Afgeleide sinus en cosinus

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 177

Afgeleide sinus en cosinus

Oke, ik weet hoe je het kunt doen met de taylorreeks van de sinus en de cosinus, maar om een taylorreeks van een sinus of een cosinus te maken gebruik je de regel dat de afgeleide van sinus, cosinus is.. en daar de afgeleide van -sinus daar de afgeleide van -cosinus en daar weer de afgeleide van sinus, zodat er net als bij
\(e^x\)
een oneindig lange reeks ontstaat waarmee dan de sinus/cosinus te berekenen is...

Maar hoe bewijs je 'm zonder taylor-reeksen?

Ik kom tot hier:

afgeleide =
\(\frac {f(x+h)-f(x)}{h}\)
afgeleide sinus =
\(\frac {sin(x+h)-sin(x)}{h}\)
we kennen nog de regel sin (a+b) = sin (a) cos(b) + sin (b) cos(a)

dus dan krijg je:
\(\frac {sin (x) cos(h) + sin (h) cos(x)-sin(x)}{h}\)
haal je sin x buiten haakjes krijg je:
\(\frac {sin (x) (cos(h) -1) + sin (h) cos(x)}{h}\)
en dan loop ik vast.... wie kan helpen?

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Afgeleide sinus en cosinus

Weet je wat
\(\lim_{h \rightarrow 0} \frac{\cos(h)-1}{h}\)
respectievelijk
\(\lim_{h \rightarrow 0} \frac{\sin(h)}{h}\)
is?
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 177

Re: Afgeleide sinus en cosinus

Ik neem aan dat je, aangezien je met breuken werkt, de breuk splitst in
\(sin x \lim_{h \rightarrow 0} \frac{\cos(h)-1}{h}\)
en
\(cos x \lim_{h \rightarrow 0} \frac{\sin(h)}{h}\)
en dusde limiet h naar 0 toebrengt, en de sinus en cosinus hebt weggelaten voor de breuk...

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: Afgeleide sinus en cosinus

Dat heeft hij inderdaad gedaan. Als je nu beide limieten uitrekend, dan krijg je?
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Berichten: 177

Re: Afgeleide sinus en cosinus

Dat is juist het hele probleem, limiet van sin(h)/h met h -> 0 = 1, maar die van de cosinus is lastiger, hoe doe ik dat? Ik kom alleen uit op oneindig... dus wie helpt?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: Afgeleide sinus en cosinus

\(\frac{\cos{h}-1}{h}=\frac{\cos^2{h}-1}{h(\cos{h}+1)}=-\frac{\sin^2{h}}{h(\cos{h}+1)}=-\frac{\sin{h}}{h} \cdot \frac{\sin{h}}{\cos{h}+1} \)
\(\lim_{h \rightarrow 0}-\frac{\sin{h}}{h} \cdot \frac{\sin{h}}{\cos{h}+1} =-1 \cdot 0=0\)
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Berichten: 177

Re: Afgeleide sinus en cosinus

Oki, dankje! De cosinus afleiden gaat ongeveer hetzelfde dus dat is nu ook geen probleem!

Reageer