Springen naar inhoud

Oude boilers

• Log in om te kunnen reageren

albert davinci

albert davinci

• >1k berichten
  • 3165 berichten
  • VIP

Geplaatst op 09 september 2007 - 08:22

Ik heb op mijn kot zo'n ouderwetse boiler die op de douche staat aangesloten.
Wanneer ik de warme kraan open zet dan gaat de boiler aan. Wanneer ik echter de koude kraan met een normale snelheid opendraai dan slaat het warme water af en wordt het water af. Wanneer ik de koude kraan zeer rustig opendraai en af en toe eventjes wacht dan slaat het warme water niet af.

Wat is hier de oorzaak van?
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(
We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Stephaan

Stephaan

• >250 berichten
  • 866 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 september 2007 - 09:16

Het aanzetten van de brander gebeurt door het drukverschil op de 2 zijden van een elastisch membraan (op voorwaarde dat ook de waakvlam aanstaat). Het drukverschil ontstaat omdat het te verwarmen water langs een restrictie omheen het membraan kan stromen. Als je nu plots het koude water aanzet zal dat drukverschil plots dalen en zal het gas afslaan Het koude water moet namelijk niet door diezelfde kleine opening.

Als je het koude water langzaam open gebeurt er niks. ik zou dat willen vergelijken met wat gebeurt als je een last met een ruk in beweging brengt in plaats van dezelfde totale trekkracht langzaamaan toe te passen.

Ik heb ook een geval gekend waar de boiler niet meer aansloeg omdat de eigenaar een spaarkop op de douche gezet had. Toen was de stroom rond het membraan zo klein dat het drukverschil ook te klein werd om de gastoevoer te openen.

Stephaan

Stephaan

• >250 berichten
  • 866 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 september 2007 - 13:28

Het "waarom" bij oudere boilers ligt volgens mij bij het feit dat het membraan bij ouder worden min of meer verhardt en daardoor minder precies reageert op (vooral trage) veranderingen in druk.
Te lage totale stadswaterdruk kan mede aan de oorzaak liggen en ook het totale kleine verbruik (douche met spaarkop) kan vervelend doen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures