Boekenvoorstellen

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Boekenvoorstellen

In dit topic zullen de leden van de boekenclub hun voorstellen kunnen plaatsen.

Lees er voor de goede orde de boekenclub-bijsluiter even op na.

Ook de stemming, discussie over de termijn om een boek te lezen, en de aankondiging van thema's gebeuren in dit topic.

Om (samen met de vier voorstellen van onze leden) aan vijf boeken te komen, plaats ik (alleen deze keer) ook een voorstel. Probeer zo veel mogelijk informatie te vinden over het boek dat je voorstelt, opdat men weet waarvoor men kiest, en het gemakkelijk kan vinden als we beslissen het te gaan lezen. Als je dat graag doet, mag je bij het voorstel of bij de stemming ook je motivatie voor je keuze meegeven.

Als het gaat om internationale literatuur, geef dan zowel de originele titel als die van de vertaling mee. (*)

----------

Titel: Misdaad en straf (ook vertaald als Schuld en boete)

Auteur: Fjodor Dostojevski ("Dostojevski" op Wikipedia(www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=70223" target="_blank">boekenclub-bijsluiter even op na.</i>

Ook de stemming, discussie over de termijn om een boek te lezen, en de aankondiging van thema's gebeuren in dit topic.

Om (samen met de vier voorstellen van onze leden) aan vijf boeken te komen, plaats ik (alleen deze keer) ook een voorstel. Probeer zo veel mogelijk informatie te vinden over het boek dat je voorstelt, opdat men weet waarvoor men kiest, en het gemakkelijk kan vinden als we beslissen het te gaan lezen. Als je dat graag doet, mag je bij het voorstel of bij de stemming ook je motivatie voor je keuze meegeven.

Als het gaat om internationale literatuur, geef dan zowel de originele titel als die van de vertaling mee. (*)

----------

Titel: Misdaad en straf (ook vertaald als Schuld en boete)

Auteur: Fjodor Dostojevski (<a href="http://en)</a>)Korte inhoud:
De eigenzinnige student Raskolnikow vermoordt een oude woekeraarster om haar geld. Deze moord betekent voor hem het begin van een nieuw en beter leven, waarin hij zichzelf en de mensheid zal kunnen dienen. We volgen Raskolnikow op zijn odyssee langs duivelse logica, vertwijfeling, gewetensnood en wanhoop. Misdaad en straf is een monument in de romankunst, met thema's die onveranderd actueel zijn.
Fragment:
Op een snikhete dag in het begin van juli, tegen de avond, verliet een jongeman zijn huurkamer aan de S.dwarsstraat, ging de straat op en begaf zich langzaam, haast besluiteloos, in de richting van de K.-brug.

Hij wist een ontmoeting met zijn hospita op de trap te vermijden. Zijn kamertje lag direct onder het dak van een hoog huis van vijf verdiepingen en geleek meer op een kast dan op een woonkamer. Zijn hospita, van wie hij de kamer met pension gehuurd had, had haar woning apart, een verdieping lager, en elke keer als hij de straat opging, moest hij haar keuken passeren, waarvan de deur naar de trap bijna altijd wijd openstond. En elke keer dat hij er langskwam maakte een haast ziekelijke bangigheid zich van de jongeman meester, een gevoel waarover hij zich schaamde en ergerde. Hij zat diep bij zijn hospita in de schuld en was bang haar te ontmoeten.

Niet dat hij laf en zonder weerstand was, geheel integendeel; maar sinds enige tijd was hij in een geprikkelde en gespannen stemming, die veel weg had van hypochondrie. Hij was zozeer in zichzelf gekeerd en vereenzaamd dat hij iedere ontmoeting vreesde, niet alleen die met zijn hospita. Hij werd gekweld door armoede; maar de laatste tijd beklemde zelfs zijn moeilijke materiële toestand hem niet meer.
Link online winkel: bol.com

----------

(*) In dit geval heb ik de originele titel weggelaten. Ik vermoed dat voorlopig niemand het boek in het Russisch gaat lezen.

Wij bedienen: 1, 2, 3, 4 :D M.a.w. Eoos, Symone, WendyTje en Klintersaas mogen als eerste een boek voorstellen. Zij krijgen hiervoor de tijd tot 23 september. Idealiter start de stemming op 24 september, zodat we op 1 oktober een boek hebben.

Berichten: 8.614

Re: Boekenvoorstellen

Mijn voorstel:

Titel: De zwerm (oorspronkelijke titel: Der Schwarm)

Auteur: Frank Schätzing

Korte inhoud: Spoiler alert!

Verborgen inhoud
Voor de kust van Peru verdwijnt een visser op mysterieuze wijze. In Noorwegen ontdekken onderzoekers een nieuwe wormsoort, waarvan miljoenen exemplaren op de zeebodem leven. Tegelijkertijd vertonen de walvissen voor de kust van British Columbia bijzonder vreemd, agressief gedrag. Er lijkt geen verband te bestaan tussen deze gebeurtenissen, maar de Noorse bioloog Sigur Johanson en de walvisdeskundige Leon Anawak geloven niet in toeval. Beide wetenschappers komen tot dezelfde onheilspellende conclusie: er staat een ramp te gebeuren. Bij hun zoektocht naar de oorzaak van deze gebeurtenissen zien zij hun ergste nachtmerries bewaarheid worden.


Link online winkel:

Engelse versie op Amazon

bol.com (spoiler alert!)

Motivatie: Laat je absoluut niet van de wijs brengen door de dikte van het boek (926 pagina's). Dit prachtig gedocumenteerde boek heeft het allemaal: een origineel en brandend actueel onderwerp, een mix van actie, avontuur en SF,... Uiteraard zijn er ook een paar minpuntjes (geen enkel boek is perfect), maar laat dezen je niet weerhouden van het lezen.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 191

Re: Boekenvoorstellen

Titel: Geluk (Eng: Happyness)

Auteur: Will Ferguson

Korte inhoud:
Edwin de Valu is een tamelijk onsuccesvolle redacteur bij een Amerikaanse uitgeverij. Zijn baas geeft hem nog één kans om een succesvol boek te maken. Zo'n boek heeft hij uiteraard niet en in opperste wanhoop contracteert hij een enorm manuscript van een zekere Tupak Soiree over hoe je gelukkig kunt worden. Vervolgens gebeurt wat Edwin voor onmogelijk had gehouden: het boek - getiteld Wat op de berg tot mij kwam - wordt een enorm succes. De zelfhulpmethode van de mysterieuze Tupak Soiree blijkt te werken en in een mum van tijd raakt niet alleen Amerika, maar de hele wereld in de ban van het boek. Iedereen wordt zo gelukkig dat er geen alcohol en sigaretten, laat staan drugs meer worden gebruikt. Voor Edwin zelf breken er daardoor minder gelukkige tijden aan. Hij wordt bedreigd door een kartel van drugs-, alcohol- en tabaksbaronnen, dat met al die gelukkige mensen zijn handel ziet instorten, en zijn vrouw verlaat hem. En dat terwijl iedereen om hem heen zo onuitstaanbaar gelukkig is!
Link:

Bol.com

Motivatie: Het is een boek dat lekker wegleest, niet te dun, niet te dik. In deze tijd waarin veel zelfhulpboeken ontspruiten - en zeker met het succes van 'The Secret' - is dit een humorvol en intelligent, kritisch tegengeluid. Echt een aanrader!

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: Boekenvoorstellen

Klintersaas schreef:Mijn voorstel:

Titel: De zwerm (oorspronkelijke titel: Der Schwarm)

Auteur: Frank Schätzing

Korte inhoud:

Link online winkel: bol.com

Motivatie: Laat je absoluut niet van de wijs brengen door de dikte van het boek (926 pagina's). Dit prachtig gedocumenteerde boek heeft het allemaal: een origineel en brandend actueel onderwerp, een mix van actie, avontuur en SF,... Uiteraard zijn er ook een paar minpuntjes (geen enkel boek is perfect), maar laat dezen je niet weerhouden van het lezen.
Deze heb ik al gelezen, en ik zou willen aanraden (als dat te doen is want het is wel best zware kost af en toe) hem in t engels of duits te lezen, of iig de nederlandse kaft weg te halen/de achterkant niet te lezen, want daar wordt de hele clou al op weggegeven, waardoor ik het een langslepend boek vond omdat ik allang wist wat ze zouden gaan ontdekken (dat staat op de voorkant!!). Een (duitse) collega van me heeft m ook gelezen, en die vond m geweldig, juist omdat voor haar die spanning erin bleef wat het nou zou zijn daar op de bodem van de zee. Dat ik dat vanaf pagina 1 al wist heeft voor mij een beetje t boek verpest.

ps: dit was uiteraard niet mijn voorstel nog hoor pi.gif
To boldly go where I`ve never been before



Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Berichten: 8.614

Re: Boekenvoorstellen

Dat had ik er inderdaad bij moeten vertellen. Bij dezen de vraag aan een moderator om mijn link naar bol.com, waar de Nederlandse versie te zien is, weg te halen. Hier is een nieuwe link met de Engelse versie:

http://www.amazon.com/Swarm-Novel-Frank-Sc...g/dp/0060813261
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 8

Re: Boekenvoorstellen

Mijn voorstel...

