[optica] Spiegeleffect Onder Water

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 40

[optica] Spiegeleffect Onder Water

Een vis zwemt onderwater. De sommige lichtstralen gereflecteerd door de vis zullen de kritische hoek bereikt hebben en

dus volledige teruggekaatst worden in het water. Stel nu dat ik op een plaats in het water zit waar die teruggekaatste

lichtstralen langskomen. Ga ik dan die vis boven water zien zwemmen? Dus met andere woorden fungeert dan het

wateroppervlak als een spiegel. Of worden die lichstralen verdoezeld door andere lichstralen die van de lucht naar het

water gaan? Of wordt de vis gewoon schijnbaar doorzichtig door deze stralen.

P.S. Ik ga uit van een perfect vlak wateroppervlak

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: [optica] Spiegeleffect Onder Water

andy083 schreef:Een vis zwemt onderwater. De sommige lichtstralen gereflecteerd door de vis zullen de kritische hoek bereikt hebben en

dus volledige teruggekaatst worden in het water. Stel nu dat ik op een plaats in het water zit waar die teruggekaatste

lichtstralen langskomen. Ga ik dan die vis boven water zien zwemmen? Dus met andere woorden fungeert dan het wateroppervlak als een spiegel.
ja.
Of worden die lichtstralen verdoezeld door andere lichstralen die van de lucht naar het

water gaan? Of wordt de vis gewoon schijnbaar doorzichtig door deze stralen.
deze twee dingen lijken wel een beetje op elkaar. Probeer het uit voor een redelijk spiegelende winkelruit. Hoe donkerder de etalage, hoe minder het beeld van de straat "verdoezeld" wordt. En je ziet de lichtstralen uit de etalage zelf, en de weerspiegelde van de straat, dus ook door elkaar heen, waardoor je zou kunnen zeggen dat een en ander "doorzichtig" lijkt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Re: [optica] Spiegeleffect Onder Water

Ik heb een spiegel onderwater geplaatst, en mijn vinger in het water gedaan. Het lijkt net een knakworstje met 2 nagels. Maar hoe komt dit eigenlijk:?:

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: [optica] Spiegeleffect Onder Water

Wat je dan ziet is allemaal sterk afhankelijk van hoe je voorwerpen en spiegels onder water plaatst, en uit welke richting je er dan naar kijkt. Kortom, eigenlijk geen zinnig antwoord op je vraag te geven. Uitleggen waaro een stok geknakt lijkt als die door een wteroppervlak hjeengestoken wordt is een stuk eenvoudiger. En als je dat principe goed begrijpt, snap je misschien ook je knakworsten.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer