Met hoeveel drank op achter het stuur?

Moderator: Rhiannon

Berichten: 1.425

Met hoeveel drank op achter het stuur?

Gisteren op een feestje vertelde iemand die ik goed ken me dat hij afgelopen week 's-avonds werd aangehouden voor een alcoholcontrole. Dat was even schrikken want hij kwam van een etentje waar hij een fles wijn gedronken had. Echter, de agent vroeg slechts naar zijn rijbewijs om te controleren of hij deze al langer dan twee jaar had. Kennelijk was het promillage hoger dan 0,2 maar lager dan 0,5.

Ben ik toch altijd in de veronderstelling geweest dat je met niet meer dan twee alcoholische dranken achter het stuur mag.
and theres nothing left worth knowing

And its time you should be going



While you see a chance take it

Berichten: 4.546

Re: Met hoeveel drank op achter het stuur?

Nou ja het lijkt me toch een héél verschil of je met 2 glaasjes shandy achter het stuur gaat of met 2 glaasjes absint.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Met hoeveel drank op achter het stuur?

Die twee glazen alcoholische versnapering zijn een richtlijn, vuistregel of hoe je het ook wil noemen. Richtlijnen moeten simpel te onthouden zijn, en in gevallen als alcohol en verkeer in vrijwel alle gevallen aan de veilige kant van de grens blijven.

zonder dit als reclame voor alcoholgebruik plus verkeersdeelname te willen laten worden:

1) meer lichaamsgewicht betekent ook dat je wat meer kan hebben voor je aan de wettelijke grens komt

2) de één verteert het wat sneller dan de ander

3) ophet ene mmonet verteer je het wat sneller dan op het andere (je algehele gezondheids- en vermoeidheidstoestand spelen hierbij een rol)

4) de vertering van alcohol gaat ruwweg ongeveer met één glas per uur, maar ook hier zijn relevante verschillen van persoon tot persoon.

http://www.alcoholinfo.nl/index.cfm?act=qe...rd&vraag=37

http://www.alcoholinfo.nl/index.cfm?act=qe...d&vraag=244

Tenslotte geven die ademtesters een indicatie. Daar zitten nog de nodige marges ingebouwd om de kans op onterechte vervolgingen tot een zeer laag niveau terug te brengen.

http://www.nieuwsbank.nl/inp/2000/04/0428G021.htm

Dus, als alles meewerkt kan het resultaat van zo'n test best meevallen. Of, als alles een beetje tegenwerkt, ook bést tegenvallen........
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Met hoeveel drank op achter het stuur?

Inderdaad. Het ligt er natuurlijk ook aan wanneer hij begonnen is met drinken op die avond. Je lichaam verwerkt alcohol met een bepaalde snelheid.

Ik, als beginnende bestuurder en dus met een "punten-rijbewijs", mag niet meer dan 0,2 (of minder dan 0,2?) promille alcohol in mijn bloed hebben. Aangeraden wordt om helemaal niets te drinken, aangezien bij de één 1 glas net aan de goede kant, en bij de ander aan de slechte kant zit.

Als ik 2 glazen drink, kan ik op zich best vijf uur later achter het stuur gaan zitten. Maar tien minuten later beter niet.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 12.262

Re: Met hoeveel drank op achter het stuur?

Ik heb altijd 3 glazen begrepen, maar ik dat dat men er daarbij vanuit gaat dat je daar tenminste een uur over doet om op te drinken.. dan is het eerste glas eigenlijk alweer afgebroken.

Een fles wijn bevat ca 6 standaardglazen, dus als die in de loop van een diner over een uur of 3 tijd is leeggedroken, is er al niet zoveel meer aan de hand. Tel daar nog de marge van de apparatuur bij, en de kans op problemen met een fles wijn na een avondje goed tafelen is eigenlijk niet zo groot.
Victory through technology

Berichten: 3.165

Re: Met hoeveel drank op achter het stuur?

Jan van de Velde schreef:Die twee glazen alcoholische versnapering zijn een richtlijn, vuistregel of hoe je het ook wil noemen. Richtlijnen moeten simpel te onthouden zijn, en in gevallen als alcohol en verkeer in vrijwel alle gevallen aan de veilige kant van de grens blijven.

zonder dit als reclame voor alcoholgebruik plus verkeersdeelname te willen laten worden:

1) meer lichaamsgewicht betekent ook dat je wat meer kan hebben voor je aan de wettelijke grens komt

2) de één verteert het wat sneller dan de ander

3) op het ene moment verteer je het wat sneller dan op het andere (je algehele gezondheids- en vermoeidheidstoestand spelen hierbij een rol)

4) de vertering van alcohol gaat ruwweg ongeveer met één glas per uur, maar ook hier zijn relevante verschillen van persoon tot persoon.

http://www.alcoholinfo.nl/index.cfm?act=qe...rd&vraag=37

http://www.alcoholinfo.nl/index.cfm?act=qe...d&vraag=244
Volgens mij klopt dat. Ik moet er wel even de kanttekening bij maken dat de lever 8 uur nodig heeft om 1 glas alcoholische drank te verwerken (de alcohol die daarin zit wel te verstaan). Dat betekent dat je het best niet meer dan 3 glazen alcoholische drank per dag drinkt. Wanneer je 2 keer per week uitgaat, denk dan niet dat je dan 10 glazen kan drinken. Zo werkt het niet. De piekdosis is een belangrijkere factor dan de gemiddelde concentratie.

De hoeveelheid alcohol die je kan drinken hangt er ook van af ofdat je al dan niet nuchter bent, ofdat jouw lichaam aan alcohol gewend is (wanneer je altijd veel drinkt dan zal de verwerking efficiënter worden binnen zekere grenzen), ofdat jouw lever goed werkt, genetische aanleg (enzymen die voor afbraak zorgen)...

Ze hebben bij 'blik op de weg' eens een testje gehouden op een hete zomerdag. De persoon kon 8 pilsjes drinken, pas bij het 9de sloeg het apparaat alarm.

Mijn advies: drink gewoon helemaal geen alcohol! Persoonlijk merk ik na 1 pilsje al dat het invloed heeft maar ik ben geen stevige drinker (ik drink maar een paar glaasjes wanneer ik uitga).

Je wil toch niet op jouw geweten hebben dat door jouw stommiteit iemand overlijdt?

Ik wil bij deze ook iederéén oproepen om een vriend/kennis/familielid niet te laten rijden wanneer hij gedronken heeft. Pak desnoods de sleutels af, dat doe je dan ook in zijn eigen belang.

Bedenk dat je ook nog alcohol binnen kan krijgen via de voeding (oudere vruchtendrank, desserts, saus)!


Tenslotte geven die ademtesters een indicatie. Daar zitten nog de nodige marges ingebouwd om de kans op onterechte vervolgingen tot een zeer laag niveau terug te brengen.

http://www.nieuwsbank.nl/inp/2000/04/0428G021.htm
Keuze tussen statistische fouten van de 1ste orde en de 2de orde. pi.gif

Ik ben er niet zo happy mee. Ik zou liever zien dat ze stellen dat je helemaal geen alcohol mag drinken, de uren vóór het rijden, en dat ze apparaatjes zo afstellen dat vrijwel niemand positief zal blazen zolang hij die dag niet gedronken heeft.

Met zo'n blaasapparaaat kan je overigens niet valsspelen. De manier van blazen heeft geen invloed op de meting.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Met hoeveel drank op achter het stuur?

Ik moet er wel even de kanttekening bij maken dat de lever 8 uur nodig heeft om 1 glas alcoholische drank te verwerken (de alcohol die daarin zit wel te verstaan).
Dat lijkt me sterk overdreven:

http://www.jellinek.nl/vraagenantwoord/ful...?q=789&id=1

http://www.alcoholinfo.nl/index.cfm?a=2&am...;b=11&c=207

1-1½ uur volgens deze toch zeer betrouwbaar lijkende bronnen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: Met hoeveel drank op achter het stuur?

Ik heb ook altijd 1 uur geleerd.

Misschien dat die 8 uur staat voor alle reactieproducten die de verwerking van alcohol met zich meebrengt?
Minder dan niks is onmogelijk.

De enige uitzondering op deze regel is mijn salaris.

Berichten: 12.262

Re: Met hoeveel drank op achter het stuur?

Ik ben er niet zo happy mee. Ik zou liever zien dat ze stellen dat je helemaal geen alcohol mag drinken, de uren vóór het rijden, en dat ze apparaatjes zo afstellen dat vrijwel niemand positief zal blazen zolang hij die dag niet gedronken heeft.
De wetgever heeft ooit bedacht dat 0.5 promille veilig genoeg is - daar is vast wel over nagedacht. Daarmee is niet gezegd dat het geen verhoogd risico met zich meebrengt, maar dat geldt net zo goed voor vermoeidheid en tal van andere zaken... ik denk dat je de limiet in dat perspectief moet zien.

Ook riskant is wat men de dag van te voren gedronken heeft, op zaterdag stevig stappen, 15 pintjes drinken, om 5 uur in je bed rollen om vervolgens rond het middaguur op weg te gaan naar koopzondag is eigenlijk ook geen goed idee. Toch genoeg mensen die dat doen, vaak zonder het zich te realiseren.
Ik heb ook altijd 1 uur geleerd.

