Hoornvlies

Moderator: ArcherBarry

Hoornvlies

hoi

Ik heb altijd als ik een op een bepaalde manier in het licht kijk, dat ik dan kleine bolletjes/puntjes over mijn hoornvlies zie bewegen.

Zijn dit krasjes? of zit ik er naast.

Re: Hoornvlies

Dit heb ik ook wel eens. M,n biologie leraar zei dat het bloedvaten zijn die voor je netvlies zitten, tenminste ik denkt dat dit is wat hij bedoelde, dit heeft iedereen alleen normaal zie je ze niet omdat je er aan gewend bent en ook omdat je automatisch kleine bewegingen met je ogen maakt zodat je steeds net anders kijkt en dan zie je ze niet meer. Maar als je op een bepaalde manier kijkt zie je ze blijkbaar wel.

Gebruikersavatar
Berichten: 116

Re: Hoornvlies

Elke 6 uur wordt de gehele hoornlaag vervangen. Al deze cellen raken dus los van het oog. Het oogvocht zorgt voor het afvoeren van de resten en kan dan voor de iris paseren wat beoordeeld kan worden als kleine bolletjes en puntjes die bewegen.
BioLog.nl Life Sciences and BioNews

Re: Hoornvlies

Dat kan wel zijn maar als ik een week later weer in de lamp/of zonlicht kijk, zie ik toch weer diezelfde streep met van die bolletjes/puntjes, deze zouden dan toch allang afgevoert moeten zijn?

Volgens mij zijn het gewoon krasjes op het hoornvlies sommigen herstellen wel andere niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 505

Re: Hoornvlies

Ik heb dat ook wel eens, persoonlijk vind ik het er uit zien als bacteriën, maar ja die kun je met het blote oog niet zien.

Bean :shock:
I never wanted to change the world, but the world changed me...

Berichten: 46

Re: Hoornvlies

De binnenrumte van je oogbol wordt opgevuld door een soort van heldere gel genaamd "glasvocht" (corpus vitrium). In dit glasvlocht kunnen kleine vertroebelingen optreden. En die vertroebelingen kun je waarnemen als ware het stofjes, bacterien, draadjes die in een vloeistof drijven.

Iedereen heeft/krijgt die vertroebelingen het is een normaal verschijnsel. Echter de een heeft er meer (last van) dan de ander.

Gebruikersavatar
Berichten: 334

Re: Hoornvlies

Ik heb net hetzelde, je ziet het vaak als je naar een wit plafond kijkt, denk ik een lichtbron (laser, zon, fel licht) die enkele puntjes hebben gebrand want het is steeds op dezelfde plaats :shock:

Berichten: 46

Re: Hoornvlies

Nog even voor de googlelaars onder ons: de benamingvan de vertroebelingen is "mouches volantes".

Berichten: 32

Re: Hoornvlies

het zijn inderdaad zogenaamde 'mouches volantes' of 'floaters'. Het zijn eiwitdeeltjes in het glasachtig lichaam. Bij het kijken naar hel licht werpen ze een schaduwvlekje op het netvlies, en het is de schaduw die je ziet. Als je wat zoekt op het net vind je er behoorlijk wat info over. Je kunt ze niet wegkrijgen, enkel hopen dat het niet te erg wordt. En de meeste mensen hebben ze wel ...
Met vriendelijke groeten,



Diederik D'Hert

Re: Hoornvlies

Indien iemand hier last van heeft zijn deze zeker wel te verwijderen, met behulp van een vitrectomie waarbij het glasvocht wordt vrwijderd en wordt vervangen door een heldere vloeistof. Op de volgende sites is het een en ander te lezen over glasvochttroebelingen.

www.eyefic.com

www.eye-floaters.com

www.floatershell.com


Gebruikersavatar
Berichten: 156

Re: Hoornvlies

hier was al een topic over toch?
huh?

Berichten: 4

Re: Hoornvlies

als je hier last van hebt moet je een paar keer snel achter elkaar verschillende richtingen opkijken en dan gaat het weer weg (althans, dit heb ik ergens gelezen)..

Berichten: 151

Re: Hoornvlies

Ik heb behoorlijk last van mouches volants. Het zijn cominaties van punten en draden. Als je er naar probeert te kijken, drijven ze weg. Vooral als ik mij ervan bewust ben, wordt ik hier soms niet goed van.

Trouwens, ik heb me door een oogarts van het LUMC (Universitait Medisch Centrum van Leiden) laten vertellen dat je na vervanging van het glasvocht staar kunt krijgen.

Re: Hoornvlies

Sylvester schreef:Ik heb behoorlijk last van mouches volants. Het zijn cominaties van punten en draden. Als je er naar probeert te kijken, drijven ze weg. Vooral als ik mij ervan bewust ben, wordt ik hier soms niet goed van.

Trouwens, ik heb me door een oogarts van het LUMC (Universitait Medisch Centrum van Leiden) laten vertellen dat je na vervanging van het glasvocht staar kunt krijgen.
In de VS hebben ze laserbehandelingen die veel minder schadelijk zijn.

Google : floaters + laser

Reageer