Vista/xp dual boot

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Vista/xp dual boot

Ik zit met het volgende probleem: ik heb vista momenteel, maar 'k wil xp er bij opzetten. (reden: vista is traag, zuipt cpu en ram. Veel software is nog niet compatibel)

Echter op 't net staan er slechts dual boot tutorials voor xp als xp eerst is geïnstalleerd. Dan doet vista blijkbaar de rest. (boot-manager ed)

Als ik nu xp erbij installeer, gaat dan ook alles van zelf?

Kan ik dan zowel vanuit vista als xp aan de andere bestanden aan?
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Vista/xp dual boot

jhnbk schreef:Als ik nu xp erbij installeer, gaat dan ook alles van zelf?

Kan ik dan zowel vanuit vista als xp aan de andere bestanden aan?
2 keer ja. (Edit: Natuurlijk zolang je de rechten van bepaalde mappen niet gaat veranderen)

En hoezo vista is 'traag'? Vista is helemaal niet traag en presteert op bepaalde punten stukken beter dan XP. Opstarten gaat iets trager, da's een feit, maar voor de rest draait die toch wel netjes.

Natuurlijk kan je pc ook gewoon last hebben met het draaien van Vista, maar da's een ander paar mouwen.

Edit 2: Het kan alsnog mislopen bij het installeren van XP na Vista in de masterboot record, om dit te fixen: http://www.pro-networks.org/forum/viewtopic.php?p=607987

Edit 3: Wil je niet in config files gaan prutsen dan kan het ook allemaal automatisch: http://neosmart.net/dl.php?id=1

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Vista/xp dual boot

Bedankt voor de info

Vista heeft zeker zijn goede punten. Ik heb juist 2 falende cd'tjes achter de rug.

'NTI 7.0 cd maker werkt niet meer' cd'tje was toen in de helft pi.gif

wat is er ondertussen verandert.

- installatie daemon tools

- enkel updates

Vreemd, voor dit ging het goed, maar faalde telkens het 2de cd'tje als ik er 2 achtereen deed. Ook zeer vreemd
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Vista/xp dual boot

Dat bepaalde software niet meer werkt is niet de fout van Microsoft, maar de fout van de makers. Als ze na een jaar nog steeds geen vista fix kunnen leveren dan heb je gewoon een product met gebrekkige ondersteuning. Microsoft kan geen backwards compatibility blijven garanderen, want dan blijf je rond de pot draaien en komt er natuurlijk nooit vernieuwing. In mijn ogen is het beter dat je dan naar alternatieven zoekt. Momenteel heb ik nog maar 1 programma gehad die het niet deed in Vista.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Vista/xp dual boot

probleem is dat ik veel software heb die nog niet werkt, dus ga ik even in dual boot xp/vista moeten draaien
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Vista/xp dual boot

heb nu terug xp, maar geraak niet terug in vista, hoe kan ik die boot manager fixen?
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Vista/xp dual boot

http://neosmart.net/dl.php?id=1

Dit programma zou dit makkelijk kunnen oplossen volgens google :D

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Vista/xp dual boot

ok, toch nog even wachten, het belangrijkste is dat ik terug kan werken
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 42

Re: Vista/xp dual boot

Ik draai al enkele maanden een dualbootsysteempje met vista en xp en tot mijn grote spijt kom ik tot de conclusie dat ik in mijn vista niet meer in kom.
[center]Concordia res parvae crescunt, discordia maximae dilabuntur.[/center]

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Vista/xp dual boot

voorlopig kan ik er ook niet meer in, maar dat maakt niet uit. Mijn pc doet nu wat ik van hem verwacht, en hij doet het nog snel ook!
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 203

Re: Vista/xp dual boot

Nu er toch een vista-topic is... en het probleem al is opgelost...

Ik heb een heleboel drivers die incompatibel zijn met Vista.

Alleen dan heb ik wel de Vista-versie van die drivers gedownload.

Bovendien is er een programma (DitEXP.exe?) dat direct na het opstarten ermee kapt, en er is een driver voor een modem die in mijn pc zit, maar die wil hij maar niet installeren. En hij probeert het na elke keer opstarten weer opnieuw. En dat terwijl ik de driver voor die modem via Windows Update heb gedownload...

Vreemd toch? Weet iemand oplossingen?
dus.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Vista/xp dual boot

Het lijken me allemaal vrij specifieke problemen. Moeilijk om van hier in te schatten.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Vista/xp dual boot

FlorianK schreef:Nu er toch een vista-topic is... en het probleem al is opgelost...

Ik heb een heleboel drivers die incompatibel zijn met Vista.

Alleen dan heb ik wel de Vista-versie van die drivers gedownload.

Bovendien is er een programma (DitEXP.exe?) dat direct na het opstarten ermee kapt, en er is een driver voor een modem die in mijn pc zit, maar die wil hij maar niet installeren. En hij probeert het na elke keer opstarten weer opnieuw. En dat terwijl ik de driver voor die modem via Windows Update heb gedownload...

Vreemd toch? Weet iemand oplossingen?
Hoe oud is je computer? Er zijn heel wat oudere drivers niet goed worden ondersteund in Vista.

Wat ben ik toch blij met Linux :D
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 203

Re: Vista/xp dual boot

Ik heb een Medion van ehm... 6 jaar oud?

Ik heb hem laatst ietsje uitgebreidt met 1 GB RAM-geheugen en 300 GB harde schijf extra. Dus in principe heeft hij de benodigde systeemeisen wel.

Maar zoals ik al zei: De drivers die ik heb gedownload zijn volgens de omschrijving wél Vista-compatibel.

De ene driver die niet meewerkt is voor mijn grafische kaart: Medion Radeon 9600 TX

(welke het bij windows XP nog hartstikke goed deed met de drivers voor de ATI Radeon 9600 XT (maar nu werkt zelfs de driver voor medion radeon 9600 TX van de microsoft site niet meer))

Het tweede vervelende is dat hij iedere keer na het opstarten probeert om de goede driver voor Creatix V.9X DSP Data Fax Modem te installeren, en dat het hem iedere keer niet lukt. Ook de optie 'de driver voor deze hardware nooit installeren' werkt niet. Bovendien stopt altijd de wizard 'nieuwe hardware toevoegen' er midden in zijn opdracht mee.

Toch maar XP...? Is misschien wel slim, niet dan?
dus.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Vista/xp dual boot

Maar zoals ik al zei: De drivers die ik heb gedownload zijn volgens de omschrijving wél Vista-compatibel.
Wat ik heb begrepen is dat dit dus een groot probleem van Vista is.
Toch maar XP...? Is misschien wel slim, niet dan?
Voor wat ik heb gezien biedt Vista niet veel meer dan XP, behalve een meer gelikte grafische interface. Het vreet echter wel systeem resources. Persoonlijk vindt ik het belachelijk dat je 1GB geheugen ervoor nodig hebt.

Ik draai nota bene een Debian (Linux) distributie met veel extra software op een meer dan 10 jaar oude Tulip Pentium II. En zelfs dat is sneller dan Vista.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Reageer