functie.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Berichten: 95

Re: [informatica] excel

hoi,

welke titels geef ik aan de assen? x-as: datum? en y-as: periode?

er staat: reserveer een aparte cel waarin de gebruiker telkens een andere waarde voor max kan opgeven.

hoe doe ik dit? verder moet ik ook cellen reserveren zodat geboortedatum en startdatum willekeurig ingevuld kunnen worden???? de schaal(max) en de verschillende periode lengtes moeten gemakkelijk aan te passen zijn, dus aparte cellen maken toch???

help me aub..

p.s hoe bepaal ik in welke fase van de periode de ritmen zich bevinden

thanx allemaal pi.gif

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: [informatica] excel

floortje schreef:hoi,

welke titels geef ik aan de assen? x-as: datum? en y-as: periode?

er staat: reserveer een aparte cel waarin de gebruiker telkens een andere waarde voor max kan opgeven.

hoe doe ik dit? verder moet ik ook cellen reserveren zodat geboortedatum en startdatum willekeurig ingevuld kunnen worden???? de schaal(max) en de verschillende periode lengtes moeten gemakkelijk aan te passen zijn, dus aparte cellen maken toch???

help me aub..

p.s hoe bepaal ik in welke fase van de periode de ritmen zich bevinden

thanx allemaal pi.gif
X as = inderdaad datum en Y as inderdaad periode

Je moet de vraag anders interpreteren. Max is een vaste waarde, en kan enkel veranderd worden door de getallen te veranderen, waardoor de formule een andere waarde zal weergeven bij het veranderen van de resultaten

met de formule =MAX(getal1, getal2,...)

Best is inderdaad een aparte cel hiervoor te gebruiken, maar deze cel mag natuurlijk niet gebruikt worden in het verwerken voor je grafiek.

Geboortedatum en startdatum invullen: kun je wat specifieker zijn??
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Berichten: 95

Re: [informatica] excel

geboortedatum en startdatum moeten ook willekeurig kunnen worden ingevuld.

hoe ziet de functie van sinus eruit? zoiets: sin(33), want de periode moet ook erin worden verwerkt.

het wil maar niet lukke pi.gif

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [informatica] excel

@Floortje: met alle respect en zonder dit topic verder te willen storen, maar is het niet eens een idee om een basiscursus excel uit de kast te trekken?

Als ik door dit topic blader krijg ik sterk de indruk dat je probeert te rennen voordat je behoorlijk hebt leren lopen.

Als je nou eens begint met dat voor jou kennelijk enorme probleem op te splitsen in deelprobleempjes: Bijvoorbeeld, verzin eens een overzichtelijke functie (y= 2a + 3b) waarin je twee parameters a en b willekeurig moet kunnen wijzigen. Verzin eens een oplossing waardoor dat werkt. Sla op, nieuw werkblad.

Zo had je ook dat probleem kunnen uittesten van hoe je dagen kunt tellen tussen twee datums. (dat wist ik ook niet uit mijn hoofd, maar door wat door de helpfunctie te bladeren en eens wat uit te proberen had ik dat vlot opgelost) Verzin een eenvoudige testcase en werk ermee totdat je snapt hoe het werkt. opslaan, nieuw werkblad.

Dan zoiets voor die MAX-functie.

Enzovoort.

Dan pas kun je al die kennis eens gaan combineren tot een logisch opgebouwd rekenblad. Want anders wordt het een broddelwerk waarin één wijziging riskeert het hele werk onuitzoekbaar in de war te gooien, dan kom je er nooit meer uit en wij ook niet.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 95

Re: [informatica] excel

hee

ik denk dat de opdracht gewoon lastig in elkaar zit. Ik zal de leraar om duidelijkheid vragen.

ik heb de basis van excel wel onder de knie.

ik wil jullie wel bedanken voor jullie hulp

I appriciate that pi.gif

Berichten: 95

Re: [informatica] excel

de grariek moet er zo ongveer uitzien:

zoals in de bijlage
Bijlagen
CCF00592007_00001.JPG
CCF00592007_00001.JPG (4.27 KiB) 366 keer bekeken

Reageer