Misschien dat die 8 uur staat voor alle reactieproducten die de verwerking van alcohol met zich meebrengt?
Dat zou heel wel kunnen, de limiet geldt voor ethanol, niet voor metabolaten als ethanal - maar die hebben ook niet zoveel invloed op de rijvaardigheid.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: Met hoeveel drank op achter het stuur?

Jan van de Velde schreef:Tenslotte geven die ademtesters een indicatie. Daar zitten nog de nodige marges ingebouwd om de kans op onterechte vervolgingen tot een zeer laag niveau terug te brengen.

http://www.nieuwsbank.nl/inp/2000/04/0428G021.htm

Dus, als alles meewerkt kan het resultaat van zo'n test best meevallen. Of, als alles een beetje tegenwerkt, ook bést tegenvallen........
Op basis van een blaastest waarbij meer dan de maximumhoeveelheid wordt gesignaleerd zal je niet vervolg worden. Op basis van een alcoholconcentratie in de adem geeft het apparaat slechts een indicatie van het promillage in het bloed. Dat laatste is wat doorslaggevend is. Omdat het blaasapparaat een niet meer doet dan een indicatie geven functioneert het als voorselectie: bij een daar te hoog gesignaleerd gehalte kan je mee naar het bureau om daar alsnog het alcoholpromillage in je bloed te laten testen (mbv een beduidend minder draagbaar apparaat wat moeilijker is om te bedienen. De agent die de test uitvoert moet hiervoor dan ook bevoegd zijn: is dat niet het geval, dan is de uitslag van de test nietig)

Ik weet niet zeker of iemand altijd mee moet naar het bureau. Ik kan me ook voorstellen dat je enkel tijdelijk de rijbevoegdheid verliest en een schikkingsvoorstel ontvangt. Wanneer je ervoor wilt kiezen om het schikkingsvoorstel niet te accepteren zal de test op het bureau verplicht zijn.
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Berichten: 1.425

Re: Met hoeveel drank op achter het stuur?

Leerzaam, met name de bijdrage van Jan.

Ik heb eea uitgerekend op basis van de gegevens in één van de gelinkte artikelen
De formule voor de berekening van het bloedalcoholgehalte lijkt op het eerste gezicht ingewikkeld: BAG (a x 10)/(g x r) - (u - 0,5) x (g x 0,002)

Verklaring:

a = aantal glazen

g = lichaamsgewicht

r = bij mannen 0,7 en bij vrouwen 0,5 u = het aantal uren vanaf het eerste glas
en kom bij die persoon op een promillage van circa 0,5 na die fles wijn in 2,5 uur te hebben genuttigd. Bij mij zou er echter iets van 0.95 promille zijn verschenen. Zo zie je maar dat er ook nadelen kleven aan het slank zijn.
and theres nothing left worth knowing

And its time you should be going



While you see a chance take it

Berichten: 12.262

Re: Met hoeveel drank op achter het stuur?

Ik weet niet zeker of iemand altijd mee moet naar het bureau. Ik kan me ook voorstellen dat je enkel tijdelijk de rijbevoegdheid verliest en een schikkingsvoorstel ontvangt. Wanneer je ervoor wilt kiezen om het schikkingsvoorstel niet te accepteren zal de test op het bureau verplicht zijn.
In nederland moet je in principe altijd mee. De blaastest op de weg is geen geldig bewijs, maar met drank op rijden wel een misdrijf. Op het moment dat die meter langs de weg 'teveel' aan geeft, of iemand weigert te blazen, dan is dat voldoende om verdacht te zijn van een misdrijf wordt men aangehouden. Op een politiebureau wordt vervolgens met echte ademanalyse vastgesteld wat het promillage is. Mocht op dat moment blijken dat het toch onder de toegestane limiet zit, dan wordt met uiteraard vrijgelaten zonder verdere vervolging... dat komt wel eens voor als de meter uitslaat door een andere stof dan alcohol.

Een schikkingsvoorstel ter plekke kan en mag trouwens niet, iemand moet redelijke bedenktijd hebben om zoiets wel of niet te accepteren. Uiteraard kan het achteraf wel als een 'bekeuring' waarbij men na het betalen daarvan niet meer voor de rechter hoeft te verschijnen.
Victory through technology

Berichten: 3.165

Re: Met hoeveel drank op achter het stuur?

Jan van de Velde schreef:Dat lijkt me sterk overdreven:

Op basis van een blaastest waarbij meer dan de maximumhoeveelheid wordt gesignaleerd zal je niet vervolg worden. Op basis van een alcoholconcentratie in de adem geeft het apparaat slechts een indicatie van het promillage in het bloed. Dat laatste is wat doorslaggevend is. Omdat het blaasapparaat een niet meer doet dan een indicatie geven functioneert het als voorselectie: bij een daar te hoog gesignaleerd gehalte kan je mee naar het bureau om daar alsnog het alcoholpromillage in je bloed te laten testen (mbv een beduidend minder draagbaar apparaat wat moeilijker is om te bedienen. De agent die de test uitvoert moet hiervoor dan ook bevoegd zijn: is dat niet het geval, dan is de uitslag van de test nietig)
Klopt.

De blaastest is een voorselectie. Indien positief dan moet je in een groot ademanalyseapparaat blazen welk veel nauwkeuriger kan meten. Wanneer dat blazen mislukt (omdat de verdachte te dronken is om nog te kunnen blazen óf, wat meestal het geval is, omdat de verdachte medewerking weigert) dan zal de politie bloed laten afnemen.

De ademanalyse vindt plaats op een groot, niet draagbaar apparaat maar soms zetten ze bij een BAC-controle zo'n apparaat in een grote wagen zodat ze dit ter plaatse kunnen doen en niet iederéén die positief is mee moeten nemen naar het bureau.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Berichten: 12.262

Re: Met hoeveel drank op achter het stuur?

Ik heb van meerdere Vlaamse profs gehoord dat de lever 8 uur nodig heeft om één glas alcoholische drank te verwerken, dus daar ga ik voorlopig van uit.


Dit lijkt me eenvoudig te weerleggen. Drink een week lang dagelijks 4 glazen alcohol. Volgens het getal van 8 uur zou je naar die week behoorlijk dronken moeten zijn, je hebt tenslotte 7 glazen onverwerkt over. Lijkt me niet het geval. Zou je een maand 4 glazen per dag drinken, dan was je de dood nabij (30 glazen over).. genoeg mensen die het tegendeel bewijzen.
Victory through technology

Berichten: 3.165

Re: Met hoeveel drank op achter het stuur?

Dit lijkt me eenvoudig te weerleggen. Drink een week lang dagelijks 4 glazen alcohol. Volgens het getal van 8 uur zou je naar die week behoorlijk dronken moeten zijn, je hebt tenslotte 7 glazen onverwerkt over. Lijkt me niet het geval. Zou je een maand 4 glazen per dag drinken, dan was je de dood nabij (30 glazen over).. genoeg mensen die het tegendeel bewijzen.
Jouw lever kan het wel verwerken maar het probleem is dat de lever hierdoor langzaam aan beschadigd geraakt.

Nu heeft de lever, gelukkig voor dit type jongeren, een grote reservecapaciteit. Pas wanneer meer dan 1/3de van de levercellen vervangen is door littekenweefsel ga je chronische problemen krijgen.

Al deze mensen bewijzen dan ook niet het tegendeel. Ofwel stoppen ze op tijd zodat de lever kan herstellen ofwel stoppen ze op tijd zodat niet meer dan 1/3de deel van de lever fibroseert. Hoe dan ook, de rekening komt, zoals bij veel andere aandoeningen, pas wanneer ze wat ouder zijn. Iemand die na zijn studententijd nog steeds 50 pilsjes per week drinkt is zeer onverstandig bezig. Gelukkig heeft een dergelijke stommiteit meestal niet al te ernstige consequenties zolang we daar na onze studententijd mee stoppen.

Voor kinderen die alcohol drinken is er weer een ander probleem. Doordat de hersenen pas op late leeftijd volgroeid zijn (iets boven de 20 geloof ik) en doordat alcohol de ontwikkeling van de hersenen verstoort krijgen veel kinderen die veel alcohol drinken permanent hersenletsel. Dit verschijnsel zie je in Nederland helaas steeds meer doordat kinderen met 14 jaar of zelfs nog jonger al veel alcohol gaan drinken. Dit is bijzonder onrustwekkend maar wat offtopic in deze discussie.

Ik wil maar even de boodschap meegeven dat het enorm onverstandig is om kindjes onder hun 18de al meer dan een paar glaasjes alcohol te laten drinken. Zelfs rond hun 20ste moeten ze daar nog voorzichtig mee zijn. Dus ouders en kinderen....

Met het kunnen verwerken bedoel ik dan ook het kunnen verwerken zonder slijtage te ondervinden. Ik beschouw een verwerking van alcohol met als bijproduct een fibrosering van de lever namelijk niet als een succesvolle verwerking.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Reageer