The hitchhiker's guide to a telescope

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

The hitchhiker's guide to a telescope

Het "Nieuwe telescoop kopen"-onderwerp is al bijna 1000 reacties lang. Geen mens die nu een nieuwe telescoop wil en die dat onderwerp van A tot Z gaat doorlezen. Daarom lijkt het me handig om een soort stappenplan te schrijven voor beginnende sterrenstaarders. Waar moet je op letten als je een nieuwe telescoop koopt? Wat kan ik verwachten van een telescoop van de Lidl? Moet ik maar meteen Leica kopen? Dat soort zaken.

Nu ben ik zelf niet bepaald een expert v.w.b. sterrenkijken, dus van mij moet je weinig verwachten. Wie heeft er wel de kennis, zin en tijd om hieraan mee te helpen?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: The hitchhiker's guide to a telescope

Een jaartje geleden al leek me dat een nuttige microcursus. Mensen waarvan ik dacht dat ze capabel waren dat eens netjes op een rijtje te zetten hadden toen helaas geen tijd voor zoiets. Mogelijk dat die nu wél tijd hebben, dan wel dat er anderen zijn opgedoken die tijd en zin en kennis hebben?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 9

Re: The hitchhiker's guide to a telescope

Ger schreef:Het "Nieuwe telescoop kopen"-onderwerp is al bijna 1000 reacties lang. Geen mens die nu een nieuwe telescoop wil en die dat onderwerp van A tot Z gaat doorlezen. Daarom lijkt het me handig om een soort stappenplan te schrijven voor beginnende sterrenstaarders. Waar moet je op letten als je een nieuwe telescoop koopt? Wat kan ik verwachten van een telescoop van de Lidl? Moet ik maar meteen Leica kopen? Dat soort zaken.

Nu ben ik zelf niet bepaald een expert v.w.b. sterrenkijken, dus van mij moet je weinig verwachten. Wie heeft er wel de kennis, zin en tijd om hieraan mee te helpen?
Leer alle sterrenbeelden herkennen met een draaibare sterrenkaart of met de afbeeldingen uit de Hemelkalender van Heelal. Deze kennis is zeer belangrijk, dit zijn je orientatiepunten aan de nachtelijke hemel.

Bij de volgende stap ga je over tot aankoop van een goede verrekijker. Een 7X50 of 10X50 is een goede keus, je krijgt een goed beeldveld en de trillingen zijn nog onder controle te houden. (7 geeft vergroting en 50 staat voor de opening) Bij een grotere vergroting ben je aangewezen naar een statief.

Onderschat de waarde van een bino niet, deepsky is in je bereik. Het beeldveld is groot genoeg om iets te vinden.

Zelfs na jarenlang waarnemen is een verrekijker geen overbodige luxe.

Ondertussen heb je enige ervaring opgedaan bij het waarnemen en weet je stillaan waar je interessegebied ligt:

maan, planeten, dubbelsterren, deepsky enz........................

Naargelang de voorkeur heb je telkens nood aan een ander telescoop-type.

Bvb maan en planeten vragen een verhouding diameter-brandpuntsafstand van minimum f12.

Een grote brandpuntsafstand leent zich beter om uit te vergroten.

Deepsky legt het zwaartepunt dan meer bij de diameter. Hoe groter de diameter hoe meer lichtwinst.

De vergroting is van bijkomend belang Hier wordt het gevormde beeld meer uitgesmeerd en levert meestal geen detailwinst op. Ga op zoek naar een telescoop met verhouding f5.

Morgen keus spiegel of lenzenkijker.

Berichten: 9

Re: The hitchhiker's guide to a telescope

strop schreef:Leer alle sterrenbeelden herkennen met een draaibare sterrenkaart of met de afbeeldingen uit de Hemelkalender van Heelal. Deze kennis is zeer belangrijk, dit zijn je orientatiepunten aan de nachtelijke hemel.

Bij de volgende stap ga je over tot aankoop van een goede verrekijker. Een 7X50 of 10X50 is een goede keus, je krijgt een goed beeldveld en de trillingen zijn nog onder controle te houden. (7 geeft vergroting en 50 staat voor de opening) Bij een grotere vergroting ben je aangewezen naar een statief.

Onderschat de waarde van een bino niet, deepsky is in je bereik. Het beeldveld is groot genoeg om iets te vinden.

Zelfs na jarenlang waarnemen is een verrekijker geen overbodige luxe.

Ondertussen heb je enige ervaring opgedaan bij het waarnemen en weet je stillaan waar je interessegebied ligt:

maan, planeten, dubbelsterren, deepsky enz........................

Naargelang de voorkeur heb je telkens nood aan een ander telescoop-type.

Bvb maan en planeten vragen een verhouding diameter-brandpuntsafstand van minimum f12.

Een grote brandpuntsafstand leent zich beter om uit te vergroten.

Deepsky legt het zwaartepunt dan meer bij de diameter. Hoe groter de diameter hoe meer lichtwinst.

De vergroting is van bijkomend belang Hier wordt het gevormde beeld meer uitgesmeerd en levert meestal geen detailwinst op. Ga op zoek naar een telescoop met verhouding f5.

Morgen keus spiegel of lenzenkijker.
Hoi Strop,

Ben benieuwd naar je volgende bericht! Ik heb al een tijdje een 7 x 50 verrekijker en ben nu toe aan een telescoop.

Groeten,

Annemarie

Berichten: 9

Re: The hitchhiker's guide to a telescope

Amarie schreef:Hoi Strop,

Ben benieuwd naar je volgende bericht! Ik heb al een tijdje een 7 x 50 verrekijker en ben nu toe aan een telescoop.

Groeten,

Annemarie
Mijn verontschuldigingen voor deze vergetelheid.

De spiegeltelescoop

Zoals de naam het zegt bestaat deze telescoop uit spiegels: de parabolische hoofdspiegel en een vlakke vangspiegel.

De voordelen zijn:

- goedkoop want spiegels vergen minder slijpwerk dan lenzen

- kunnnen grotere diameters aan: de hoofdspiegel wordt ondersteund (Ook de kostprijs speelt opnieuw een rol)

- geen kleurfouten

- kan zowel op statief als op dobsonmontering gebruikt worden

- minder gevoelig voor aandamping

- kan je zelf maken

- gezien de grotere diameter die hij aankan is deze telescoop het meest aangewezen voor deepsky

De nadelen zijn:

- de buis is niet gesloten en vergt dus enig onderhoud (stof in de buis en op spiegel)

- kans dat na vervoer de hoofdspiegel opnieuw moet bijgeregeld worden

- contrast is minder goed dan bij een lenzenkijker

- na enkele jaren moet de hoofdspiegel van een nieuwe aluminiumlaag voorzien worden.

De lenzenkijker

Deze kijker bevat minstens twee lenzen, de reden: kleurfouten opheffen

De voordelen zijn:

- de gesloten buis is stofvrij en vraagt minder onderhoud

- zeer goed contrast

- de lens zit in de buis gelijmd en kan bijgevolg niet verschuiven

- ideaal voor maan en planeten

De nadelen zijn:

- duur in aankoop, voor dezelfde prijs van een 102 mm lenzenkijker heb je een 150 tot 200 mm spiegeltelescoop

- bij de goedkopere lenzen krijg je kleurenschifting

- dampen vlugger aan dan een spiegel

- max diameter voor de amateurtelescoop is 150 mm

Monteringen

De meest gangbare montering bij spiegels is een dobsonmontering. Deze is goedkoop, stabiel en vlug geplaatst.

Niet aangewezen bij astrofotografie.

Statief met azimutale montering.

Is eveneens goedkoop en kan zoals de dobson alle richtingen uit. Is geschikt voor zowel lenzen als kleinere spiegelkijkers. Niet aangewezen bij astrofotografie

Statief met equatoriale montering.

Deze montering staat afgesteld op de poolster.

Is duurder maar biedt veel voordelen: bij juiste afstelling kan je makkelijk je object volgen met een eenvoudige beweging. Is zeer geschikt voor astrofotografie mits aanschaf van volgmotoren.

Kwaliteit en prijs spelen natuurlijk in alles een rol.

Waar je nu nog moet op letten is een stabiel statief, immers als je telescoop staat te wiebelen zie ook niet zoveel.

Zorg dat het statief in het midden ondersteund wordt.

Berichten: 9

Re: The hitchhiker's guide to a telescope

Dank Strop voor de aanvulling! Wordt vervolgd? Eventueel door andere kenners? Ik houd me aanbevolen!

Berichten: 9

Re: The hitchhiker's guide to a telescope

Dank Strop voor de aanvulling! Wordt vervolgd? Eventueel door andere kenners? Ik houd me aanbevolen!


Overmorgen geef ik nog een kleine uitleg.

Berichten: 9

Re: The hitchhiker's guide to a telescope

Graag!!

Berichten: 9

Re: The hitchhiker's guide to a telescope

Graag!!


Sorry het zal nog enkele dagen duren, ik ben momenteel mijn dochter aan het verhuizen.

Berichten: 9

Re: The hitchhiker's guide to a telescope

Sorry het zal nog enkele dagen duren, ik ben momenteel mijn dochter aan het verhuizen.
Das ook belangrijk!

Reageer