Springen naar inhoud

De beroemde middelvinger

• Log in om te kunnen reageren

pangeaman

pangeaman

• >100 berichten
  • 224 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 september 2007 - 19:45

Hallo allemaal,

waar en wanneer en waarom is de opgestoken middelvinger ontstaan?
kijk dit gebruik van de opgestoken middelvinger was er volgens mij een eeuw geleden niet, maar is nu momenteel wel wereldwijd verspreid.
dus wie kan me hiermee helpen?
gr pangeaman.

Veranderd door pangeaman, 09 september 2007 - 19:46

''Niemand is slim genoeg om zijn eigen domheid te bevatten''.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 09 september 2007 - 19:51

Lang leve Wikipedia:

The origin of this gesture is highly speculative, but is quite possibly thousands of years old. It is identified as the digitus impudicus ("impudent finger") in Ancient Roman writings[1] and reference is made to using the finger in the Ancient Greek comedy The Clouds by Aristophanes. It was defined there as a gesture intended to insult another. The widespread usage of the finger in many cultures is likely due to the geographical influence of the Roman Empire and Greco-Roman civilization. Another possible origin of this gesture can be found in the first-century Mediterranean world, where extending the digitus impudicus was one of many methods used to divert the ever present threat of the evil eye.

There is a popular story about English bowmen waving fingers at the French knights who did not manage to cut them off during the Hundred Years' War. However, this is a confusion with the origins of the V sign, which are themselves in question.

Another possible origin is the phallic imagery of the raised middle finger (the middle finger being the longest finger on the human hand), similar to the Italian version of the bent elbow insult. Also, there is a variation of the finger where it can be done by performing The Fangul, by sticking out the finger during the throwing motion.

Zie ook hier.

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

PdeJongh

PdeJongh

• >1k berichten
  • 2005 berichten
  • VIP

Geplaatst op 09 september 2007 - 19:53

Bron: http://nl.wikipedia....ki/Middelvinger

Het opsteken van de middelvinger wordt als een obsceen en beledigend gebaar gezien. Dit gebaar is in Nederland relatief jong. Voor de jaren 70 gold het gebaar waarbij men de duim tussen wijs- en middelvinger stak en zo een vuist maakte als beledigend. Het opsteken van de middelvinger is als "Fuck you"-gebaar duidelijk komen overwaaien uit de Verenigde Staten van Amerika, waar het de expliciete betekenis heeft van Sit on this of Up your ass. Op het middelvingergebaar naar een agent staat in Nederland een maximale boete van 220 euro.

Nog geen exact antwoord, maar voor de jaren '70 was het er nog niet dus :D
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Klintersaas

Klintersaas

• >5k berichten
  • 8614 berichten
  • VIP

Geplaatst op 09 september 2007 - 20:03

Bron: http://nl.wikipedia....ki/Middelvinger

Nog geen exact antwoord, maar voor de jaren '70 was het er nog niet dus :D

Dat citaat heb ik ook gevonden, maar in dit geval vertrouw ik toch iets meer op de Engelstalige Wikipedia (wiens versie overigens ondersteund wordt door mijn tweede link), die stelt dat dit gebruik veel verder teruggaat.

Geloof niet alles wat je leest.

Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures