Water essentieel voor leven, zegt men

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 373

Water essentieel voor leven, zegt men

Men zegt wel eens dat er ergens (daarmee bedoel ik: op andere planeten) alleen leven mogelijk is als er (vloeibaar) water is. Waarom? Dat is bij het aardse leven zo, dat wij water nodig hebben, maar waarom is het voor buitenaards leven ook zo dat er water moet zijn? Buitenaardse levensvormen kunnen toch vanalles zijn, en dus ook andere stoffen gebruiken dan wij hier hebben? Ik wil best geloven dat de scheikundige elementen (waterstof, helium, etc. ) dezelfde zijn, maar er kunnen elders toch andere verbindingen onstaan?

Hoe zit dit?

Berichten: 4.546

Re: Water essentieel voor leven, zegt men

Van wat ik heb gehoord gaat H20 heel makkelijk verbindingen aan met andere moleculen.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Berichten: 590

Re: Water essentieel voor leven, zegt men

Het is heel makkelijk om er allerlei moleculen en ionen in op te lossen, daardoor vinden vrijwel alle biochemische processen in het wat er plaats. En leven kan reductionistisch worden opgevat als het geheel aan deze biochemeische processen.

Het is natuurlijk mogelijk dat er ook andere moleculen zijn die eenzelfde rol als water kunnen vervullen, maar vanuit het antropogene perspectief denkt men dat water toch wel noodzakelijk is voor leven, we weten immers dat het met dat goedje al gelukt is..

Reageer