Zwarte straler

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 15

Zwarte straler

Hallo,

Weet iemand wat een zwarte straler is en hoe een zwarte straler werkt? Ik heb er iets over gelezen in mijn boek en heb begrepen dat het thermische straling van zichzelf uitzendt. Maar ik begrijp dus niet waarom dat zo bijzonder is, want dat doen wij, mensen, toch ook?

Bij voorbaat dank.

Berichten: 758

Re: Zwarte straler

Zwarte stralers zijn voorwerpen die op een heel specifieke manier licht uitzenden, afhankelijk van hoe warm ze zijn.

Berichten: 224

Re: Zwarte straler

Het bijzondere aan een zwarte straler is, dat het al de EM-straling, zoals licht, dat erop valt absorbeert, en niet reflecteert.

Voorbeelden: een gaatje in een doos, die van binnen zwart is. Ander voorbeeld: de zon, licht dat daarop valt wordt vrijwel volledig geabsorbeerd.

Een zwarte straler zendt de opgenomen energie ook weer uit in de vorm van EM-straling, zodat zijn energie-inhoud gelijk blijft. De verdeling van de uitgestraalde straling over de verschillende golflengtes, is volgens een specifieke zwarte-straler-verdeling, die slechts afhangt van zijn temperatuur.

Google "verschuivingswet van Wien"

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Zwarte straler

volgens google is zwarte straler het resultaat van:

Resultaten 1 - 10 van circa 1.110 voor zwarte straler "zwarte straler" (0,30 seconden)
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Zwarte straler

Weet iemand wat een zwarte straler is en hoe een zwarte straler werkt? Ik heb er iets over gelezen in mijn boek en heb begrepen dat het thermische straling van zichzelf uitzendt. Maar ik begrijp dus niet waarom dat zo bijzonder is, want dat doen wij, mensen, toch ook?
Vrijwel alle voorwerpen zijn "stralers". Van "thermische" straling zou ik niet spreken, het is gewoon elektromagnetische straling, t.e.m. UV. Dat dat voor koelere voorwerpen hoofdzakelijk in het IR gebied gebeurd is nog geen reden om het thermische straling te noemen. Uit de verdeling van de hoeveelheid straling over de verschillende golflengten kun je conclusies trekken omtrent de temperatuur van dat voorwerp. Hoe meer een voorwerp de classificatie "zwarte straler" benadert, hoe beter die verdelingscurve op de Planck-curve (voor ideaal zwarte stralers) past, hoe netter je conclusies omtrent de temperatuur.

Het enige bijzondere aan een ideaal zwarte straler is, dat die in de praktijk niet bestaat. Dat gaatje in die zwarte doos waar Lucas het al over had benadert het nog wel het best. Want weerkaatsend licht verpest je metingen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Zwarte straler

Het enige bijzondere aan een ideaal zwarte straler is, dat die in de praktijk niet bestaat. Dat gaatje in die zwarte doos waar Lucas het al over had benadert het nog wel het best. Want weerkaatsend licht verpest je metingen.
Nog een leuk weetje wellicht: het spectrum van de kosmische achtergrondstraling benadert deze "ideale curve" (dus afkomstig van een "ideaal zwarte straler") vele malen beter dan in het lab te bewerkstelligen is. Dit is een van de beste bewijzen ("aanwijzingen") voror de juistheid van de theorie over de big bang (om het even kort door de bocht te formuleren).
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 15

Re: Zwarte straler

oww dit is meteen stukken duidelijker. Iedereen hartstikke bedankt voor jullie hulp!

Reageer