Buigkracht plexiglas (/pmma/acrylaat/perspex)

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 14

Buigkracht plexiglas (/pmma/acrylaat/perspex)

Hey,

Ik zit in VWO5(N&T+Bio 1-2) en voor mijn profielwerkstuk wil ik een druktank bouwen, en daarin, m.b.v. extra O2 en mogelijk ook meer CO2, experimenten uitvoeren op planten (en insecten). Om correctheid moet de proef 4-voudig uitgevoerd worden, waarvan 2 kamers overdruk hebben, 2 een andere O2/CO2-verhouding, en 1 controle-proef.

Het leek mij het best dit drukvat van een ijzeren frame met daarin plexiglas-platen te maken. Ik kan het krijgen in diktes van 2-35mm, maar nergens staat wat de buigkracht voor verschillende diktes is.

Het drukvat moet een druk bevatten van 2bar (= 2Atmosfeer), en heeft de afmetingen (LxBxH) 500x400x300mm. De grootste plaat is dus 500x400mm, en het ijzer heeft overal een overlap van 2 tot 3 centimeter.

Mijn vraag is dus: welke dikte plexiglas moet ik nemen om het niet te laten knappen, en welke als ik wil dat het niet te bol staat. Als glas beter is, kan dat ook, alleen is et een stuk lastiger om de installatie dan te maken, dus liever niet.

ik hoop dat jullie me kunnen helpen, want ik kan het nergens vinden op internet, en mijn leraar kan het niet berekenen zonder de gegevens over buigkracht van de verschillende diktes.

greetz,

Petroleus

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Buigkracht plexiglas (/pmma/acrylaat/perspex)

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 14

Re: Buigkracht plexiglas (/pmma/acrylaat/perspex)

Jan van de Velde schreef:http://www.professionalplastics.com/profes...castacrylic.pdf

data voor constructierekenaars
In de voetnoot staat specifiek dat het niet geschikt is voor ontwerp-specificaties, vanuit de eeuwige angst voor een rechtzaak waarschijnlijk, maar los daarvan, hoe kan ik dit omzetten naar de gegevens die ik zoek? (sorry, maar op school willen ze je altijd zo lang mogelijk dom houden -ook al vraag je ernaar- met: "dat komt in de 6e" of "oh, dat heb je helemaal niet nodig, dat komt bij de vervolgopleiding wel" pi.gif :D )

Maar evengoed bedankt, ik zal de gegevens aan mijn leraar laten zien en kijken of we er uit kunnen komen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Buigkracht plexiglas (/pmma/acrylaat/perspex)

Wat ik me eigenlijk afvraag is of je niet te moeilijk doet. 2 Bar is natuurlijk niet zo geweldig veel, die dunne PET-flesjes waar heel de wereld van vergeven wordt tegenwoordig houden dat met gemak. Zou je niet ergens (makkelijker én waarschijnlijk nog goedkoper ook) transparante vaatjes van voldoende volume kunnen kopen?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Buigkracht plexiglas (/pmma/acrylaat/perspex)

Jan van de Velde schreef:Wat ik me eigenlijk afvraag is of je niet te moeilijk doet.

Zou je niet ergens (makkelijker én waarschijnlijk nog goedkoper ook) transparante vaatjes van voldoende volume kunnen kopen?
Daar geef ik Jan gelijk in, wat ik mij al de ganse tijd afvraag is hoe je die druktank volledig dicht gaat krijgen ?

Je spreekt over een ijzeren frame dat je plexiglas gaat overlappen maar wanneer je gewoon een aantal platen bevestigt in dat frame gaat het volgens mij onmogelijk zijn om een druk van 2 bar te verkrijgen.

Berichten: 14

Re: Buigkracht plexiglas (/pmma/acrylaat/perspex)

Ruben01 schreef:Daar geef ik Jan gelijk in, wat ik mij al de ganse tijd afvraag is hoe je die druktank volledig dicht gaat krijgen ?

Je spreekt over een ijzeren frame dat je plexiglas gaat overlappen maar wanneer je gewoon een aantal platen bevestigt in dat frame gaat het volgens mij onmogelijk zijn om een druk van 2 bar te verkrijgen.
De redenen dat ik het zelf wil bouwen zijn er nogal wat, maar de twee belangrijkste zijn: 1 dat er nogal wat sleutelwerk nodig is, en als je dan een kant en klaar fabrikaat hebt(van glas bv) is dat een stuk lastiger en 2 dat het nogal lastig is om bv een goed aquarium van de juiste afmetingen te vinden, en al helemaal 1 die goedkoop genoeg is (al het benodigde plexiglas 4 mm = €170, en rubber en ijzer is goedkoop, maar dat red je bij lange na niet met 4 aquaria van dezelfde maat). En ik weet niet of aquaria van die afmeting gebouwd zijn om 2 bar te houden, sterker nog, ik betwijfel het ten zeerste.

Hoe ik het lekvrij ga maken? Ik heb contact met een rubber-bedrijf, en die kan me zo'n beetje elk type rubber leveren dat ik ooit nodig zou kunnen hebben. Ik heb er in de vakantie gewerkt, dus ik weet wat voor soorten er zo ongeveer zijn. Waarschijnlijk wordt het een combinatie tussen nat-plakkerig rubber en dat waarvan ze die bruin-gele elastiekjes maken. Dat rubber komt aan de binnenkant van het ijzeren geraamte, en de platen worden(hopelijk :S) door de druk voldoende tegen het rubber gedrukt voor een goede afsluiting. Verder moet de bovenplaat waarschijnlijk vastgelijmd worden. Als noodplan kunnen we altijd nog alle platen lijmen en zelfs de naden afkitten. Maar volgens mij moet die druk voldoende zijn voor in ieder geval de verticale platen.

Inderdaad, 2 bar is niet ongelooflijk schokkend, in een fietsband gaat makkelijk 3, maar een fietsband heeft geen afmeting van 500x400mm, en daar zit het probleem, of misschien ook niet. Ik kan gewoon niet voldoende gegevens vinden om een goede schatting te maken over hoe het zal buigen en hoe dik ik het moet maken. Misschien is 3mm zat, maar het kan ook zijn dat dat met 2bar te ver uitpuilt, en misschien zelfs breekt. Verder moeten er nogal wat snufjes aan bevestigd worden, dus is het niet handig als het uitpuilt. Het beste zou zijn als het maximaal enkele milimeters buigt.

(even als zijtak: ik heb ook druk-, O2- en CO2-sensoren nodig, die op een schakelbord(soort supersize-printplaat) aangesloten kunnen worden. Suggesties?)

Bedankt voor de hulp en aandacht,

Peter

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Buigkracht plexiglas (/pmma/acrylaat/perspex)

(al het benodigde plexiglas 4 mm = €170, en rubber en ijzer is goedkoop, maar dat red je bij lange na niet met 4 aquaria van dezelfde maat).
Even uitgaande van de veronderstelling dat je met 2 bar 2 bar absoluut bedoelt, en daarmee een drukVERSCHIL van maximaal 1 bar: dat zijn ongeveer de drukverschillen waarbij vliegtuigramen werken. Hoe dik zijn die?

Dan een overweging: Je hebt toch ook overdrukloze bakken nodig. Bouw er een, en breng die langzaam op overdruk. Voel je je niet comfortabel met de doorbuiging van de platen, breng dan rondom een extra (steun)profieltje aan halverwege de hoogte van je bakken. Als de boel het dan nog niet houdt weet ik het niet meer.

Blijft de vraag: PET-vaatjes, zoiets als uit die water-automaten die tegenwoordig overaal staan, is dat niet een véél simpeler en goedkoper oplossing?
(even als zijtak: ik heb ook druk-, O2- en CO2-sensoren nodig, die op een schakelbord(soort supersize-printplaat) aangesloten kunnen worden. Suggesties?)
Ik ben mijn tuinbouwbedrijfje aan het afbreken. Voor een paar euro heb ik manometers voor je, als het tenminste niet op meer dan 0,1 bar nauwkeurig hoeft (en anders ijken hè....). Ik heb ook een Siemens CO2-meter/regelaar (tot 3000 ppm) maar die is met toebehoren toch nog wel €150 waard :D .
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer