Bergbeklimmer

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Bergbeklimmer

Op een berg is de hoogte boven een punt (x,y) in een horizontaal vlak gelegen op zeehoogte: z=2000-2x²-4y². De positieve x-as ligt naar t' Oosten en de positieve y-as naar t' Noorden. De klimmer bevindt zich in het punt (-20,5,1100).

a) Indien de klimmer een kompas gebruikt en riching Westen loopt, zal hij stijgen of dalen?

b) Indien hij Noordoost klimt, zal hij stijgen of dalen ,met welke hoeveelheid?

c) In welke richting moet hij lopen om op een niveau kromme te zitten?
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Berichten: 2.746

Re: Bergbeklimmer

dat haal je uit de differentiaal in dat punt, aan de uitwerking zal ik me niet wagen (niet dat het zo moeilijk is)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Bergbeklimmer

Ik zou het eerder gaan zoeken bij de richtingsafgeleide.
\(D_{u}f(x,y)=\nabla{f(x,y)}.\vec{u}\)
waarbij
\(\vec{u}\)
een eenheidsvector is.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Bergbeklimmer

kotje schreef:Op een berg is de hoogte boven een punt (x,y) in een horizontaal vlak gelegen op zeehoogte: z=2000-2x²-4y². De positieve x-as ligt naar t' Oosten en de positieve y-as naar t' Noorden. De klimmer bevindt zich in het punt (-20,5,1100).

a) Indien de klimmer een kompas gebruikt en riching Westen loopt, zal hij stijgen of dalen?

b) Indien hij Noordoost klimt, zal hij stijgen of dalen ,met welke hoeveelheid?

c) In welke richting moet hij lopen om op een niveau kromme te zitten?
Ik probeer a) op te lossen:
\(\nabla{z}=<-4x,-8y>\)
\(D_w=<-4x,-8y>.<-1,0>=4x\)
In punt (-20,5,1100)
\(D_w=-80\)
dus zakken. Maar wat wil die -80 nu precies zeggen?
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Berichten: 7.068

Re: Bergbeklimmer

In punt (-20,5,1100)
\(D_w=-80\)
dus zakken. Maar wat wil die -80 nu precies zeggen?
Probeer de link naar het twee dimensionale geval eens te leggen. Met y=5 wordt het:
\(z(x) = 1900 - 2 x^2\)
Afgeleide bepalen en invullen voor x = -20: hier komt 80 uit. Wat wil deze 80 zeggen? (teken eventueel een raaklijn en bepaal daar de vergelijking van.)

Als je dit beantwoord hebt weet je ook wat die -80 betekent.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Bergbeklimmer

Ik begrijp niet goed de uitleg van EvilBro. Daarom even gezocht en gevonden HIER

De richtingsafgeleide zou de verandering van de functie in de westelijke richting zijn dus hier -80. Even concreet als ik 1 meter in westelijke richting loop hoeveel zou ik dan dalen?
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Berichten: 7.068

Re: Bergbeklimmer

Even concreet als ik 1 meter in westelijke richting loop hoeveel zou ik dan dalen?
Als de berg een constante helling zou hebben (heeft ie niet want het is een soort paraboloide) dan zou je 80 meter dalen. Wat je hebt is dus de stijlheid van de berg (80m/m). Je zou de situatie kunnen bekijken van een simpelere helling. Neem bijvoorbeeld gewoon een schuin vlak (z = -80x) en kijk wat de richtingsafgeleide dan oplevert.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Bergbeklimmer

Door het feit dat de steilheid van mijn berg van punt tot punt verandert is 80 m niet de juiste uitkomst(plaatselijk bekeken wel juist). Moest de steilheid constant zijn dan was dit wel zo. Ik kan akkoord gaan. :D Ik ben natuurlijk geschrokken van de steilheid van mijn berg.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Berichten: 7.068

Re: Bergbeklimmer

Ik ben natuurlijk geschrokken van de steilheid van mijn berg.
Door die kwadraten gaat het hard. :D

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.596

Re: Bergbeklimmer

\(f_{\alpha}(x,y)=\frac{\partial z}{\partial x} .\cos\alpha +\frac{\partial z}{\partial y}.\sin\alpha\)
\(-4x.\frac{1}{2}\sqrt{2}+-8y.\frac{1}{2}\sqrt{2}=20\sqrt{2}\)
Als hij naar het noordoosten gaat, zal hij stijgen.

Reageer