Vlaamse studente wil geneeskunde studeren in nl

Reageer
Berichten: 1

Vlaamse studente wil geneeskunde studeren in nl

Hoi,

Zoals mijn topic het aangeeft ben ik een Vlaamse studente, die trouwens net is afgestudeerd als Bachelor in de Verpleegkunde en momenteel zelfs al werkt op een Intensive Care Unit. Heel graag zou ik dit jaar nog willen werken en volgend academiejaar geneeskunde willen studeren, liefst in NL en liefst nog eens in Maastricht (omwille van een aantal persoonlijke motieven).

Nu is mijn vraag vrij simpel: Wie moet ik contacteren ivm de toelatingseisen, maak ik wel kans om in NL te kunnen studeren? Van wat ik heb begrepen gaat het in NL om een uitlotingssysteem? Hoe kan ik ook kans maken om uitgeloot te worden? Zowel mijn humaniora als mijn bacheloropleiding heb ik afgewerkt met een onderscheiding.

Kortom, alle info is welkom en vooral waar en bij wie moet ik terecht? En moet dit alles voor een bepaalde datum?

Zijn er Vlaamse studenten die geneeskunde in NL zijn gaan studeren?

Alvast bedankt en vele groetjes uit Vlaanderen,

Fanny.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.409

Re: Vlaamse studente wil geneeskunde studeren in nl

Meestal is het zo dat nederlandse studenten naar belgie trekken vanwege het lotingssysteem, ze hebben namelijk weinig kans toegelaten te worden. Meestal is het zo dat een student met hoge punten automatisch wordt toegelaten, en dat diegene met mindere punten "geloot worden". Dit is natuurlijk niet altijd het geval. Ik dat dat studenten uit het middelbaar met een gemiddelde van 8 punten automatisch werden toegelaten, maar ik weet dus niet in welke mate men mensen uit belgie aanneemt.
Its supercalifragilisticexpialidocious!

Re: Vlaamse studente wil geneeskunde studeren in nl

als je tevens doelt op vrijstelling van bepaalde vakken...dan kan je het beste contact opnemen met de desbetreffende universiteit, maar ik vrees dat dit minimaal zal zijn. Voor de loting ben je nu volgens mij te laat...(voor mei aanmelden volgens mij) Veel informatie kan je tevens verkrijgen via ib-groep.

Berichten: 52

Re: Vlaamse studente wil geneeskunde studeren in nl

Ik heb gehoord dat Beglische studenten mits ze de juiste vooropleiding hebben gewoon met de Nederlandse loting mee kunnen doen. Maar dan nog wens ik je heel veel succes. Dit jaar zijn er iets van 399+mij kandidaten uitgeloot in Maastricht. Maar dat is overigens voor alle universiteiten in Nederland zo. Als het je om de locatie gaat zou ik het als Belgische student in Diepenbeek proberen. En verder vind je idd alle informatie op www.ib-groep.nl maar handiger is ze gewoon te bellen of bij een kantoor langs te gaan. Uit eigen ervaring blijkt dat dat veel effectiever is.

Groet.
And that's the way the coockie crumbles -Bruce Allmighty

Berichten: 3.165

Re: Vlaamse studente wil geneeskunde studeren in nl

Meestal is het zo dat nederlandse studenten naar belgie trekken vanwege het lotingssysteem, ze hebben namelijk weinig kans toegelaten te worden. Meestal is het zo dat een student met hoge punten automatisch wordt toegelaten, en dat diegene met mindere punten "geloot worden".
Deze uitspraak moet ik even nuanceren. :D

Degenen met de hoogste punten worden direct toegelaten, de meesten moeten loten.

Je moet (zoals gezegd), om aan de loting te ontsnappen, gemiddeld een 8 halen. Volgens mij is dit bij minder dan 10% van de leerlingen in 5/6-VWO het geval is (onder het VWO heb je in Nederland nog ongeveer 3 andere niveaus).

Verder verschilt die kans nogal van school tot school (verschil in moeilijkheidsgraad van de niet-centrale examens) en zijn er nog leerlingen die van de lagere niveaus komen (vmbo/havo) en zijn er nog leerlingen die 5- en 6-VWO in één jaar doen.

Ik vind 'mindere' punten dan ook wat kort door de bocht.

Antwoord op vraag: je kan gewoon meeloten. Ik heb hier eerder eens gelezen dat je als buitenlander in een vaste categorie komt, onafhankelijk van de cijfers. Je kan mbt die loting dus verder niets doen om jouw kans te vergroten of te verkleinen, het is een kwestie van geluk.

Ik zou niet rekenen op een vrijstelling aangezien je van de hogeschool verpleegkunde komt (lager niveau dan universiteit en ander programma).
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Berichten: 52

Re: Vlaamse studente wil geneeskunde studeren in nl

Ik heb hier eerder eens gelezen dat je als buitenlander in een vaste categorie komt, onafhankelijk van de cijfers. Je kan mbt die loting dus verder niets doen om jouw kans te vergroten of te verkleinen, het is een kwestie van geluk.


Volgens mij zijn dat alle buitenlanders behalve mensen die Belgie komen het Nederlands beheersen. Omdat deze een soortgelijke middelbare school hebben. Daarnaast is er nog een catogorie voor buitenlanders die minder dan 5% kans hebben om mee te kunnen doen. Maar zeker ben ik niet.
And that's the way the coockie crumbles -Bruce Allmighty

Reageer