Verschil in druk de oorzaak ?

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 59

Verschil in druk de oorzaak ?

Hallo,

Dit is een werkelijke toestand waarbij ik geconfronteerd word met een architect van de gemeente die "alles beter weet"...

Situatie: ik ( en mijn buren ook ) heb rechten op watertoevoer van een bergriviertje naar ons land. Deze toevoer gebeurt zonder pomp maar door de natuurlijke druk (daling) via een 100 jaar oude brede stenen buis (die niet perfect ligt...meestal wel in dalende lijn maar soms te weinig om perfect te zijn)...

Voorheen:

Was de toevoer van punt punt A naar B een quasi rechte die langzaam daalde ->watertoevoer geen probleem voor geen enkele buur (lengte pijp = 3 km)

Heden:

De gemeente heeft 20 m buis vervangen door één van 130 m (omdat de bestaande privebuis in hun weg lag om een project uit te voeren)...om van A naar B te gaan is er nu een grote bocht in de vorm van een C die op zijn laagste punt 2-3 meter lager is, die dan langszaam stijgt en gekomen ter hoogte aan de aansluiting van onze oude buis een bocht maakt van 90° naar boven (!) om nogeens een meter te stijgen alvorens aangesloten te zijn aan de oude buis.

Heb ik nu water ? Nee... pi.gif

De eerste buur krijgt wat water, maar doordat (mijn insziens) er teveel druk verloren gaat door de daling in de buis etc... loopt het water na een bepaald punt terug achteruit...

Ik had voorgesteld om aan de aansluiting van de nieuwe buis op onze oude op opvangbak te bouwen zodat het water (dat daar terug achteruit uitgelopen komt) daarin zou worden opgevangen, zou kunnen stijgen en alzo voor meer natuurlijke kracht "vooruit" zou kunnen zorgen...

De architect wil niet aannemen dat de druk nu veel minder is dan die voorheen (met de rechte buis die langzaam daalde) :D

Wie kan me in de richting stuwen dat ik die man een berekening voor de neus kan tonen waaruit mijn bewerigen wetenschappelijk correct blijken...

Dank bij voorbaat voor jullie medewerking !

Eva

Berichten: 7.068

Re: Verschil in druk de oorzaak ?

Kun je een schets maken van de situatie, want zoals ik het nu lees kan ik de architect niet anders dan gelijk geven.

Berichten: 59

Re: Verschil in druk de oorzaak ?

Ik hoop dat dit het wat verduidelijkt:

Afbeelding

en laat ik stellen dat er 2 problemen zijn:

1* de buis ligt op een bepaalde plaats zeker hoger dan punt D (deze buis werd meer dan 100 jaar geleden gelegd (deels door rotsen) toen er nog geen gemeentelijke waterleiding bestond) en ligt dus niet perfect en met soms een boog naar boven)

2* door de vernieling van de oorsprongkelijk buis kwam er een hoop vuil mee in de buis die uiteindelijk verharde en een bijkomende opstructie vormde hioewel het water zelfs niet tot daar geraakt...

FEIT is en blijft dat met de ligging van de oude buis we zonder enig probleem watervoorziening voor onze tuinen en velden hadden... en dat heeft in se enkel te maken met de wijziging van de ligging van het eerste deel van de buis.

Punt D moet mijn insziens altijd even hoog (of hoger liggen dan punt AA)

Dank voor jullie medewerking

Eva

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Verschil in druk de oorzaak ?

De gemeente heeft 20 m buis vervangen door één van 130 m (omdat de bestaande privebuis in hun weg lag om een project uit te voeren)...om van A naar B te gaan is er nu een grote bocht in de vorm van een C die op zijn laagste punt 2-3 meter lager is, die dan langszaam stijgt en gekomen ter hoogte aan de aansluiting van onze oude buis een bocht maakt van 90° naar boven (!) om nogeens een meter te stijgen alvorens aangesloten te zijn aan de oude buis.
130 m leiding met bochten en knieën geeft altijd meer stromingsweerstand dan 20 m geradeaus. Maar, vooropgesteld dat het gebruikte leidingwerk ruim genoeg is mag dat toch eigenlijk nauwelijks merkbaar zijn.
De eerste buur krijgt wat water, maar doordat (mijn insziens) er teveel druk verloren gaat door de daling in de buis .
Er gaat geen druk verloren door een daling in de buis. Ze zouden een lus kunnen leggen naar de bodem van de vallei en weer terug omhoog, voor de druk maakt dat in principe geen verschil. Wel treedt er door de toegenomen buislengte wat drukverlies op door toegenomen leidingweerstand.
etc... loopt het water na een bepaald punt terug achteruit..
dit zal je wat duidelijker moeten uitdrukken: in één en dezelfde buis kan water niet twee kanten op stromen.
Ik had voorgesteld om aan de aansluiting van de nieuwe buis op onze oude op opvangbak te bouwen zodat het water (dat daar terug achteruit uitgelopen komt) daarin zou worden opgevangen, zou kunnen stijgen en alzo voor meer natuurlijke kracht "vooruit" zou kunnen zorgen...
Geen idee wat je hiermee bedoelt, maar dit klinkt niet hydrodynamisch logisch. De druk is uiteindelijk afkomstig van het hoogteverschil tussen het punt waar dit hele buissysteem begint (bij dat riviertje) en het punt waar je aftapt, minus leidingverliezen die optreden bij stroming. Draaien jij en je buren alle kranen dicht dan moet je een druk krijgen die gelijk is aan vroeger.
De architect wil niet aannemen dat de druk nu veel minder is dan die voorheen (met de rechte buis die langzaam daalde) pi.gif
Ik ook niet. Maar ja, je zegt dat dat wel zo is. Dan moet er dus een andere oorzaak zijn. Ik zou zeggen, draai eens alle kranen aan heel de leiding dicht en kijk of je zo wél DRUK krijgt: . (NB:druk is niet stroming, monteer een manometertje). Als dat kan, probeer er achter te komen wat het hoogteverschil is tussen inlaat bij de rivier en die kraan. Is dat bijvoorbeeld 15 m, dan zou je 1,5 bar moeten meten. Is dat enkele tienden minder, dan zit er ergens hoogstwaarschijnlijk een lek.

Laten we aannemen dat er niks lekt.

Dan neem je een kraan zover mogelijk aan het eind van de leiding en die zet je wagenwijd open. Meet het debiet (emmer van 10 l in hoeveel seconden vol?) Wat gebeurt er met de druk? Blijft dit debiet constant? Zie je de druk dalen in de tijd?

Herhaal dit voor twee kranen tegelijk. Eventueel voor drie etc. Als nu de druk in elkaar dondert en bijvoorbeeld drie kranen samen nauwelijks meer water geven dan die eerste alleen, dan zijn er in eerste instantie twee mogelijkheden:
  • de 130 m omgelegde buis heeft een veel te kleine diameter
  • er zit ergens tussen de kranen en de inlaat een fikse verstopping.


Een voor een dat soort problemen uitsluitend moet je een keer op de oorzaak van het probleem stuiten.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 12.262

Re: Verschil in druk de oorzaak ?

Hoe zit het precies in elkaar? Gaat het om buizen die compleet 'vol' staan met water, zoals de stadswaterleiding?

Of is het een buis waar water stroomt over de bodem, en daarboven gewoon lucht staat (zoals je bijv een beekje door een buis laat lopen onder een oprit)?
Victory through technology

Berichten: 59

Re: Verschil in druk de oorzaak ?

Inderdaad Benm,

het is gewoon een buis waar een laagje water in staat...die hier en daar open staat (en daarom onderhouden wordt zodat geen vuil de toegang kan verstoppen) en dus met lucht boven.

Er valt niets te meten qua druk, spijtig...

Feit is en blijft, destijds lstroomde het water gestaag door de buizen...tot in onze persoonlijke opvangbekken (>100 m³)

Nu met de bocht en het hoogteverschil komt het water niet ver meer...wat wel opgelost zou kunnen worden door een pomp in een opvangbekken te plaatsen maar dat is dan weer uitgesloten omdat er geen electriciteit bevindt in de vallei en niemand die kosten zou willen maken (ook kunnen we geen bouwvergunning krijgen voor een opvangbekken in de vallei omdat de grond beschermd is...enz...enz).

Het betreft hier een archaïsch recht op bergwater voor tuin en velden...en de spanjaarden geven liever hun euro's uit aan wat anders dan een pomp...

Devies...vroeger ging het en was het gratis...Waarom nu betalen ?

Ik dank jullie voor jullie info's !

Eva

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Verschil in druk de oorzaak ?

Ah, als ik het dan goed begrijp was het vroeger een 20 m bij wijze van spreken afgedekte goot, en die is nu vervangen door een 130 m buis die vanaf wat jij AA noemt via een lager gelegen deel weer terug omhoog loopt naar punt D.

De wet van de communicerende vaten moet nog altijd gelden. Als het goed is loopt die 130 m buis gewoon vol langs de ene kant, en moet dan leeglopen bij punt D. Wat me nu wel verbaast is dat je minder water hebt dan vroeger, terwijl ik mag aannemen dat er evenveel water als vroeger van die berg af komt. Dat klopt niet, dat water moet érgens blijven, exta bocht of geen extra bocht.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 12.262

Re: Verschil in druk de oorzaak ?

De wet van de communicerende vaten moet nog altijd gelden. Als het goed is loopt die 130 m buis gewoon vol langs de ene kant, en moet dan leeglopen bij punt D. Wat me nu wel verbaast is dat je minder water hebt dan vroeger, terwijl ik mag aannemen dat er evenveel water als vroeger van die berg af komt.
Het punt is denk ik of er wel evenveel water de buis in gaat. Ik stel me voor dat het ergens vanuit een riviertje oid die buis in loopt. Zolang die constructie vol staat met water, en de uitgang lager ligt dan de ingang zou het moeten stromen, zoals bij een hevel. Problematisch wordt het als de 'inlaat' van die buis bijvoorbeeld maar half onder water staat in het riviertje. Bij een 'afgedekte goot' is dat geen enkel probleem, maar een hevel-achtige constructie zuigt dan lucht aan en werkt niet meer naar behoren.

Als het systeem verder lekvrij is, lijkt me de meest handige oplossing te buis actief bomvol te zuigen met water, en te zorgen dat de inlaat altijd onder water blijft. Op die manier blijft de hevelwerking intact, en kan je waterstroom probleemloos over hobbels heen, zolang de kraan maar lager zit dan de inlaat.
Victory through technology

Berichten: 59

Re: Verschil in druk de oorzaak ?

Dank voor jullie bijdragen.

Het opvangbekken aan de inlaat (waar het water terug uitgestroomt komt ) lijkt mij de enige opl. om ervoor te zorgen dat er aldaar steeds de inlaat bomvol water komt te staan.

Reageer