Voortplanten, waarom zouden we?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 7

Voortplanten, waarom zouden we?

Beste mensen,

Als amateur-filosoofje ben ik helemaal vastgelopen op de vraag; "Waarom planten wij ons überhaupt voort?"

Nachtenlang pieker ik me suf wat de zin van het leven is.. en ik ben nieteens somber gestemt, eerder euforisch vanwege het feit dat ik via grote omwentelingen gewoon weer uitkom bij de vraag waardoor ik besmet raakte met het filoso-virus. Ik weet dat een vraag beginnende met "waarom" moeilijk dan al niet onmogelijk wetenschappelijk beantwoord kan worden, maar ik vind dat té gemakkelijk pi.gif .

Ik weet in grote lijnen wel hoe het komt dat er leven is, maar hoe komt het dat dit leven wilt overleven, hoe komt het leven aan dat brede scala aan overlevings-skills, die ijzersterke wil om te leven en die gejaagde angst om te sterven? 8-)

Ik verwonder me om, en koester grote bewondering voor dit wereldomvattende natuur-fenomeen en weet (bijna) met zekerheid te zeggen dat ik dat altijd wel zal blijven doen al zou ik het 'geheim' weten, en het lijkt me ook logisch dat de "fijngevoelig denkende mensch" het goed zal doen om dit te weten. Hoe komt die vraag anders in ons op? :D

Ik hoop dat er hier iemand rondzwerft die serieus met me mee wilt denken, of me zelfs een stapje verder kan helpen, zodat ik eindelijk weer 's wat nachtrust vind. :D

MvG

Aardbever.

Berichten: 4.546

Re: Voortplanten, waarom zouden we?

Simpel: het is onderdeel van onze natuur, ons instinct zeg maar. Het is gewoon iets wat we doen, wat bij ons dieren hoort (ja we zijn dieren, niks mis mee). Zo overleven we.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Berichten: 12.262

Re: Voortplanten, waarom zouden we?

Ik vind het ook een buitengewoon interessante kwestie, vooral in perspectief van moderne tijden.

Dat voortplanten, en liefts zo hard mogelijk, genetisch hardcoded gedrag is voor iedere soort lijkt me logisch, soorten zonder de neiging tot voorplanten zijn inmiddels wel uitgestorven.

Het lijkt er echter op dat de (westerse) mens al aardig in staat is dit gedrag met ratio te overrulen. Kijk je om je heen in nederland, dan hebben mensen geen, 1, 2 of 3 kinderen, meer is onderhand echt een uitzondering. De genetische drang tot -maximaal- voortplanten lijkt daarmee niet meer te resulteren in gedrag.

Ik vermoed dat het er voor een deel mee heeft te maken dat van oorsprong sex en voortplanting onlosmakelijk verbonden waren, maar dat nu niet meer zijn. De sexdrive is er nog wel, maar door voorbehoedsmiddelen is deze losgekoppeld van de gevolgen. Wat dat betreft kun je je ook afvragen wat mensen precies motiveert om alsnog enkele kinderen te nemen - genetisch aangelegd gedrag lijkt ons daar niet echt toe te dwingen.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Voortplanten, waarom zouden we?

Het lijkt er echter op dat de (westerse) mens al aardig in staat is dit gedrag met ratio te overrulen. Kijk je om je heen in nederland, dan hebben mensen geen, 1, 2 of 3 kinderen, meer is onderhand echt een uitzondering. De genetische drang tot -maximaal- voortplanten lijkt daarmee niet meer te resulteren in gedrag.
Volgens mij is de drang naar voortplanten er nog steeds. Alleen kan je in de huidige samenleving niet makkelijk 'overleven' met 4 of meer kinderen. En natuurlijk heeft anti-conceptie daar ook een groot aandeel in. Stel je voor dat we alles in overvloed hebben dan zouden we er ook maar op los kweken zoals konijnen. Het feit dat we dit niet doen is enkel omdat het anders niet meer leefbaar is en dan zorgen we zelf weer dat onze 'overlevingskansen' weer verkleinen.

Maar de vraag is zeker fascinerend waarom genen zich per sé willen doorgeven.

Berichten: 7.068

Re: Voortplanten, waarom zouden we?

Maar de vraag is zeker fascinerend waarom genen zich per sé willen doorgeven.
Zo verschrikkelijk mysterieus zou dat toch niet moeten zijn...

Stel je hebt in een soort twee vormen van een gen: de ene vorm zorgt ervoor dat het organisme zich wil voortplanten, de andere zorgt ervoor dat het organisme dat niet wil. Welke van deze twee vormen denk je dat voor de meeste nakomelingen zorgt? (er even vanuit gaande dat de vormen van het organisme verder hetzelfde zijn natuurlijk.)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Voortplanten, waarom zouden we?

Maar waarom wil dat ene gen zich dan voortplanten?

Berichten: 7.068

Re: Voortplanten, waarom zouden we?

Maar waarom wil dat ene gen zich dan voortplanten?
Je doet net of een gen bewust een keuze maakt. Genen hebben geen 'wil'. Het geobserveerde verschijnsel is slechts een gevolg van het feit dat een genenpakket dat niet leidt tot een organisme met de drang om zich voort te planten niet zal blijven bestaan. De enige genenpakketten die overblijven zijn de genenpakketten die wel leiden tot een voortplantend organisme, waardoor het lijkt alsof genen zich willen voortplanten.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Voortplanten, waarom zouden we?

"Waarom planten wij ons überhaupt voort?"
Dus jouw antwoord is dat het 'gewoon' een logische evolutie is?

Het zal wel zo zijn natuurlijk, maar als je er dieper over nadenkt blijft het wel vreemd.

Berichten: 7.068

Re: Voortplanten, waarom zouden we?

Het zal wel zo zijn natuurlijk, maar als je er dieper over nadenkt blijft het wel vreemd.
Nee.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Voortplanten, waarom zouden we?

Nee.
Je geeft niet op :D

Vind je het niet vreemd dat een combinatie van enkele atomen/moleculen zich wil doorgeven in een kopie van zichzelf? Wat is hun drijvende kracht? Waarom willen ze zich doorgeven? Wat is het nut dat er een kopie van die atomengroep bestaat?

Berichten: 7.068

Re: Voortplanten, waarom zouden we?

Je geeft niet op :D
Dat gaat zo wel gebeuren hoor als ik er van overtuigd ben dat je niet kunt of wilt snappen wat ik je probeer te vertellen.
Vind je het niet vreemd dat een combinatie van enkele atomen/moleculen zich wil doorgeven in een kopie van zichzelf?
'Wil' is niet aan de orde. Het gebeurt gewoon (gevolg van de wetten van de natuur die we hebben) en we hebben al behandeld waarom dit soort structuren blijven bestaan.
Wat is hun drijvende kracht?
De natuurwetten. Zelfs de meest doorgewinterde creationist heeft God niet actief nodig voor het blijven bestaan van dit soort structuren (wel voor het ontstaan van dit soort structuren, maar dat is een ander verhaal).
Waarom willen ze zich doorgeven?
De natuurwetten. Wederom, 'willen' heeft hier niks mee te maken.
Wat is het nut dat er een kopie van die atomengroep bestaat?
'Nut' heeft er ook niks mee te maken... zie de eerdere verklaring: atoomgroepen die dit doen blijven bestaan. Atoomgroepen die dit niet doen gaan verloren.

Gebruikersavatar
Berichten: 7

Re: Voortplanten, waarom zouden we?

Cycloon schreef:Je geeft niet op :D

Vind je het niet vreemd dat een combinatie van enkele atomen/moleculen zich wil doorgeven in een kopie van zichzelf? Wat is hun drijvende kracht? Waarom willen ze zich doorgeven? Wat is het nut dat er een kopie van die atomengroep bestaat?
Konijnen staan bekend om hun gedreven voortplantingsgedrag waaruit per worp gemiddeld 5 jongen geboren worden, dit aantal kan oplopen tot 12 afhankelijk naarmate de omvang van hun territorium, waarvan de vrouwtjes na 3mnd. geslachtsrijp zijn en gemiddeld 5 nestjes per jaar werpen. Van deze nestjes zullen zich de meeste konijnen ook weer in no-time voortplanten, en enkele anderen zullen als prooi dienen, so far so good. Bij insekten zie je dat dieren die zich in grote aantallen re-produceren(honderden per generatie) twee punten hebben die hier opvallen; 1) ze werken nauw samen om te overleven; 2) een groot aantal zal als prooi dienen en vaak al in den beginnen als larve.

Zo zit ons eco-systeem in elkaar. Leven en laten leven-cyclus.

Dit ecosysteem van leven en laten leven is een gevolg van het ontstaan van de aarde welke op zijn beurt het gevolg is van het ontstaan van ons zonnestelsel welke weer het gevolg is van het ontstaan van ons sterrenstelsel welke weer het gevolg is van het ontstaan van zijn sterrenstelsel-cluster etc. etc. tot aan de big bang.

Het antwoord op de vraag waarom zijn wij gedreven om te overleven ligt naar alle waarschijnlijkheid in het geheim van de Big Bang(De Onbewogen Beweger) en waar deze vandaan komt(mits je gelooft dat dat de oorsprong of oersprong van het leven is). Het Heelal expandeerd, en zolang het dat doet, doen wij dat ook. En zolang wij de oorzaak van de Big Bang niet kunnen verklaren, zullen wij waarschijnlijk de vraag naar de zin van het leven /overleven niet kunnen beantwoorden...

Zoiets? 8-)

Gebruikersavatar
Berichten: 7

Re: Voortplanten, waarom zouden we?

Als nut en wil er niks mee te maken zouden hebben dan zou ons soort niet meer bestan toch? Wij zijn geen 'hersenloze' pantoffeldiertjes en al het leven over één kam scheren is niet echt realistisch. Dus laten we maar bij onszelf blijven, wij mensen hebben een wil om te overleven, wij mensen vormen daar allerlei ingewikkelde culturen en tradities omheen en vieren de geboorte van zo'n kind met veel bombarie en vieren vervolgens elk jaar het heuglijke feit dat het kind op die datum op aarde werd geworpen, om later in de biologie-klas te leren dat het leven zin- en nutteloos is en alleen maar bestaat dankzij een harde knal in een (vermoedelijk) gunstige ruimte, waarvan we niet met zekerheid kunnen stellen dat die ooit werkelijk heeft plaatsgevonden... 8-) Lang zal Pietje leven in de gloria..

Ik blijf het toch best gek vinden.. vooral als je je bedenkt dat met name de mens sterk geneigd is deze planeet met diens grillige klimaat te willen ontvluchten.. zelf zo sterk dat we ons soort economisch verlammen zodat we dat geld kunnen steken in het vervaardigen van vervoer en materiaal waarmee we op die onherbergzame planeet kunnen rondcrossen met allerlei overschatte ideetjes om er o.a. een veilig toevluchtsoord van te maken :D

Da's toch best een groot verschil met het pantoffeldiertje.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Voortplanten, waarom zouden we?

Dat gaat zo wel gebeuren hoor als ik er van overtuigd ben dat je niet kunt of wilt snappen wat ik je probeer te vertellen.
Goh ik wil en kan het snappen hoor. Ik begrijp ook best dat bepaalde zaken nu eenmaal gebeuren omdat natuurwetten dat voorschrijven. Al lijkt het mij dat die natuurwetten bij complexe organismen vaak niet meer zo logisch overkomen. Er zijn natuurlijk nog meer 'waarom' die je hier kan gaan stellen.

Bv: Waarom hebben 2 organismen de drang om met mekaar voor nakomelingen te zorgen? Daar hebben natuurwetten naar mijn mening niks meer te zoeken. Daarvoor moet je zoiets als 'wil' toevoegen. Dat een bacterie zich gewoon in 2 splits kan je nog wel vanuit natuurwetten gaan verklaren, maar dat 2 mensen samen in bed kruipen kun je daarmee niet verklaren lijkt mij.

Berichten: 7.068

Re: Voortplanten, waarom zouden we?

Als nut en wil er niks mee te maken zouden hebben dan zou ons soort niet meer bestan toch?
Onjuist. Het is prima mogelijk om evolutie simulaties te maken waarin bepaalde soorten wel blijven bestaan en andere niet ondanks dat "wil" of "nut" er niet aan te pas komt.
wij mensen hebben een wil om te overleven
Hoezo? Mensen proberen net als alle andere organismen te overleven. Hebben alle organismen dan de wil om te overleven? Het feit dat er bij mensen allerlei complexe gedragingen om dit oerconcept gebouwd zijn, maakt het nog niet minder een oerconcept en maakt het ook niet meer 'wil'. Mensen, net zoals alle andere organismen, maken geen bewuste keus om te overleven. Het zit in het organisme ingebakken (of God dit concept er ingebakken heeft, of dat dit ontstaan is in de natuur doet niet terzake).
Daar hebben natuurwetten naar mijn mening niks meer te zoeken. Daarvoor moet je zoiets als 'wil' toevoegen. Dat een bacterie zich gewoon in 2 splits kan je nog wel vanuit natuurwetten gaan verklaren, maar dat 2 mensen samen in bed kruipen kun je daarmee niet verklaren lijkt mij.
Mijn enige advies in deze is het volgende: probeer eens voor jezelf helder te krijgen wat deze 'wil' dan volgens jou is (in plaats van de 'black box' die het nu is voor alle dingen die je even snel verklaard wil hebben). Op basis waarvan kiezen die twee mensen samen in bed te kruipen?

Gesloten