Springen naar inhoud

Onderzoek naar utopia.

• Log in om te kunnen reageren

Heet Staal

Heet Staal

• >25 berichten
  • 88 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 september 2007 - 14:26

Beste mensen,

Misschien hebt u ooit van Utopia gehoord?
:D
Utopia is een virus, dat begint bij jezelf. Het is een filosofie, een wens, een geloof. Alles kan Utopia zijn, of het begin van Utopia betekenen. Utopia is zoeken naar waar het misging, en beter willen doen. Perfectie is onbereikbaar, maar je kan er naar streven. Je ziet de wereld zoals hij is, maar ook hoe het zou moeten zijn. Wens jezelf en anderen Utopia toe, het is 't begin ervan, wacht niet tot Kerstmis of St-Valentijn. Voor je het weet is het virus verspreid, misschien komt het nog eens bij je terug. Utopia is net zoals wetenschap, een kind van de gedachte. :D
8-)
Grtz
["HEET STAAL" was op dit forum voorheen bekend onder de naam "ARWIN RUMMEL".]

Beide zijn van dit forum verdwenen, bedankt voor niets!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Johan_vd

Johan_vd

• >100 berichten
  • 245 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 september 2007 - 17:58

Mooie wens, maar aangezien veel mensen jaloers zijn op wat een ander heeft lijkt me dit een onbereikbaar doel. Ook als ik naar mezelf kijk schiet ik hierin dik tekort. Ik denk niet dat je met dit topic mensen in beweging zet :D Ons kapalistische systeem zet dat ook absoluut niet in werking. Managers verdienen geld over de ruggen van andere mensen. Natuurlijk lang niet allemaal, maar goed.. En de privatisering van ziekenhuizen e.d. is ook niet echt bevordelijk. Ik zou een gooi doen naar het kabinet 8-) Ik moet de eerste nog tegenkomen die echt wat wil doen aan de exhorbitante salarissen van directeuren etc. en er niet zelf een slaatje uit wil slaan. Utopia is een wens die niet uitgevoerd kan worden door de mens. Het streven blijft natuurlijk mooi. :D

Mark-H

Mark-H

• >25 berichten
  • 67 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 september 2007 - 18:03

Misschien hebt u ooit van Utopia gehoord?
Utopia is een virus, dat begint bij jezelf. Het is een filosofie, een wens, een geloof. Alles kan Utopia zijn, of het begin van Utopia betekenen. Utopia is zoeken naar waar het misging, en beter willen doen. Perfectie is onbereikbaar, maar je kan er naar streven. Je ziet de wereld zoals hij is, maar ook hoe het zou moeten zijn. Wens jezelf en anderen Utopia toe, het is 't begin ervan, wacht niet tot Kerstmis of St-Valentijn. Voor je het weet is het virus verspreid, misschien komt het nog eens bij je terug. Utopia is net zoals wetenschap, een kind van de gedachte.

Utopia is voor mij een onbereikbaar ideaal dat niet geboren wordt uit een gedachte.
Wat jij omschrijft is voor mij *het beeld* dat een individu van utopia kan hebben.
Een beeld van iets is nog niet de essentie ervan.

Ik denk zelfs dat deze misvatting oorzaak is van (onbedoelde) betweterigheid.
Als jij denkt dat je Utopia kent, wil je daar iedereen van gaan overtuigen.
Ik ken groepen die dat doen, en persoonlijk vind ik dat niet altijd even prettig...
(net als in je andere post over de vorm van jihad waar jij je vraagtekens bij plaatst).

NB
Utopia als onbereikbaar ideaal poneren impliceert een bestaan daarvan, en daarover kun je natuurlijk debatteren; net als het bestaan van een Godheid. Als je dat niet accepteert, en je gelooft dat iedereen eigen doelen mag uitzoeken, dan kom je volgens mij toch altijd op strijd uit, want niet iedereen wil hetzelfde en toch willen velen ook dingen voor anderen (hoe goed bedoeld ook, als het al niet uit machtswellust is).
--- een vraag is vaak sterker dan een antwoord; stelligheid is vaker destructief dan constructief ---

Heet Staal

Heet Staal

• >25 berichten
  • 88 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 september 2007 - 10:38

Utopia is alleen "bereikbaar" ALS je het wenst, en blijft wensen, DAT is de zin van mijn betoog.
Utopia overkomt je niet zomaar, je wordt erdoor aangetrokken of niet.

Happy Rotter

Happy Rotter

• 0 - 25 berichten
  • 8 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 september 2007 - 12:24

Je beschrijft hier “Utopia” als een mem(e).

Lang voordat Thomas More deze term gebruikte, hadden mensen al fantasieën en visioenen over een betere (ideale, perfecte) inrichting van de wereld.
Ook op het persoonlijk vlak hebben zij (wij) wensen tot verbetering van hun (onze) situatie.

Volgens mij is het een algemeen menselijk principe; belangrijk, maar niet mysterieus.
Onttoverend

Heet Staal

Heet Staal

• >25 berichten
  • 88 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 september 2007 - 23:34

Happy Rotter,
Wat een mooi woord: meme. ("meme" op Wikipedia(nl))

U zegt ook:

Volgens mij is het een algemeen menselijk principe; belangrijk, maar niet mysterieus.

Net mijn punt, ik vind het dan ook doodnormaal.
:D

thermo1945

thermo1945

• >1k berichten
  • 3112 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 18 september 2007 - 22:22

... want niet iedereen wil hetzelfde en toch willen velen ook dingen voor anderen ....

Hoe je ook je best doet, je kunt het nooit iedereen naar zijn zin maken.
Krijg het Utopia! (Een antiverwensing)

ypsilon

ypsilon

• >5k berichten
  • 11085 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 september 2007 - 10:44

Dit is geen (voldoende) wetenschappelijke discussie. Daarom verplaatst naar het WSF Café.

Heet Staal

Heet Staal

• >25 berichten
  • 88 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 september 2007 - 00:55

Dat is zo geworden, ja. No problemo! :D

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures