Stoichiometrie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 219

Stoichiometrie

Hallo,

School is weer begonnen en we beginnen meteen zeer fijn ... met stechiometrie ..

Ik zie dat dus NOOIT zelf ..

We moeten nu 6 vraagstukken oplossen en ik wou er vandaag eentj proberen 'de gemakkelijkste' ..

Maar die kan ik dus al duidelijk niet .. ging ik naar die erachter .. zat ik ook mee vast!

Ik zal er hier ééntj zetten, misschien kan ik aan de hand van jullie hulp bij deze ene de rest oplossen.



Opgave : Hoeveel m³ lucht (21v% O2; T = 22°C en p=970 hPa) wordt gebruikt bij de verbranding van 150 ml methanol (δ = 0,792 kg/l)



Ik begin steeds met de reactievgl ;

2 CH3OH + 3O2 ---> 2 CO2 + 4H2O; maar nu zit ik eig vast met het feit.. mag ik de voorgetallen nu beschouwen als aantal mol ?

Ik heb al het volgende uitgerekend (kan ik niet veel mis meedoen)

m CH
3
OH =
δ . V = 0,792 . 150.10-3 = 0,1188 kg = 118,8 g



Maar hoe nu verder?



Alvast bedankt !


Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Stoichiometrie

Opgave : Hoeveel m³ lucht (21v% O2; T = 22°C en p=970 hPa) wordt gebruikt bij de verbranding van 150 ml methanol (δ = 0,792 kg/l)


Gebruiken jullie niet ρ voor dichtheid, en grote L voor liter??
Ik begin steeds met de reactievgl ;

2 CH3OH + 3O2 ---> 2 CO2 + 4H2O

maar nu zit ik eig vast met het feit.. mag ik de voorgetallen nu beschouwen als aantal mol ?
Nououou, bijna 8-) : als VERHOUDINGEN van de molen. Je schrijft hier dat je voor de verbranding van 2 mol methanol 3 mol zuurstofgas nodig hebt. (en dus voor bijv 0,10 mol methanol 0,15 mol zuurstofgas, etc)
Ik heb al het volgende uitgerekend (kan ik niet veel mis meedoen)

m CH3OH = δ . V = 0,792 . 150.10-3 = 0,1188 kg = 118,8 g


en die klopt wel. Zie je nou aan de hand daarvan kans te bepalen hoeveel mol methanol je hebt?

(PS, het is stoichiometrie)

(PPS: applaus voor de poging om de formules netjes te schrijven met subscripten en zo: maar dat zul je iets systematischer moeten aanpakken, want wat je daar had zitten prutsen..... :D )
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 219

Re: Stoichiometrie

Ow sorry; in onze getypte cursus van de leekracht staat ook Stechiometrie ! :D

En mol van CH3OH : n = m/Mr = 118,8 g / 32,049 g/mol = 3,706823.. mol

Dus als ik je goed begrijp .. heb je ook 5,56023588.. mol O2 ?



(Srry voor de hoeveelheid aan komma's, maar tussen onze bewerkingen mogen we niet afronden van onze leekracht.. Iedereen zijn eigen manier zeker.. )



X

Berichten: 219

Re: Stoichiometrie

Wacht even herberkenen want ik ben iets te snel gegaan denk ik ..

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Stoichiometrie

Ow sorry; in onze getypte cursus van de leekracht staat ook Stechiometrie ! :D
Da's een typefout (hoop ik)
En mol van CH3OH : n = m/Mr = 118,8 g / 32,049 g/mol = 3,706823.. mol
klopt. Ik snap alleen die uitdrukking die ik vaak van Vlaamse middelbare scholieren lees: "de mol van mijn stof is......" niet. Een stof heeft geen mol. Een hoeveelheid stof bevat een aantal atomen of moleculen. Dat geven we niet in aantallen losse atomen weer, maar in molen (en een mol is gewoon een (heel groot) verzamelgetal, net als dozijn, maar dan veel groter. Als je een tray met eieren voor je neus hebt staan zeg je ook niet: "De dozijn van mijn tray eieren is 2 dozijn"
Dus als ik je goed begrijp .. heb je ook 5,56023588.. mol O2 ?
helemaal goed begrepen.


(Sorry voor de hoeveelheid aan cijfers achter de komma's, maar tussen onze bewerkingen mogen we niet afronden van onze leerkracht.. Iedereen zijn eigen manier zeker.. )
Hier heeft je leerkracht VOLKOMEN gelijk. Als je tijdens een berekening al afrondt en met die afgeronde getallen doorrekent heb je goeie kans op een verkeerd significant laatste cijfer uit te komen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 219

Re: Stoichiometrie

Ik ben ondertussen al verder gegaan met de n die ik toch eerst had gevonden ..

Ik denk nu het volume van O2 gevonden te hebben..

Ik heb gebruik gemaakt van de algemene gaswet en dan bekom ik dus 1,41. 10-2 m³ ofwel 14,1 l

Klopt dit?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Stoichiometrie

volgens mij klopt dat helemaal niet.

het volume van 1 mol gas bij 298 K en standaarddruk is 24,5 L

even verder met de natte vinger (afgeronde cijfers, schattend checken):

5 mol zuurstofgas x ongeveer 24 L/mol = ongeveer 120 L zuurstofgas.

Er is ongeveer 20 vol% zurrstofgas in lucht, dus zou je ongeveer 0,6 m³ lucht nodig hebben.

precieser rekenen met je eigen gegevens moet je toch ruim 600 L mogelijk richting 700 L lucht opleveren.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 219

Re: Stoichiometrie

Ok..

Nu kan ik HELEMAAAL niet meer volgen ..

Waarom heb je het over standaarddruk?

Ik heb gewoon de volgende bewerking gedaan :

V = (n.R.T)/p

= (5,560235 . 8,31 . 295,15) / 970 Haal ik allemaal uit mijn opgave

= 14,05934941 l


Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Stoichiometrie

Katej schreef:Ik heb gewoon de volgende bewerking gedaan :

V = (n.R.T)/p

= (5,560235 . 8,31 . 295,15) / 970 Haal ik allemaal uit mijn opgave

= 14,05934941 l

ach ja, zo kan het ook. Gebruik dan echter geen hPa voor je druk maar Pa. En dan kom je op 0,14......... m³ ofwel 140 L . Dat dan nog omrekenen naar lucht, en voila, 700 L :D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 219

Re: Stoichiometrie

Ik bekom nu precies 671 l ..

Dus ik denk dat ik er nu wel dichter bij zit..

Bedankt Jan !

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Stoichiometrie

Ik bekom nu precies 671 l ..
Als ik het intoets komt mijn rekenmachine op 669,492829 L.

Onnauwkeurigste gegeven is de 22°C, 2 significante cijfers, antwoord dus 6,7·10² L
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 288

Re: Stoichiometrie

het volume van 1 mol gas bij 298 K en standaarddruk is 24,5 L
In Belgie gebruiken wij dit niet.

standaardomstandigheden voor een gas is 273 K en 101,3 kPa. Bij die omstandigheden is het volume van 1 mol gas 22,4 liter.

alse r niet gewerkt wordt in standaardomstandigheden kan je de ideale gaswet gebruiken om het volume uit te rekenen

pV=nRT

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Stoichiometrie

In Nederland gebruiken we ze beide (en beide staan in onze BINAS-"bijbel" vermeld. :D ).

Goed beschouwd is Katej's gebruik van V=nRT/p netter en directer, toch zeker in dit geval waar temperatuur en druk afwijken van de standaarden voor de tabellenboek-waarden.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer