Grijs

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter

Grijs

wit en zwart zijn geen kleuren omdat bij wit alle kleuren worden teruggekaatst en bij zwart alle kleuren worden geadsorbeert

is grijs dan een kleur?

Berichten: 416

Re: Grijs

Grijsje schreef:wit en zwart zijn geen kleuren omdat bij wit alle kleuren worden teruggekaatst  en bij zwart alle kleuren worden geadsorbeert

is grijs dan een kleur?
Grijs is een mengsel van zwart en wit, dus je zou verwachten dat grijs dan ook geen kleur is. Maar het is raar maar waar het antwoord of grijs nou wel of geen kleur is is JA. Dat komt omdat grijs alle kleuren voor een deel terugkaatst en voor het andere deel absorbeert. Naarmate de kleur grijs donkerder wordt, absorbeert het steeds meer kleur en bij lichter juist andersom.

Alleen weet ik niet tot wat voor soort kleur grijs nou behoort, het is zeker niet een primaire of een secondaire kleur, en een tertiaire kleur(zoals bruin bij verf) is het ook niet.

Weet iemand wat voor benamingen van kleur er nog meer zijn dan primair, secondair en tertiar?

Berichten: 106

Re: Grijs

bats schreef:
Grijsje schreef:wit en zwart zijn geen kleuren omdat bij wit alle kleuren worden teruggekaatst  en bij zwart alle kleuren worden geadsorbeert

is grijs dan een kleur?
Grijs is een mengsel van zwart en wit, dus je zou verwachten dat grijs dan ook geen kleur is. Maar het is raar maar waar het antwoord of grijs nou wel of geen kleur is is JA. Dat komt omdat grijs alle kleuren voor een deel terugkaatst en voor het andere deel absorbeert. Naarmate de kleur grijs donkerder wordt, absorbeert het steeds meer kleur en bij lichter juist andersom.

Alleen weet ik niet tot wat voor soort kleur grijs nou behoort, het is zeker niet een primaire of een secondaire kleur, en een tertiaire kleur(zoals bruin bij verf) is het ook niet.

Weet iemand wat voor benamingen van kleur er nog meer zijn dan primair, secondair en tertiar?
http://www.eurofuchsia.org/ned/ne_unikl.htm Verf ze.... :wink:

Berichten: 416

Re: Grijs

TuuT schreef:
bats schreef:
Grijsje schreef:wit en zwart zijn geen kleuren omdat bij wit alle kleuren worden teruggekaatst  en bij zwart alle kleuren worden geadsorbeert

is grijs dan een kleur?
Grijs is een mengsel van zwart en wit, dus je zou verwachten dat grijs dan ook geen kleur is. Maar het is raar maar waar het antwoord of grijs nou wel of geen kleur is is JA. Dat komt omdat grijs alle kleuren voor een deel terugkaatst en voor het andere deel absorbeert. Naarmate de kleur grijs donkerder wordt, absorbeert het steeds meer kleur en bij lichter juist andersom.

Alleen weet ik niet tot wat voor soort kleur grijs nou behoort, het is zeker niet een primaire of een secondaire kleur, en een tertiaire kleur(zoals bruin bij verf) is het ook niet.

Weet iemand wat voor benamingen van kleur er nog meer zijn dan primair, secondair en tertiar?
http://www.eurofuchsia.org/ned/ne_unikl.htm Verf ze.... :wink:
Wat wil je daarmee bedoelen?

Berichten: 22

Re: Grijs

alvast bedankt voor de uitleg

als je nog zou tegenkomen waartoe grijs behoort...

bestaan er nog ander groepen dan prim sec en tert kleuren?

xxxx

Berichten: 22

Re: Grijs

men zegt hier dat grijs een kleur is,

maar als je deze uitleg volgt dan bestaat grijs toch uit alle kleuren?

x

Gebruikersavatar
Berichten: 481

Re: Grijs

Grijs kun je onderverdelen in "grijswaarden" ook wel toontrappen

genoemd, denk hierbij maar eens aan je TV die je op zwart-wit zet.

Alle kleuren hebben een "grijswaarde" en zo heeft bv. Blauw een

donkerder grijswaarde dan geel. De kleurtabel die Tuut gaf is wel een érg

simpele, de zgn. "Ral" tabel omvat al meer dan 1000den kleuren.

maar hier zijn ook weer verschillende modellen van, bv. Twee tegen

mekaar geplakte kegels, (boven wit onder zwart en de uiterste randen

de basiskleuren) of een staafmodel (boven zwart onder wit) of een kubus

model, elk met zijn eigen voordelen. Als je écht meer wilt weten over

kleur en hun toepassingen raadt ik je aan eens te zoeken naar het

boek van Johannes Itten "Kleurenleer" uitgegven door Cantecleer.

ISBN 90 213 0058 3

Naast primaire kleuren en tertiare kleuren bestaan en natuurlijk ook

Complementaire kleuren (rood-groen, geel-blauw) daarnaast bestaat er

ook nog simultaankleuren hiermee bedoelen we het verschijnsel dat ons

oog bij een gegeven kleur altijd tegelijkertijd, dus simultaan de

komplementaire kleur verlangt en hem zelfs oproept wanneer deze niet

gegeven is.
Het leuke van rondzwerven is dat je nooit buiten spel kan staan.

(Charles m. Schulz, Snoopy's wijze waarheden. 1984)

Berichten: 88

Re: Grijs

Pas even op dat dit helemaal niets met natuurkunde te maken heeft, maar meer met kunst. Fysisch gezien is kleur licht met een bepaalde golflengte. Het hele primaire/secundaire/tertiare kleurenverhaal is meer iets dat voor drukkers en schilders interessant is.

Gebruikersavatar
Berichten: 481

Re: Grijs

Daar heb je gelijk in maar aan de andere kant word het wel toegepast.

bv. groene uniformen in ziekenhuizen - rustgevend. ect.

psychisch gezien, ........... ook wetenschap. :wink:
Het leuke van rondzwerven is dat je nooit buiten spel kan staan.

(Charles m. Schulz, Snoopy's wijze waarheden. 1984)

Gebruikersavatar
Berichten: 153

Re: Grijs

Volgens mij is grijs gewoon wit met lage intensiteit. Zonder referentie kun je m.i. dan ook niet zeggen of iets wit is of grijs.

Berichten: 16

Re: Grijs

Ik zou zeggen dat wit ook een kleur is. Namelijk een kleur die op alle golflengten van het zichtbare spectrum straling uitzendt.

Ik maak zelf de vergelijking met geluid. Een specifieke primaire kleur (rood bijvoorbeeld) zou je dan kunnen vergelijken met een sinustoon. En zo kun je een signaal waar alle frequenties in zitten ruis noemen. Ruis is dus een willekeurig (random) signaal. Grappig genoeg maakt men bij geluid onderscheid tussen witte (vlak spectrum) en roze (iets minder hoog) ruis. Dit is afgeleid van het lichtspectrum.

Zwart zou ik dan geen kleur noemen, omdat hierbij geen straling is. Net zoals stilte geen geluid is.

Berichten: 22

Re: Grijs

wit is GEEN kleur omdat het alle kleuren van de regenboog bevat

maar nu terug naar grijs...

wit is geen kleur, zwart ook niet,

wat moet ik vertellen als ze mij vragen "is grijs een kleur?"

Gebruikersavatar
Berichten: 481

Re: Grijs

Ik zou zeggen grijs is ook geen kleur, het is een mengeling van

zwart en wit.

Wat ik wel frapant vind, is dat je als alle kleuren "mengt" met licht

je wit licht krijgt. Doe je dit met b.v. verf, dat je dan uitkomt

op zwart.

Om eens lekker spiritueel te worden klopt dit natuurlijk

als een bus! :shock:

Aarde - Geest
Het leuke van rondzwerven is dat je nooit buiten spel kan staan.

(Charles m. Schulz, Snoopy's wijze waarheden. 1984)

Berichten: 88

Re: Grijs

Natuurkundig gezien is grijs een kleur die alle soorten licht met dezelfde kans absorbeert of reflecteerd. Als deze kans 1 is noemen we het wit, als deze kans 0 is noemen we het zwart, en anders is het grijs. Alle "zwarte" en "witte"dingen zijn dus grijs, natuurkundig gezien. Zoek maar eens op "Grijze straler".

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Grijs

Wit bestaat natuurkundig gezien eigenlijk ook niet. Zwart zou nog kunnen, dat is totale afwezigheid van licht (geen fotonen) of een 100% absorberend oppervlak. Maar wit? 0% absorberend is totaal reflecterend en dat is een spiegel, geen wit. En bij wit licht kun je altijd nóg meer fotonen hebben (nog helderder).

Wat is eigenlijk het verschil tussen een spierwit oppervlak en een spiegel, de verstrooing van het licht? Een wit oppervlak is waarschijnlijk groffer, waardoor de weerkaatsing veel meer diffuus wordt?
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Reageer