Titel: Liefde in tijden van cholera (oorspronkelijke titel: El amor en los tiempos del cólera)

Auteur: Gabriel Garcia Marquez

Korte inhoud:

Toen Florentino Ariza de dertienjarige Fermina zag, werd hij voorgoed verliefd. Na meer dan een halve eeuw, waarin Fermina is getrouwd met een ander en hijzelf 622 vrouwen beminde, sterft Fermina's man en krijgt Florentino opnieuw de kans om haar zijn eeuwige trouw te beloven.

Fragment:

Het was onvermijdelijk: de geur van bittere amandelen deed hem altijd denken aan het lot van gedwarsboomde liefdes. Dokter Juvenal Urbino had hem waargenomen vanaf het moment dat hij het huis betrad dat nog in schemer was gehuld en waar hij met spoed naartoe was gesneld om een geval te behandelen dat voor hem al sinds vele jaren geen haast meer had. De Antilliaanse vluchteling Jeremiah de Saint-Amour, oorlogsinvalide, kinderfotograaf en zijn schaaktegenstander met het meeste mededogen, had zichzelf voor de kwellingen van het geheugen gespaard met behulp van een rookoffer van cyaangoud.

Link online winkel: bol.com

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Boekenvoorstellen

Dat had ik er inderdaad bij moeten vertellen. Bij dezen de vraag aan een moderator om mijn link naar bol.com, waar de Nederlandse versie te zien is, weg te halen. Hier is een nieuwe link met de Engelse versie:
Zo goed, Klintersaas?

Berichten: 8.614

Re: Boekenvoorstellen

Wat mij betreft wel. Bedankt.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Boekenvoorstellen

Graag gedaan pi.gif

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Boekenvoorstellen

ps: dit was uiteraard niet mijn voorstel nog hoor :D
Heb je al iets in gedachten ondertussen? :D

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Boekenvoorstellen

@WendyTje: Heb je al een voorstel? Indien niet, kan vanaf morgen tot het einde van het weekend lucifer een voorstel doen, zodat we volgende maandag kunnen stemmen.

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: Boekenvoorstellen

Ohja dat is ook zo.. ehh, ik wilde eigenlijk Galapagos voorstellen, maar die kan ik bij ons in de biebliotheken niet vinden.. dus ik moet nog ff wat bedenken. en anders geeft het niet hoor, dan doen we er een van die er al staan.
To boldly go where I`ve never been before



Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Boekenvoorstellen

Laten we het zo doen: tegen zondagavond kan één van jullie (WendyTje of lucifer) een voorstel doen, zodat we maandag van start kunnen met het stemmen. Als WendyTje deze keer "gepasseerd" wordt kan ze volgende keer een voorstel doen. Als er zondagavond niets uit de bus valt zal ik het gaatje vullen.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Boekenvoorstellen

Het vijfde boek:

Titel: Walden Two

Auteur: B.F. Skinner

Over het boek: (zie "titel" en "link online winkel")

Deze novelle, waarin een utopische samenleving wordt beschreven, was een cult-werkje in zijn tijd (zowel het behaviorisme (waarvan Skinner één der pioniers was) als de hippies beleefden hun gloriedagen).

Link online winkel: Amazon

Het stemmen kan van start gaan. De leden die een voorstel gepost hebben kunnen niet meestemmen (ze kunnen wel op hun eigen boek stemmen als het mee gaat naar de volgende stemronde). De stemming wordt afgesloten volgende week zondag.

Nog even de boeken op een rijtje:
  1. Misdaad en straf - Dostojevski
  2. De zwerm - Frank Schätzing
  3. Geluk - Will Ferguson
  4. Liefde in tijden van cholera - Gabriel Garcia Marquez
  5. Walden Two - B.F. Skinner

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Boekenvoorstellen

Het vijfde boek: Titel: Walden Two
Wow dat is lang geleden :D Goed voorstel.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Reageer