Moeilijke woorden in de wiskunde.

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2.589

Moeilijke woorden in de wiskunde.

Ik ben op zoek naar een soort wiskundig woordenboek waar vind ik zoiets?

Ik heb hier een aantal woorden waarvan ik eigenlijk de betekenis zou willen weten. zoals de eerste en de tweede vector zijn collineaire vectoren wat bedoel men met collineaire?

Groeten.

Re: Moeilijke woorden in de wiskunde.

tenzij je een analoge verbinding is deze site wel aan te raden http://wiskunde.hacom.nl/ veel omvattend is ie niet maar wel bruikbaar voor basis wiskunde.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Moeilijke woorden in de wiskunde.

Het antwoord op bijna al dit soort vragen kan je eenvoudig vinden via Google

Bijvoorbeeld:

The easiest algebraic description of collinearity is that two vectors v and w are collinear if and only if one is a scalar multiple of the other. That is, there exists a number α such that:

v = α w

or

w = α v

Re: Moeilijke woorden in de wiskunde.

Ik gebruik regelmatig de "mathworld"-site.

Re: Moeilijke woorden in de wiskunde.

Bert F schreef:Ik ben op zoek naar een soort wiskundig woordenboek waar vind ik zoiets?

Ik heb hier een aantal woorden waarvan ik eigenlijk de betekenis zou willen weten. zoals de eerste en de tweede vector zijn collineaire vectoren wat bedoel men met collineaire?

Groeten.
con=samen

lineair=lijn

de vectoren vallen op dezelfde lijn, maw ze hebben een gemeenschappelijke rechte.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Moeilijke woorden in de wiskunde.

Probeer mathworld.wolfram.com eens, daar kun je waarschijnlijk het meeste wel vinden.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 11

Re: Moeilijke woorden in de wiskunde.

Dit topic pleit nog maar eesn voor kennis van klassieke talen. Heel onze taal en zelfs onze ganse cultuur is hierop gebaseerd. Alea jacta est.

Re: Moeilijke woorden in de wiskunde.

Het "KIJK wiskunde woordenboek - een praktisch en handig naslagwerk voor studie en beroep" staat vol met wiskundige termen. Zo staat bij het begrip collineair:

Liggend op één rechte lijn (bij punten), of door één rechte lijn gaand (bij vlakken). Twee verschillende punten kunnen collineair worden genoemd, omdat er een rechte lijn is, die door die twee punten gaat. Twee vectoren zijn collineair, als ze evenwijdig zijn en in hetzelfde punt aangrijpen.

Berichten: 36

Re: Moeilijke woorden in de wiskunde.

Collineair:

In de meetkunde heet een aantal (van elkaar verschillende) punten collineair wanneer alle op één lijn liggen. Dire punten in het vlak, die niet collineair zijn heten ook wel punten in algemene ligging.

Aldus "Prisma van de wiskunde." 2000 wiskundige begrippen an A tot Z verklaard. ISBN90 274 1858 2

Een ander handig naslagwerk voor stellingen; symbolen; formules en figuren:

"Vademecum van de wiskunde." ISBN 90 274 4119 7
"The best way to predict the future is to prevent it" *Alan Kay*

Re: Moeilijke woorden in de wiskunde.

Ik ben samen met een stel vrienden bezig met een nieuwe website, genaamd wiskundeleren.nl en deze zal vanaf morgen ochtend rond 7.00u online zijn. Dit is geen grap hoor, serieus. De officiele opening zal waarschijnlijk vrijdag plaatsvinden. Hier zijn we ook al hard bezig aan een wiskundig woordenboek. Dus kom een skijken wat je er van vindt.

Niels

Vanaf morgen: www.wiskundeleren.nl

Reageer