Zwaar misdrijf onder invloed

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Zwaar misdrijf onder invloed

Een kennis van me heeft bekend een zeer ernstig misdrijf te hebben begaan is daarvoor 18 jaar opgesloten. Mij vertelde hij, dat hij zwaar onder invloed was van een drug en dat hij zich niets van het gebeurde kan herinneren. Hij is berecht voor de misdaad zelf.

Hierover twee vragen.

1. Is het terecht, dat iemand zo zwaar worden veroordeeld als hij op het moment van de daad in feite volkomen ontoerekeningsvatbaar was. Had hij berecht moeten worden voor drugsgebruik en van het willens en wetens in gevaar brengen van zijn slachtoffer?

2. Ik heb zeer sterke aanwijzingen, dat hij niet de dader is maar dat hij iemand de hand boven het hoofd houdt ondanks zijn zware straf. Ik vraag me af, of door zijn bekentenis als sporen wel zorgvuldig geanalyseerd zijn. Heb ik als burger de mogelijkheid en het recht de recherche- en overige justitiële verslagen inzake hiermee te raadplegen?

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Zwaar misdrijf onder invloed

Pfoei... Strafrecht is niet helemaal mijn ding, maar de uitspraak mag je altijd bekijken. Hier kun je de complete uitspraken opzoeken. Die uitspraken bevatten ook altijd de grond waarop de uitspraak gebaseerd is.

Als jij voldoende grond hebt om te vermoeden dat de uitspraak ontrecht is dan moet je dat allereerst voldoende onderbouwen. Jij moet aan kunnen tonen dat bijvoorbeeld één van de gronden waarop je vriend is veroordeeld onjuist is of niet strookt met het Wetboek van strafrecht. Doe dit alsjeblieft niet zelf, maar neem een advocaat in de arm.

Volgens mij is het onder invloed zijn van drugs geen excuus als je zelf bewust die drugs tot je hebt genomen. Is volgens mij hetzelfde verhaal als met rijden onder invloed: je kan dan ook voor dood door schuld veroordeeld worden als je iemand anders dood rijdt. Maar zoals gezegd ben ik niet helemaal thuis in strafrecht, dus pin me daar niet op vast.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 193

Re: Zwaar misdrijf onder invloed

Ik treed Ger bij.

Overigens géén excuus zwaar misdrijf onder invloed of niet; dezelfde straf.



Mvg,

Paul Siemons

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Zwaar misdrijf onder invloed

Heb ik als burger de mogelijkheid en het recht de recherche- en overige justitiële verslagen inzake hiermee te raadplegen?
Kan iemand nog een reactie op dit aspect geven?

Ger en Paul, bedankt voor de reactie, advies en de link.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Zwaar misdrijf onder invloed

Eerlijk gezegd weet ik dat niet precies. Je mag veel inzien, maar daar moet je volgens mij ook gegronde redenen voor hebben. Voor zo'n vraag kun je altijd eens langsgaan bij of bellen met het juridisch loket.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Zwaar misdrijf onder invloed

IOverigens géén excuus zwaar misdrijf onder invloed of niet; dezelfde straf.
Is dit een emotionele reactie of bestaat hier jurisprudentie over?
thermo1945 schreef:Een kennis van me heeft bekend een zeer ernstig misdrijf te hebben begaan is daarvoor 18 jaar opgesloten. Mij vertelde hij, dat hij zwaar onder invloed was van een drug en dat hij zich niets van het gebeurde kan herinneren. Hij is berecht voor de misdaad zelf.

Ik heb zeer sterke aanwijzingen, dat hij niet de dader is maar dat hij iemand de hand boven het hoofd houdt ondanks zijn zware straf. Ik vraag me af, of door zijn bekentenis als sporen wel zorgvuldig geanalyseerd zijn. Heb ik als burger de mogelijkheid en het recht de recherche- en overige justitiële verslagen inzake hiermee te raadplegen?
Kan iemand hierop nog reageren?

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Zwaar misdrijf onder invloed

Formeel heb je niet veel mogelijkheden als burger. Slechts de partijen die direct bij de zaak betrokken zijn hebben formeel een belang en hebben dus bepaalde rechten.

Informeel zijn er echter meerdere opties. Onderzoek de zaak, herleid de waarschijnlijke werkelijke loop der dingen en schrijf er een boek over. Als je argumenten sterk genoeg zijn (moet je heel zeker van zijn) dan kun je langs die weg druk uitoefenen op de overheid om deze uitspraak te herzien. Wel oppassen dat je niet iemand anders van iets beschuldigd dat niet te bewijzen is.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Reageer