Springen naar inhoud

Theoriegeladenheid van de waarneming

• Log in om te kunnen reageren

Zinkstok

Zinkstok

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 september 2007 - 14:27

Hallo allen,

Ik heb van school een opdracht opgekregen over wetenschapsfilosofie maar ik kom er helemaal niet uit. Vandaar deze topic voor wat verduidelijking voor mij. De vraag is:

Leg aan de hand van de noties 'theoriegeladenheid van de waarneming' en 'empirische onderbepaaldheid van een theorie' uit, waarom de correspondentietheorie van de waarheid niet als adequate verwoording van het geldigheidscriterium van kennis kan fungeren.

Ik kom er niet uit bij deze vraag. Kan iemand mij misschien een beetje op weg helpen met wat er hier bedoeld wordt?

Alvast bedankt hiervoor.
Mvg.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Ger

Ger

• >5k berichten
  • 16444 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 09 september 2007 - 21:23

De enige manier waardoor ik je op weg kan helpen is door je vraag in het filosofieforum te zetten. DŠŠr heb ik verstand van, van wetenschapsfilosofie niet echt. :D
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Polgara

Polgara

• 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 september 2007 - 16:04

Leg aan de hand van de noties 'theoriegeladenheid van de waarneming' en 'empirische onderbepaaldheid van een theorie' uit, waarom de correspondentietheorie van de waarheid niet als adequate verwoording van het geldigheidscriterium van kennis kan fungeren.

'theoriegeladenheid van de waarneming' is het verschijnsel dat de waarneming niet los staat van de interpretatie daarvan door de waarnemer (o.a. Kuhn). Voorbeeld zie: http://en.wikipedia....it_illusion.jpg

'empirische onderbepaaldheid van een theorie' betekent dat er meer dan 1 theorie is die de empirische data kan verklaren. Als voorbeeld voor onderbepaaldheid kan je een grafiek door een paar meetwaarden nemen. Als ze op een lijn liggen, zul je meestal de rechte lijn als aanname doen, maar er zijn oneindig veel andere lijnen die ook door alle punten gaan. Omdat al deze lijnen de data verklaren, zou je je oordeel over welke theorie (lijn) juist is moeten uitstellen (zwakke onderbepaaldheid). Sterke onderbepaaldheid (strong underdeterminism) zegt dat je nooit kan weten welke theorie juist is. (Zie ook Duhem-Quine thesis).

correnspondentietheorie van de waarheid zegt dat een uitspraak waar is als het overeenkomt met de feiten, en dat de termen in de uitspraak overeenkomen met objecten en eigenschappen in de wereld.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures