Springen naar inhoud

Joodgetal volgens wijs

• Log in om te kunnen reageren

H2O

H2O

• >25 berichten
  • 43 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 september 2007 - 09:55

Goedenmorgen,

Ik ben bezig met een onderzoek naar Joodgetal volgens Wijs methoden. Nu weet ik dat je via een terugtitratie het Joodgetal kan bepalen van dierlijke en plantaardige olien en vetten. Ik ben bezig om 2 voorschriften met elkaar te vergelijken. Dit is een ISO 3961 voorschrift en een voorschrift wat binnen mijn bedrijf is bepaald. Nu kijk ik, of het voorschrift wat binnen het bedrijf is bepaald nog wel capabel is om realistische waarden te krijgen. Helaas door beroepsgeheim kan ik verder niets vertellen over deze voorschriften. Wat verder nog mijn vragen zijn, zijn de volgende:

Kan je Joodgetal bepalen via de GC, zo ja, hoe wordt dat gedaan? Ik weet dat Jood een vluchtige stof is, maar zeer vervuilend voor de GC.

Welke redoxreactie vind er plaats als je Joodgetal van dierlijke en plantaardige olien en vetten gebruikt (bijvoorbeeld zonnebloemolie) bij een terugtitratie met als titratievloeistof Natriumthiosulfaat en Joodmonochloride in Azijnzuur als reagentia?

Vriendelijke groet,

H2O

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Mendelevium

Mendelevium

• >250 berichten
  • 343 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 oktober 2007 - 16:44

Welke redoxreactie vind er plaats als je Joodgetal van dierlijke en plantaardige olien en vetten gebruikt (bijvoorbeeld zonnebloemolie) bij een terugtitratie met als titratievloeistof Natriumthiosulfaat en Joodmonochloride in Azijnzuur als reagentia?

een vet of een olie bevat over het algemeen: -CH=CH-, dus:

-CH=CH- + ICl => -CHI-CHCl-

ICl + KI => KCl + I2

I2 + 2 Na2S2O3 => 2 NaI + Na2S4O6

Veranderd door Mendelevium, 17 oktober 2007 - 16:45

Laat je PC rekenen als hij toch niets te doen heeft, en help de mensheid een handje: ga naar ons subforum Distributed Computing en doe mee met 1 van de BOINC-projecten!!!

"Anyone who is not shocked by quantum theory has not understood it." (N. Bohr)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures