Quantum criticality found in a simple liquid

Moderator: Astro

Reageer
Berichten: 8.614

Quantum criticality found in a simple liquid

A team from the Low Temperature Laboratory, Royal Holloway, University of London, has discovered a breakdown of the standard theoretical model of strongly interacting fermions in liquid 3He films.


Lees meer ... Physics.org

Lees de abstract van het oorspronkelijke artikel
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Re: Quantum criticality found in a simple liquid

A team from the Low Temperature Laboratory, Royal Holloway, University of London, has discovered a breakdown of the standard theoretical model of strongly interacting fermions in liquid 3He films.


Interessante materie. Zijn we al doorgedrongen tot de ziel van god, of weerspiegeld dit gods huid soms?

Berichten: 4.546

Re: Quantum criticality found in a simple liquid

Wat heeft dit in vrédesnaam met "God" te maken, wat je ook met de term "God" hier bedoelt.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Re: Quantum criticality found in a simple liquid

Wat heeft dit in vrédesnaam met "God" te maken, wat je ook met de term "God" hier bedoelt.

Ik sloeg bewust een aantal stappen over Assassinator. Bij deze:


De materie gedraagt zich, zoals bevestigd door de fantastische experimenten in de topicstart, op fundamenteel mysterieuse wijze. Atomen lijken letterlijk onder onze instrumenten 'weg te kruipen' zonder acht voor de beperkingen van tijd en ruimte, laat staan de beperkingen opgelegd door gangbare opvattingen over de thermodynamica. Ze laten zich - om het plat uit te drukken - niet vastleggen, zelfs onder omstandigheden waarbij ze volgens alle gangbare redelijkheid 'geen kant op' kunnen. Zij lijken te 'leven' in zekere zin.


Ik stelde me nu voor dat we het onderzoek naar deze materie als analoog zouden kunnen beschouwen aan onderzoek naar bijvoorbeeld de samenstelling van de huidcellen van een persoon. Mijn denkbeeld was dat de huid van die persoon zich, wegens 'jeuk' bijvoorbeeld, steeds meer zou gaan bewegen naarmate onze instrumentatie er dieper in doordringd, waardoor ons zicht op die huid zou vertroebelen in plaats van verbeteren. Maar als de patient dood zou zijn, (of, in de analogie, de temperatuur van de materie zich op het absolute nulpunt zou bevinden) zo zouden we mogen verwachten, dan zou dit probleem wegvallen en zouden we de cellen kunnen blootleggen. Echter, tot onze stomme verbazing blijkt de materie nooit 'dood' of bewegingsloos te zijn, maar juist vol van onvoorstelbare beweeglijkheid, ondanks de te verwachten totale afwezigheid daarvan.


Als nu de cosmische manifestatie een lagere energie van god zou zijn, te beschrijven als de 'huid' van god, dan zouden we beweging van deze atomen ten gevolge van de 'zero-point energie' kunnen beschouwen als bewegingen van de 'huid van god' die hooguit slechts dood schijnt te zijn, maar het bij nader inzien absoluut niet is.


Maar goed het is wellicht een hele omweg om aan de hand van het onderzoek in de topicstart een dergelijk beeld voor ogen te krijgen, en mijn opmerking was daarom erg vrij, maar misschien dat je vraag toch (voor een deel) beantwoord is.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Quantum criticality found in a simple liquid

Soms is het inderdaad makkelijker om iets wat hedendaagse wetenschappers (nog) niet kunnen uitleggen als een sein dat God of iets anders bestaat te zien.

Re: Quantum criticality found in a simple liquid

Soms is het inderdaad makkelijker om iets wat hedendaagse wetenschappers (nog) niet kunnen uitleggen als een sein dat God of iets anders bestaat te zien.


'Gemak' heeft er in dit geval niets mee te maken. Het is enkel frivole speculatie.

Berichten: 4.546

Re: Quantum criticality found in a simple liquid

Daar is uiteraard niets mis mee, maar dan nog lijkt het me zinnig om af te vragen waar deze speculatie op gebasseerd is en wat je ermee opschiet. Je kan namelijk over alles speculeren, letterlijk alles.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Re: Quantum criticality found in a simple liquid

Daar is uiteraard niets mis mee, maar dan nog lijkt het me zinnig om af te vragen waar deze speculatie op gebasseerd is en wat je ermee opschiet. Je kan namelijk over alles speculeren, letterlijk alles.


Inderdaad, maar speculatie over de mogelijk betekenis, implicaties en duiding van de hoogst opmerkelijke waarnemingen in de deeltjesfysica in de afgelopen jaren vind ik altijd veel interessanter dan bijvoorbeeld speculatie over de voetbalcompetitie ofzo.

Berichten: 286

Re: Quantum criticality found in a simple liquid

Inderdaad, maar speculatie over de mogelijk betekenis, implicaties en duiding van de hoogst opmerkelijke waarnemingen in de deeltjesfysica in de afgelopen jaren vind ik altijd veel interessanter dan bijvoorbeeld speculatie over de voetbalcompetitie ofzo.
Ramen zemen en nuchter naar buiten kijken, Mechanieker. Dat kan ik je aanbevelen.
Hoedt u voor de afgoden der kuisheid, dankbaarheid en gehoorzaamheid

Reageer