Waar kan je over tijdreizen leren?

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter

Waar kan je over tijdreizen leren?

Hallo allemaal

Ik ben heel geinteresseerd in tijdreizen en natuurkunde en informatica. Ik doe nu laatste jaar systeem/netwerkbeheer opleiding op mbo (loop nu stage)

Wat ik graag wil weten is waar kan ik over tijdreizen, sterrenkunden en dat soort vakken leren op hbo? ik will graag tijdreizen en informatica combineren

Heeft iemand een tip voor me, om verder door te zoeken naar een juiste vervolg opleiding?

Greets,

Rajeev

Gebruikersavatar
Berichten: 1.072

Re: Waar kan je over tijdreizen leren?

Zelf doe ik natuurkunde op het HBO en zoiets als tijdreizen wordt niet gedoceerd. Dit omdat het toch te theoretisch is en niet echt praktisch is voor een eventuele baan na de studie.

En voor sterrenkunde moet je naar de universiteit.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Waar kan je over tijdreizen leren?

Als je het echt echt echt wil:

Eerst Technische Natuurkunde op de HBO, als je dat hebt overleeft, ga je Tech. Nat studeren op de universiteit als je dat hebt gehaald, ga je proberen te promoveren op theoretische natuurkunde, relativiteits theorie enzo, als dat goed uitpakt kun je gaan solliciteren aan een of ander instituut. Maar waarschijnlijk moet je je sporen eerst gaan verdienen met andere theorieen, mischien, na een nobelprijsje, zal het instituut in stemmen om voor je geld vrij te maken om tijdreizen te gaan onderzoeken. Dan ben je dus op zn minst 40.

Wil jij tot je veertigste alleen maar leren en weinig verdienen?

Ik daag je uit......

Re: Waar kan je over tijdreizen leren?

Als je dan met je 40ste kunt terugreizen in de tijd, zodat je weer 21 bent.........

Berichten: 34

Re: Waar kan je over tijdreizen leren?

Als je dan met je 40ste kunt terugreizen in de tijd, zodat je weer 21 bent.........


Wellicht is het in dat geval handiger om voor biologie te kiezen en voor een doorbraak in de kennis over verouderingsprocessen te zorgen :shock:

Re: Waar kan je over tijdreizen leren?

Hoi

Ben Nico zit HBO elektro afdeling.

als mensen het hebben over terug reizen naar het verleden.

hoeven ze alleen maar naar de sterren te kijken.

hier zie je het verleden al. het licht wat naar de sterren gaat heeft een bepaalde tijd nodig om het te kunnen bereiken, en dus ook om terug te kommen. impreciepe kijken we dus naar het verleden. dus als je sneller dat licht kan reizen kun je dus terug in de tijd reizen. dit is dan ook een beetje het theorie van Einstein. maar dit is nog nooit gelukt.

wat moet je dus eigenlijk studeren in voertuigen die sneller gaan dan licht.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: Waar kan je over tijdreizen leren?

Volgens mij is de speciale relativiteitstheorie flink dichtgetimmerd op het front van sneller dan het licht.

Het lijkt mij een beter plan om een oplossing in de quantummechanica te zoeken!! Immers als je gaat kijken op een hele kleine schaal, dit is het terein van de quantummechanica, dan heeft de natuur geen voorkeursrichting meer voor tijd! Dus vooruit, wat wij nu gaan (toch??? of toch niet?) of achteruit. Hoe dan ook dit is bijzonder slecht begrepen en ik denk dat als tijdreizen mogelijk is, dan moet je het hier in zoeken.

Dus even ergens een hbo propedeuse scoren en theoretische natuurkunde studeren! En dan aan de slag!

Laat ons je vorderingen weten! (Ben benieuwt)

Re: Waar kan je over tijdreizen leren?

Tijdreizen om even tot dit item te beperken. Lijkt mij een zinloze opleiding/curcus (mocht deze uberhaupt bestaan), immers het is onmogelijk. Veronderstellingen te over wanneer je sneller gaat als pakweg 300.000km/sec (lichtsnelheid)....

Deze snelheid is staat totaal niet in het reele wat binnen nu en 500 jaar enigzins benaderd zal worden, met de huidige en toekomstige kennis voor de mens. Dit komt pas aan de orde (waarschijnlijk nooit) als er die snelheid benaderd wordt.

Om het geheel te onderbouwen, dat dit nooit zal plaats vinden het volgende; Kijk naar de geschiedenis en het heden, poppetjes(mensen) die zo gezegd uit de (verre) toekomst zijn verschenen is naar mijn weten wetenschappelijk tot op heden nooit gebeurd.

Kortom zinloos, en geen "brood" in te verdienen.

Groeten, Joop

Re: Waar kan je over tijdreizen leren?

Volgens mij is in de tijdreizen inderdaad zinloos, ook als je sneller dan het licht gaat zit je nog altijd in het heden maar kijk je terug naar het verleden.

Greetz one neo

Re: Waar kan je over tijdreizen leren?

Het is onzinnig te denken dat je terug gaat in de tijd als je sneller gaat als het licht. De veel misbruikte Einstein (als je die naam laat vallen moet het wel juist zijn) begint zijn theorie immers met het postulaat dat er een absolute maximale snelheid is (die gelijk is aan de lichtsnelheid in het vacuüm). Deze theorie gebruiken om u af te vragen wat als je sneller gaat als het licht, gaat dus niet. In de speciale relativiteitstheorie komt de tijd wel stil te staan bij lichtsnelheid maar daar blijft het ook bij.

Voor het terug gaan in de tijd kan je Einstein niet gebruiken.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Waar kan je over tijdreizen leren?

Tijdreizen is waarschijnlijk wel mogelijk binnen de alg. rel. theor. Dit is uitgezocht door o.a. Kip Thorne (co-auteur van een van de beste boeken over alg. rel.: "Gravitation"). Het is hier gepubliceerd. Inmiddels wordt er in dit onderzoeksveld wel serieus onderzoek gedaan. Maar zeker niet op een niveau dat hier bespreekbaar is... :shock:

-Freek.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Waar kan je over tijdreizen leren?

Niveau wat hier niet bespreek baar is.
Om maar even van de hoge toren af te blazen.

Onder het motto van 'tolerantie' en 'ik begrijp het pas als ik het iemand anders kan uitleggen' is hier alles bespreekbaar.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Waar kan je over tijdreizen leren?

Niveau wat hier niet bespreek baar is.


Om maar even van de hoge toren af te blazen.

Onder het motto van 'tolerantie' en 'ik begrijp het pas als ik het iemqand anders kan uitleggen' is hier alles bespreekbaar.
Flauw. :shock:

Ik beweer ook helemaal niet dat ik dit wel in detail begrijp, maar ik kan wel ongeveer zien hoe de berekening gaat. Zolang het alleen maar een mathematische oefening is, valt er niet veel aan te begrijpen: je kiest een bepaalde metriek en stopt die in de alg.rel. vergelijkingen en lost het allemaal op. Dat is geen begrip.

Quote uit het betreffende artikel:
It is argued that, if the laws of physics permit an advanced civilization to create and maintain a wormhole in space for interstellar travel, then that wormhole can be converted into a time machine with which causality might be violatable. Whether wormholes can be created and maintained entails deep, ill-understood issues about cosmic censorship, quantum gravity, and quantum field theory, including the question of whether field theory enforces an averaged version of the weak energy condition.
Kip Thorne zelf begrijpt het dus niet eens helemaal. Ik dus al zeker niet en daarom lijkt mij dit forum niet geschikt om over deze resultaten te discussieren...

Ik wou hier alleen even melden dat het lijkt dat dit soort constructies theoretisch mogelijk zijn. Maar als je die wil begrijpen zal je toch echt theoretische natuurkunde moeten gaan studeren...

-Freek.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: Waar kan je over tijdreizen leren?

Maar als je die wil begrijpen zal je toch echt theoretische natuurkunde moeten gaan studeren...
Misschien komen hier ook wel bezoekers die dat studeren... Volgens mij was dat ook een beetje wat PurpereWolf probeerde duidelijk te maken: als je het niet probeert uit te leggen wordt het zeker niet gesnapt. Doe je dat wel, dan is er wellicht een (klein?) aantal bezoekers dat er wel iets van opsteekt en mee kan praten...
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Waar kan je over tijdreizen leren?

OK, een poging.

Heel ruw gezegd zijn er zeker 2 theoretische methoden om met hoge snelheid te reizen. Een daarvan is de space-drive: het lokaal (dus alleen rond je ruimteschip) dusdanig verstoren van de ruimte-tijd dat je een 'warp-bubble' (rara waar fysici die naam vandaan hebben... ;) ) maakt. Dit idee is uitgewerkt door Miguel Alcubierre (moeilijk artikel) in 1994 en de conclusie lijkt te zijn dat het mogelijk is om deze 'warp-bubble' heel snel te verplaatsen. De truc hier is dus dat het ruimteschip niet snel beweegt (deze mag immers niet met een snelheid >c volgens Einstein), maar dat de gehele lokale ruimte-tijd heel snel beweegt. Diepe vraag: waarin beweegt de ruimte-tijd dan? (antwoord: geen idee... ;) ). Ruwweg werkt dit door de ruimte-tijd direct voor je ruimteschip sterk in te drukken (in de beweeg-richting) en deze sterk uit te trekken direct achter het schip.

Waarschijnlijk is dit alleen practisch mogelijk met zogenaamde 'exotische massa': deeltjes met een negatieve energie (massa) dichtheid. Voor zover bekend bestaat dit soort massa niet, maar er is geen theoretische reden waarom deze er niet zou zijn.

Tweede idee: het welbekende worm-gat (wederom: zie Star Trek :shock: ). Hier is het idee dat je een buis maakt tussen twee punten in de ruimte-tijd. Dit lijkt een prachtig idee: je maakt een kort buisje tussen twee punten die ver weg zijn, waardoor je enorme afstanden snel kan overbruggen. Hier zijn twee grote experimentele problemen: (1) je hebt weer exotische massa nodig. (2) voor zover bekend zijn wormgaten zeer instabiel en imploderen ze na een zeer kleine tijd. Bovendien zijn wormgaten ook nog eens extreem klein. Je moet dus op de een of andere manier het wormgat stabiliseren en enorm oprekken. Op het moment zijn er wel wat theoretische suggesties, maar niets wat ook maar ruwweg praktisch haalbaar zou kunnen zijn.

Concluderend: volgens alg. rel. is het theoretisch waarschijnlijk mogelijk, maar het is praktisch nog heel ver weg.

O ja: er is misschien ook nog zoiets als 'kosmische cenzuur'. Het zou wel eens zo kunnen zijn dat een gesloten pad in de ruimte-tijd (en misschien zelf wel in de ruimte alleen!) verboden is. Dat zou betekenen dat elke reis een eenrichtings-reis is... ;)

Leuke links zonder al te veel formule's (allemaal in het Engels):

LINK1

LINK2

LINK3

LINK4

-Freek.

Reageer