Stoichiometrie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 9

Stoichiometrie

Dag beste mede-wetenschappers, ik moet een taak tot een goed einde brengen die handelt over stoichiometrie. Ik heb al 9 vraagstukken succesvol kunnen beantwoorden, maar ik sukkel nog met deze 3:

1) In de ruimtevaart wordt Li2O gebruikt om de uitgeademde CO2 te binden. Hoeveel liter CO2 van 25 graden en 1010 hPa kan 1 kg Li2O binden tot Li2CO3?

2) Hoeveel gram ijzer(III)oxide moet men met diwaterstof reduceren om 100g ijzer te krijgen?

Reactie: Fe2O3 + 3 H2 ---> 2 Fe + 3 H2O

3) Hoeveel ml waterstofnitraatoplossing (65%, massadichtheid = 1,4 kg/l) heeft men nodig om 100g koper(II)oxide (96% zuiver) op te lossen? De reactie verloopt als volgt:

CuO + 2 HNO3 ---> Cu(NO3)2 + H2

Alvast bedankt pi.gif

Berichten: 8.614

Re: Stoichiometrie

Allereerst raad ik je aan om eens een kijkje te nemen in onze regels. Crossposten (het plaatsen van hetzelfde bericht in verschillende fora) is namelijk niet toegestaan. Een moderator zal het bericht dat je in 'Scheikunde' postte dus verwijderen.

Om terug te komen op je vraag: de manier waarop ik deze vraagstukken oplos is de volgende:
  1. Schrijf de reactievergelijking en zorg dat overal de goede voorgetallen staan;
  2. Noteer onder elk product het 'theoretische' aantal mol;
  3. Noteer onder de producten waarvan dit bekend is de hoeveelheid;
  4. Bereken het werkelijke aantal mol;
  5. Zet om naar de gevraagde grootheid.
Ik zal de tweede oefening als voorbeeld opschrijven, de rest laat ik aan jou over.

Fe2O3.....+.....3 H2..... pi.gif .....2 Fe.....+.....3 H2O

1 mol.............3 mol............2 mol...........3 mol

?.......................................100 g

0,895 mol.......2,686 mol......1,791 mol.....2,686 mol

1)
\(n = \frac{m}{M}\)
\(\Leftrightarrow\)
\(1,791 mol = \frac{100 g}{55,845 g/mol}\)
Nu moet je vanaf het aantal mol ijzer(III)oxide terugrekenen naar het aantal gram. Veel succes.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 9

Re: Stoichiometrie

Allereerst mijn excuses voor het crossposten, ik zag te laat dat ik mijn vragen ook bij het huiswerkforum kon posten.

Bedankt voor je snelle antwoord op de 2e vraag, maar ik zal toch nog hulp nodig hebben bij de andere 2 vragen.

Berichten: 8.614

Re: Stoichiometrie

Begin allereerst eens met de gegevens van de vraagstukken te noteren op bovenstaande wijze. Als er dan nog problemen zijn, aarzel niet om uitleg te vragen.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Stoichiometrie

Probeer eens te verwoorden waarom deze opgaven niet lukken (waar loop je vast...) en de anderen wel?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 9

Re: Stoichiometrie

Heb eerste en 2e vraag kunnen oplossen 8-) , nu alleen nog laatste, die snap ik gwn helemaal niet meer, kan niemand mij het antwoord verschaffen, dat zou erg hulpvol zijn pi.gif

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Stoichiometrie

WSF is geen antwoordenmachine, maar begeleidt met alle plezier.

Vraag dus niet om het voorschotelen van een antwoord, maar beschrijf de punten waar je tegenaan loopt.

Als je een reactie post, geef dan niet meteen de uitkomst maar laat de vraagsteller zelf tot de goede oplossing komen.
Dus, Axeman, we verschaffen hier geen antwoorden. Zet jouw uitwerking tot zover je raakt maar eens hier, dan zien wij waar je denkfouten zitten. Kunnen we dat rechtzetten, daar heb je veel meer aan dan aan een kaal antwoord.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Stoichiometrie

De reactie klopt niet. Begin er eerst mee om die kloppend te maken.

Verder: Met alleen "ik snap hem helemaal niet" en vervolgens het antwoord op een presenteerblaadje krijgen schiet je nog niets op. Waar loop je op vast? Wat is er onduidelijk?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 9

Re: Stoichiometrie

de reactie klopt niet...mooi is dat, zo staat het toch in het boek...

ik wil eigenlijk weten waarvoor ik die procenten (65% en 96%) nodig heb in mijn berekeningen

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Stoichiometrie

de reactie klopt niet...mooi is dat, zo staat het toch in het boek...
't zal weinig meer dan een drukfoutje zijn. Zoek het maar eens uit, gewoon alle aantallen atomen links en rechts vergelijken.
ik wil eigenlijk weten waarvoor ik die procenten (65% en 96%) nodig heb in mijn berekeningen
nou, ze geven je een volume waterstofnitraatOPLOSSING.

Met behulp van de dichtheid kun je bereken welke massa waterstofnitraatOPLOSSING je hebt.

En dan met dat percentage kun je berekenen welke massa waterstofnitraat IN die oplossing zit.

dan zoek je met behulp van atoommassa's uit wat de molmassa van waterstofnitraat is.

en met de massa waterstofnitraat en de molmassa van waterstofnitraat berkeen je hoeveel mol waterstofnitraatmoleculen je beschikbaar hebt voor je reactie.

Voor dat koperoxide geldt iets vergelijkbaars.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Stoichiometrie

Je hebt 100 gram koperoxide. Dat is 96% zuiver, er zit dus 96g CuO in. Dit kun je omrekenen in mol, en zo kun je dus ook uitrekenen hoeveel HNO3 je nodig hebt (in mol en vervolgens in grammen) op dezelfde manier als je alle andere vragen hebt opgelost.

Vervolgens: 65% bij een oplossing betekent (meestal!) dat 65% van de massa van de oplossing afkomstig is van de opgeloste stof. In dit geval weet je nu dus dat de massa HNO3, die je hebt gevonden, 65% van de totale massa is. Zo kun je dus de totale massa uitrekenen, en daarna het totale volume.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer